اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مؤسسه دارالحدیث قم:

کتاب نقض عبدالجلیل رازی قزوینی بازنویسی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم از تلاش این مؤسسه برای بازنویسی کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی رازی و تبدیل آن به ادبیات امروزی خبر داد.

کتاب نقض عبدالجلیل رازی قزوینی بازنویسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام محمد‌تقی سبحانی‌نیا ظهر امروز در کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی در قزوین گفت: از عبدالجلیل رازی قزوینی آثار ارزشمندی به یادگار مانده است که نشان‌دهنده سطح علمی بسیار بالای آن عالم بزرگ است.

وی اظهار کرد: از تاریخ تولد و وفات آن عالم اطلاع چندانی وجود ندارد، اما طبق تألیفاتی که داشته است مشخص شده در اواخر قرن پنج هجری متولد شده و اوج شکوفایی علمی او در قرن شش هجری  صورت گرفته و در اواخر قرن ششم هجری از دنیا رفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: در 12 کتاب ویژگی‌های عبدالجلیل رازی قزوینی بیان شده است که نشان از شخصیت بزرگ این عالم وارسته است.

وی عالم بودن عبدالجلیل رازی قزوینی را از جمله ویژگی‌هایی او دانست که در کتاب‌های مختلف بیان شده است و نشان‌دهنده اشرافیت این عالم بزرگ به مباحث علمی است.

معاون مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم تصریح کرد: عبدالجلیل رازی قزوینی فرد دینداری بود و جایگاه دینی او طوری بود که در کتاب‌ها مورد ستایش قرار گرفته است به صورتی که عبدالجلیل آستین‌هایش را برای دفاع از دین بالا زده بود.

وی تأکید کرد: عبدالجلیل سعی می‌کرد بین شیعه و سنی انس و الفت ایجاد کند و آن‌ها را از تفرقه به دور نگه‌ دارد و نشان داده است که اختلافات بین شیعه و سنی به اسلام ضربه می‌زند، هر چند در مقابل تندروهایی که به ائمه ناسزا می‌گفتند ایستادگی می‌کرد.

این مسئول عنوان کرد: عبدالجلیل رازی قزوینی مناظرات بسیار محکمی در حقانیت ائمه اطهار انجام می‌داد و بر حقانیت اصول تشیع پافشاری می‌کرد، اما هرگز احترام متقابل را فراموش نمی‌کرد و به دیگران نیز سفارش می‌کرد احترام طرف مقابلتان در مناظرات را حفظ کنید.

سبحانی کتاب نقض عبدالجلیل را از جمله مهمترین کتاب‌هایی دانست که به شبهات موجود درباره حقانیت شیعه پاسخ داده است و ادامه داد: مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم این کتاب را به ادبیات امروزی بازنویسی خواهد کرد.

وی ادبیات کتاب نقض عبدالجلیل را بسیار خوب و روان ارزیابی کرد و افزود: برای اینکه این کتاب در قرن شش هجری نوشته شده، ممکن است برای مردم کمی ابهام داشته باشد و برای روان‌خوانی این کتاب بازنویسی می‌شود.

معاون مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم خاطرنشان کرد: عبدالجلیل تسلط بسیار خوبی بر علم منطق داشت و ارزش‌های اخلاقی را به خوبی می‌شناخت و در حالی که به شبهات مردم پاسخ می‌داد، احترام آن‌ها را نیز حفظ می‌کرد و از اصول اخلاق خارج نمی‌شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: عبدالجلیل بر مباحث علم کلام نیز بسیار تسلط داشت و سخنان خود را با استدلال‌های محکم بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: عبدالجلیل بر مباحث قرآنی و احادیث ائمه اشرافیت بسیار خوبی داشت و در کتاب نقض خود از استدلال‌های قرآنی فراوانی استفاده کرده است.

سبحانی جغرافیا را از دیگر علومی دانست که عبدالجلیل از آن آگاهی داشت و ادامه داد: آن عالم بزرگ از شهرهای کشور، مدارس قم، قزوین و کاشان اطلاعات بسیار زیادی در ذهن خود جمع‌آوری کرده بود.

وی احیا شخصیت‌های علمی پرورش‌یافته در شهر ری را که لزوما همه اهل ری نیستند را از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم دانست و تأکید کرد: کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی نیز با جدیت تمام دنبال می‌شود تا این شخصیت بزرگ دینی و علمی به خوبی به جهانیان معرفی شود.

این مسئول در پایان ایجاد کمیته علمی و فرهنگی را برای شناسایی شخصیت‌های برجسته قزوین و معرفی آنان به مردم کشور را به مسئولان استان قزوین پیشنهاد کرد و گفت: امیدوارم این کنگره سبب شود که جایگاه مذهبی و علمی استان قزوین بیش از پیش در کشور و جهان اسلام معرفی شود.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول