اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی فهرج:

بیماری‌های انگلی شایع‌ترین مشکل فصل گرمای دامداری‌هاست

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی فهرج گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات فصل گرما بروز بیماری‌های مربوط به انگل‌های خارجی در دام است که می‌تواند خسارت سنگینی به دامداری‌ها وارد کند.

بیماری‌های انگلی شایع‌ترین مشکل فصل گرمای دامداری‌هاست

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین مشکلات فصل گرما بروز بیماری‌های مربوط به انگل‌های خارجی در دام است که می‌تواند خسارت سنگینی به دامداری‌ها وارد کند و در این راستا 2 هزار و 880 متر مربع از اماکن دامی در شهرستان فهرج برای مبارزه با انگل‌های خارجی دامی سمپاشی شده است.

وی با اشاره به سمپاشی 4 هزار و 750 رأس دام سبک و 168 رأس دام سنگین در فهرج افزود: کنه‌ها، جرب، کک و شپش از مهم‌ترین انگل‌های خارجی آزار دهنده بدن دام هستند که ضمن ایجاد خارش در دام حتی سبب بروز برخی بیماری‌های داخلی مثل زردی می‌شوند.

بمان‌دشتی بیان داشت: جرب عامل آن نوعی بندپاست که به دلیل تراوشات خروجی از بدن انگل که در زیر پوست است، خارش شدیدی ایجاد می‌کند و به دلیل خارش شدید در آن منطقه زخم و دلمه و همچنین مو ریختگی و ریزش پشم مشاهده می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: نوعی جرب به نام جرب گوش سگ سبب خارش شدید و ترشحات قهوه‌ای رنگ و جرب گربه سبب درگیری گوش و خشکی و پوسته پوسته شدن و مو ریختگی و قرمزی پوست می‌شود.

بمان‌دشتی خاطر نشان کرد: تغذیه درست و مناسب دام، رعایت بهداشت نگهداری دام، سمپاشی جایگاه نگهداری دام و بدن حیوان در پیشگیری از بیماری مؤثر است و در صورت درگیری حیوان با جرب، باید دام آلوده از گله جدا شده و با سم‌های مخصوص حمام داده شود.

وی با اشاره به گرمسیری بودن شهرستان فهرج به دامداران توصیه کرد، مراقبت‌های لازم را در فصل گرما برای سلامت جمعیت دامی شهرستان انجام دهند.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول