اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزارت جهاد کشاورزی:

مخالف واردات شیر خشک صنعتی به کشور هستیم

خبرگزاری فارس: معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با واردات شیر خشک صنعتی به کشور کاملا مخالف هستیم.

مخالف واردات شیر خشک صنعتی به کشور هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری سعادت‌الله عباسی ظهر امروز در همایش اتحادیه دامداران کشور در ساری اظهار داشت: به صرفه نبودن تولید فعلی شیر حرف دل سازمان جهاد کشاورزی نیز هست.

وی تصریح  کرد: به صرفه نبودن تولید شیر با قیمت فعلی حرف دل ما نیز هست و در سازمان جهاد کشاورزی در حال تهیه برنامه‌ای هستیم که تمام مراحل تولید توزیع و تهیه نهاده‌های دامی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از تولید ملی بیان داشت: قبل از سال 91 دولت مصوبه خوبی برای طرح توسعه کشاورزی داشت و پس از این مصوبه کارگروهی با حضور چند نفر از وزرا تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این مصوبه دولت اختیارات مناسبی را نیز به این کارگروه‌ها داد و به تبع این مصوبه نیز ستاد اجرایی این مصوبه در استان‌های کشور با ریاست استانداران در هر استان تشکیل شد.

عباسی با بیان اینکه اعتبارات مناسبی در اختیار این کارگروه قرار گرفت بیان داشت: در مرحله اول 6 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار با سهم آورده 10 درصد و با بازپرداخت 7 تا 10 ساله در اختیار استان‌ها قرار گرفت و این ستاد بسیاری از طرح‌های اجرایی در استا‌ن‌ها را زیر پوشش قرار داد.

وی درباره کاهش تولید شیر در کشور بیان داشت: کاهش تولید شیر در کشور را قبول داریم و این موضوع نشان می‌دهد که دامداران ما به این قابلیت رسیدند که می‌توانند کنترل تولید بازار را در اختیار بگیرند و با افزایش نهاده‌های دامی تولید را کاهش دهند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش تولید شیر در کشور به منزله نبود دام نیست خاطر نشان کرد: 25 هزار رأس دام به ظرفیت پروانه‌های گاو شیرده کشور اضافه شد و با برنامه‌ریزی انجام شده باید شاهد افزایش تولید شیر باشیم.

وی با اشاره به قیمت شیر در سال‌های 89 گفت: قیمت شیر در سال‌های 89 پایین بود، ولی تولید‌کنندگان شیر برای دریافت هزینه‌های تولید و طلبکاری‌هایشان با چالش جدی مواجه بودند و بسیاری از تولیدکنندگان شیر هزینه‌های تولید محصولاتشان را تا یک سال دریافت نمی‌کردند.

این مسئول با اشاره به اجرایی ‌شدن قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها در کشور گفت: با شروع زمزمه‌های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صنایع تبدیلی به بهانه ارائه یارانه به شیر مبلغ بدهی تولیدکنندگان را پرداخت نمی‌کردند.

عباسی ادامه داد: حذف یارانه‌های شیر به نفع تولید‌کننده بود.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت شیر در کشور را ممنوعیت واردات شیر خشک صنعتی به کشور اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر استفاده از شیر خشک صنعتی در صنایع تبدیلی ممنوع است.

این مسئول با بیان اینکه دامداران و تولیدکنندگان شیر کشور گران‌فروش نیستند یادآور شد: گرانی قیمت شیر در کشور بستگی به عوامل دیگری دارد که یکی از دلائل آن افزایش نهاده‌های دامی است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاروزی با اشاره به زمزمه‌های کاهش قیمت شیر در کشور گفت: تولیدکنندگان شیر پذیرفتند در صورتی که نهاده دامی با قیمت مناسب در اختیارشان قرار گیرد قیمت شیر را به کیلویی 630 تومان کاهش دهند.

وی یکی از سیاست‌های خوب جهاد کشاورزی را تقویت تشکل‌های حاضر در این بخش اعلام کرد و بیان داشت: بر اساس برنامه باید تصدی‌گری دولت در بخش تولید شیر کاهش و به تشکل‌ها واگذار شود.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته 100 میلیارد تومان اعتبار در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری دام در کشور قرار گرفت تصریح کرد: با اختصاص این مبلغ قیمت برخی نهاده‌ دامی مثل جو نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشت و حتی به تشخیص اتحادیه‌ها جلوی واردات جو نیز گرفته شد.

وی ادامه داد: مبلغی از اعتبار صندوق توسعه سرمایه‌گذاری دام در اختیار استان‌های کشور قرار گیرد تا نسبت به رفع مشکلات فعلی در واحد تولید شیر اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 10.5 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود افزود: ظرفیت لبنی ایجاد شده در کشور 16 میلیون تن است و این در حالی است که میزان شیری که در کشور در صنایع لبنی جذب می‌شود حدود 5 تا 6 میلیون تن است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان صنایع لبنی با مطرح کردن کمبود شیر به دنبال وارد کردن شیر خشک صنعتی در کشور هستند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تقاضا برای احداث واحدهای شیرده در کشور کم نشد افزود: 20 تا 30 درصد پیشنهاد طرح‌های توسعه کشاورزی به کارگروه استان‌ها ایجاد واحدهای گاو شیری است.

این مسئول با بیان اینکه آمار کشتار دام سنگین نسبت به سال گذشته کمتر شد تاکید کرد: مطرح شدن کاهش تولید شیر تنها با هدف حمایت از واردات شیر خشک صنعتی مطرح می‌شود.

عباسی با اعلام اینکه با واردات شیر خشک صنعتی به کشور کاملا مخالف هستیم ابراز داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی به هر میزان شیر نیاز داشته باشند به قیمت تمام شده شیر در اختیارشان قرار می‌گیرد و اگر احساس نیاز به شیر بیشتر احساس شد شیر وارد می‌کنیم، ولی واردات شیر خشک صنعتی در کشور ممنوع است.

وی متذکر شد: کمک به کاهش هزینه‌های تولید شیر را پیگیری می‌‌کنیم و برای دستیابی به این هدف نیاز است که صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار هم قرار گیرند و هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

این مسئول در پایان اذعان داشت: جهاد کشاورزی در حال تدوین برنامه برای واگذاری امور به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها است و سازمان تعاون روستایی با تمام توان برای آموزش کمک کند.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول