اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت و گو با فارس عنوان شد

9 گونه پرنده نایاب خوزستان در معرض خطر انقراض هستند‌

خبرگزاری فارس: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 9 گونه از پرنده‌های استان در معرض خطر انقراض هستند.

9 گونه پرنده نایاب خوزستان در معرض خطر انقراض هستند‌

سیدعادل مولا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به انجام مطالعات تنوع زیستی استان گفت: 9 گونه از پرنده‌های استان از جمله گیلانشاه خالدار، اردک مرمری، اردک سر سفید و غاز پیشانی سفید در معرض خطر و تهدید هستند.

وی افزود: در مطالعات همچنین 9 گونه خزنده جدید نیز در استان شناسایی شده که شامل یک گونه مار و هشت گونه سوسمار است.

مولا فرارسیدن هفته تنوع زیستی از یکم تا هفتم خرداد ماه را یادآور شد و با اشاره به غنا و ظرفیت تنوع زیستی خوزستان گفت: این استان با مساحت 63 هزار کیلومتر مربع حدود 4 درصد مساحت کل کشور را در‌بر می‌گیرد و شامل سه زیست بوم ساحل، کوهستان و دشت است که آن را از سایر استان ها متمایز می‌کند.

وی با بیان اینکه 52 درصد از تالاب‌های ثبت شده کشور در خوزستان قرار دارد اظهار کرد: 686 هزار و 400 هکتار (معادل 10.8 درصد) به عنوان مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان است.

این مقام مسئول همچنین درباره تنوع گونه‌های جانوری خوزستان گفت: 260 گونه پرنده در خوزستان وجود دارد که 52 درصد گونه‌های کشور را شامل می‌شود. 60 گونه پستاندار معادل 38 درصد گونه‌های کشور، 75 گونه خزنده معادل 40 درصد گونه‌های کشور، 56 گونه آبزی شامل 30 درصد گونه‌های کشور و 4 گونه دوزیست نیز در این استان شناسایی شده است.

*حفاظت از تالاب شادگان با جوامع محلی

همزمان با نخستین روز هفته تنوع زیستی کارگاه آموزشی با اولویت حفاظت از تنوع زیستی تالاب شادگان با همکاری جوامع محلی امروز برگزار شد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: طرح جامع حفاظت از تالاب بین‌المللی شادگان تدوین شده و یکی از بخش‌های آن کارگروه حفاظت از تنوع زیستی است که اقدامات اولویت دار را بررسی می‌کند.

وی افزود: در این کارگروه ارزش‌ها، اهمیت، حساسیت‌ها و تهدیدهای این تالاب شناسایی و بررسی می‌شود و بر‌اساس اولویت به مرحله اجرا می‌درآید.

مولا با تأکید بر اهمیت نقش جوامع محلی در حفاظت از تالاب‌ها اظهار کرد: شعار همیشگی محیط زیست «تالاب برای مردم، تالاب برای همه» است؛ چرا که سازمان‌ها و ادارات نمی‌توانند بدون همکاری و مشارکت جوامع محلی و بومیان تالاب‌ها از آن حفاظت کنند.

وی افزود: مشارکت دادن مردم محلی در کنترل تغییر کاربری اراضی تالابی در برنامه است.

بر‌اساس این گزارش، سازمان ملل در دسامبر 2000، برای افزایش آگاهی‌ها از مسائل مربوط به تنوع زیستی، جلب توجه عمومی و ایجاد آگاهی‌های لازم درباره گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و کاهش روند انقراض آنها، روز 22 می را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نام‌گذاری کرده است.

روز جهانی تنوع زیستی همزمان با اول خرداد در ایران نیز گرامی داشته می‌شود که این مسئله به توجه بین‌المللی برای حفظ حیات گونه‌ها در کشور کمک می‌کند.

نمایشگاه عکس با همکاری دانشگاه آزاد، افتتاح ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانهای اهواز، گتوند و هویزه، برنامه های آموزشی با مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، بازدید رایگان از موزه‌های تاریخ طبیعی اهواز و آبادان در طول هفته تنوع زیستی، افتتاح دبیرخانه تالاب شادگان از برنامه‌های گرامیداشت هفته تنوع زیستی است.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول