اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر برتر کرمان تاکید کرد

آسیب استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها برای محیط زیست

خبرگزاری فارس: پژوهشگر برتر کشاورزی کرمان گفت: وجود باقیمانده غیر ‌مجاز آفت‌کش در بعضی از محصولات غذایی و استفاده زیاد و ناآگاهانه از آفت‌کش‌ها برای محیط زیست و بشر مشکلاتی به وجود آورده است.

آسیب استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها برای محیط زیست

الهام سالاری ‌امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بروز مشکلات بهداشتی، وجود باقیمانده غیر‌مجاز آفت‌کش در بعضی از محصولات غذایی بروز مقاومت در آفات نسبت به آفت‌کش از جمله مشکلاتی است که استفاده زیاد و ناآگاهانه از آفت‌کش‌ها برای محیط زیست و بشر به وجود آورده است.

وی بیان داشت: ‌تحقیقاتی با هدف تحقق بخشیدن به اهداف کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی، حفظ سلامت انسان و محیط زیست و همگام شدن با تحقیقات جهانی به منظور تولید ترکیبات فعال با منشأ گیاهی آفت‌کش در آزمایشگاه حشره‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد انجام شد.

سالاری با بیان اینکه انجام این تحقیق در مدت سه سال صورت گرفته است، عنوان کرد: در این تحقیقی اثرات حشره‌کشی عصاره‌های تهیه شده با حلال‌های مختلف قطبی، غیر‌قطبی و یا حد واسط از 9 گیاه بر روی چند گونه شته و بعضی از آفات انباری بررسی شد.

وی افزود: در این تحقیق میزان سم عصاره‌هایی که منجر به تلفات بالا بر روی شته‌ها شد، مورد بررسی قرار گرفت و اثرات دور کنندگی و ضد‌تغذیه‌ای بعضی از اسانس‌ها و عصاره گیاهی بر روی مراحل زیستی مختلف شته سبز هلو مورد مطالعه قرار گرفت.

سالاری ‌نتایج به دست آمده از تحقیق مذکور را دستاوردهای ارزشمند در امر کنترل آفات و بعضی ترکیبات گیاهی به عنوان جایگزینی برای آفت کش‌های شیمیایی ذکر کرد.

وی تصریح کرد: نتایج به دست آمده از این تحقیق مورد استقبال جهانی قرار گرفته است و بعضی از نتایج در مجله‌های معتبر بین‌المللی به چاپ رسید و بعضی از نتایج نیز در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه شد.

سالاری به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اشاره کرد و ابراز داشت: یافته‌های این پژوهش ایرانی می‌تواند، گامی برای استفاده کاربردی از اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهی به عنوان ترکیبات ایمن و غیر‌شیمیایی برای کنترل بعضی از آفات اقتصادی باشد.

 انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول