اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن روانشناسان ایران:

ضریب خطرپذیری ازدواج‌ها بالا رفته است

خبرگزاری فارس: عضو انجمن روانشناسان ایران گفت: تشکیل زندگی بدون توجه به عامل‌های اقتصادی، اجتماعی و شخصیتی افراد ضریب خطرپذیری ازدواج‌ها را بالا برده است.

ضریب خطرپذیری ازدواج‌ها بالا رفته است

محمدرضا دژکام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: یکی از دلایل اشتباه که باعث تن‌دادن جوانان به ازدواج می‌شود، همسرگزینی به دلیل دوری از خانواده و پدر و مادر است که هنگامی وضعیت در خانه پدر، شوم و اندوه‌بار باشد ازدواج یک راه حل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ازدواج به دلیل وضعیت بد خانه‌پدری یک راه‌حل نامطمئن برای شروع زندگی مشترک است، افزود: ماندن در کنار مادر و پدر بهتر از آن است که با نخستین پیشنهاد ازدواج، تن به تاهل داد چراکه آن موقع ممکن است شریک زندگی‌تان تا آخر عمر سبب رنجش و آزار شما شود.

این مشاور ازدواج و خانواده، ازدواج به دلیل پول و ثروت را نادرست عنوان و اضافه کرد: اگر جوان شیفته فردی شود که ثروتمند باشد و فقط به دلیل ثروت حاضر شود با او ازدواج کند، ملاک نادرستی را برای ازدواج انتخاب کرده و ایده ازدواج‌کردن با یک فرد بدون توجه به احساس و عاطفه قلبی و فقط از روی نگاه مادی‌گرایانه به طور یقین عقلانی نبوده و اشتباه است.

وی با بیان اینکه ازدواج به دلیل عادت به یکدیگر یکی از علت‌های نادرست در انتخاب همسر است، خاطرنشان کرد: ازدواج‌هایی که به دلیل عادت‌کردن به یکدیگر شکل می‌گیرد، منجر به طلاق می‌شود.

دژکام ادامه داد: زوج‌هایی که از یکدیگر طلاق گرفته‌اند و تنها به دلیل اینکه به یکدیگر عادت کرده‌اند و دوباره سعی بر در کنار یکدیگر قرارگرفتن دارند نیز برای بار دوم اشتباه است و هرگاه بار نخست کارساز نبوده مرتبه دوم نیز نتیجه‌ای در بر ندارد.

عضو انجمن روان‌شناسان ایران با بیان اینکه جوانی که برای رسیدن به فرد مورد علاقه خود از همسرش جدا می‌شود را نیز مناسب برای ازدواج ندانست و تصریح کرد: این گونه ازدواج‌ها که بر این اساس شکل گرفته‌اند، پایدار نمی‌ماند.

وی گفت: فردی به خاطر فرد دیگر حاضر است به همسر و یا نامزد خود خیانت کند که ازدواج با آن‌ها دوامی نمی‌یابد چراکه شخصی که به همسر خود خیانت کرده باشد به دیگران نیز خیانت می‌کند.

دژکام ازدواج را وسیله‌ای برای رسیدن به هدف‌های خود، خطرناک عنوان کرد و افزود: در چنین ازدواج‌هایی امکان سازگاری با مشکل‌های زندگی ضعیف بوده و این ازدواج‌ها پایدار نمی‌ماند.

مشاور جوانان و خانواده ازدواج به دلیل عشق‌های زودگذر را یکی از دیگر باورهای نادرست در ازدواج دانست و تصریح کرد: هنگامی هیجان با سرعت چشمگیر در رابطه‌ها پیش می‌رود شناخت یکدیگر به روال عادی و تدریجی خود پیش نمی‌رود چراکه زمان کافی برای این امر وجود نداشته است.

وی ادامه داد: صداقت، صراحت و اعتمادی که یک رابطه محکم به آن نیاز دارد، احتیاج به زمان دارد و یک آشنایی سریع، هر قدر هیجان‌آور باشد تنها یک صمیمیت ظاهری به بار می‌آورد که با نزدیکی و صمیمیت واقعی اشتباه می‌شود و ازدواج‌هایی که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد ممکن است خطرهایی را به همراه داشته باشد.

عضو انجمن روان‌شناسان ایران اضافه کرد: ازدواج فقط به دلیل پایان‌دادن به دوران نامزدی و به دلیل پدر و یا مادر شدن اشتباه است که باید جوانان متوجه این امر نیز باشند.

دژکام ازدواج به دلیل زیبایی ظاهری را نیز خطرناک دانست و ابراز کرد: اهمیت جذابیت جسمانی به عنوان یک عامل در دوستی و مناسبت‌های اجتماعی غیرقابل انکار است.

وی گفت: تعداد بسیاری از دختران و پسران جذب جذابیت‌های جسمانی یکدیگر می‌شوند و تشکیل زندگی بدون توجه به عامل‌های اقتصادی، اجتماعی و شخصیتی افراد ضریب خطرپذیری چنین ازدواج‌هایی را بالا برده است.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول