اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خوزستان مطرح کرد

توقف آبگیری سد سیمره در استان ایلام

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان به طور جدی خواستار توقف آبگیری سد سیمره در استان ایلام به منظور جلوگیری از وقوع تنش و بحران در منابع آبی خوزستان شد.

توقف آبگیری سد سیمره در استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید جعفر حجازی شامگاه پنجشنبه در ستاد خشکسالی با اشاره به کاهش شدید حوزه آبریز کرخه و بروز مشکلاتی در این بخش از تلاش و پیگیری برای توقف روند آبگیری سد سیمره در بالادست خوزستان خبر داد و گفت: با آبگیری سیمره حجم آب ورودی به سد کرخه به شدت کاهش یافته لازم است‌‌ همان مقدار آبگیری شده به صورت آزمایشی رهاسازی شود تا کرخه نفس بکشد.

وی افزود: میزان خروجی آب کرخه در حال حاضر به حدی پایین آمده که امکان تأمین آب و هدایت به تونل دشت عباس وجود ندارد از این رو، کنترل آب در بالادست در حال انجام است و از وزارت نیرو درخواست شده استان‌های بالادست حوزه‌های آبریز خوزستان را رصد کند تا حداقل آب پایین دست تأمین شود.

*مدیریت مصرف برق در ادارات دولتی

رئیس ستاد خشکسالی خوزستان بر مدیریت مصرف انرژی در ادارات و ساختمان‌های دولتی تأکید کرد و گفت: به دستگاه‌های اجرایی و ادارات ابلاغ شده که هیچ جلسه‌ای در فاصله ساعت 14 تا 17 در ادارات برقرار نشود.

حجازی از مسئولان حوزه برق خوزستان درخواست کرد: از ادارات و دستگاه‌های دولتی مدیریت مصرف برق را آغاز کنند تا به مردم و تولیدکنندگان فشار کمتری وارد آید.

*تلاش برای وام قرض الحسنه کشاورزان

وی گفت: 2 هزار و 700 حلقه چاه که در سال‌های 87-86 مجوز آن‌ها صادر شده امسال به منظور پیشگیری از تنش‌های احتمالی در حوزه کرخه و دز که با کمبود شدید آب منابع سطحی مواجهیم بهره‌برداران قادر به استفاده از آنها هستند و نباید دستگاه‌ها مانع از این کار شوند.

نماینده عالی دولت در خوزستان بر تأمین اعتبار برای جبران خسارت کشاورزان تأکید کرد و افزود: درخواست اعتبار برای جبران کمبود آب و محدودیت کشت کشاورزان شده و از بانک‌ها درخواست می‌شود در پرداخت خسارت به کشاورزان با دست و دلبازی عمل کنند و کار را سرعت ببخشند.

حجازی تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید، از معاون اول رئیس جمهور درخواست می‌کنیم بخشی از وام قرض الحسنه را برای جبران خسارت خشکسالی به کشاورزان خوزستان اختصاص دهند تا با دادن وام 5 تا 10 میلیون تومانی کشاورزانی که تولید آن‌ها افت کرده از گرفتاری مالی تا حدودی رهایی یابند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: لازم است این موضوع از طریق سازمان جهادکشاورزی و معاونت عمرانی استانداری تا حصول نتیجه پیگیری شود.

*جلوگیری از ورود پساب ها به رودخانه ها

رئیس ستاد خشکسالی خوزستان بخشی از علت افزایش EC رودخانه‌ها ومنابع آبی را تخلیه پساب‌ها و زهاب نیشکر به رودخانه‌ها دانست و بر جلوگیری از ورود پساب‌ها و زهاب‌های نیشکر و صنایع به منابع آبی تاکید کرد و گفت: اداره محیط زیست خوزستان در جلسه آینده ستاد خشکسالی گزارش کاملی از میزان تخلیه‌ها به رودخانه‌های استان ارائه دهند.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول