اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان:

دامداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: به دلیل گران بودن علوفه‌ و ارزانی شیر و گوشت، دامداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و دوباره مانند اوایل انقلاب واردکننده تمام محصولات لبنی می‌شویم.

دامداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد گرانی علوفه‌ و ارزانی شیر اظهار داشت: ای کاش مسئولانی که در ارزان شدن شیر پافشاری می‌کنند، قبل از هر صحبت و هر تصمیم با یک دامدار در هر استان صحبت و قیمت شیر را نسبت به مشکلات آن استان مشخص می‌کردند تا راه‌گشاتر باشد.

وی ادامه داد: اگر تصمیم‌گیران صحبت‌های دامداران را قبول ندارند می‌توانند به صورت آزمایشی یک دامداری کوچک را احداث و خرج و دخل آن را حساب کنند تا اینکه قیمت تمام شده شیر برای آنها مشخص شده و قیمت واقعی شیر را اعلام کنند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان بیان داشت: در اوایل اردیبهشت قیمت شیر خام در استانداری تهران کیلویی 720 تومان تعیین شد اما در کارگروه تنظیم بازار معاون اول رئیس جمهور با این قیمت مخالفت کرد تا در کارگروهی به ریاست معاون وزیر کشور قیمت جدید شیر خام بررسی و تعیین شود.

وی افزود: در 9 اردیبهشت سال جاری جلسه وزارت کشور برگزار شد اما بدون حصول نتیجه به کار خود پایان داد.

محمدرضایی تأکید کرد: در همان جلسه اوایل اردیبهشت در استانداری تهران قیمت تمام شده شیر خام کیلویی 830 تومان محاسبه شد، در صورتی که ما اعتقاد داریم در استان اصفهان به دلیل خشک‌سالی‌های پی ‌در ‌پی و کمبود علوفه‌ در این استان و خرید آن از استان‌های دیگر قیمت تمام شده شیر بالاتر از 900 تومان است.

وی گفت: در گذشته قیمت هر کیلو شیر برابر با دو کیلو خوراک دام بود اما در حال حاضر قیمت هر کیلو شیر برابر با 700 گرم خوراک دام است و دامدار به امید بهبود و کاهش قیمت علوفه‌ با ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان اضافه کرد: چرا باید یک لیتر نوشابه از یک لیتر شیر گران‌تر باشد در حالی که کارشناسان تغذیه بارها به مضر بودن مصرف نوشابه اذعان کرده‌اند.

وی ارزانی شیر و گرانی علوفه‌ را علت رکود صنعت دامداری دانست و گفت: واردات بی‌رویه شیر خشک سبب ارزانی شیر و افزایش قیمت علوفه‌ و کرایه حمل آن از استان‌های دیگر و خشک‌سالی متوالی در این استان نیز سبب گرانی علوفه‌ شده که در نتیجه افزایش قیمت تمام شده‌ شیر را دربر دارد.

محمدرضایی دامداران استان اصفهان را در تولید شیر کشور رکورددار اعلام کرد و افزود: گرانی علوفه‌ و قیمت پایین شیر، دامداران استان را از پای درآورده و اگر راه برگشتی وجود نداشته باشد، بسیاری از این قشر شغل خود را رها می‌کنند، البته اکثر این تولیدکنندگان با بردن گاو‌های شیری خود به کشتارگاه‌ها این کار را کرده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که از سوی دیگر با وجود گرانی علوفه‌، تولیدات دامی از قبیل شیر و گوشت ارزان شده است و دامداران دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با تأکید بر اینکه تثبیت اشتغال، مهم‌تر از ایجاد اشتغال است، بیان داشت: مسئولان امر باید اشتغال ایجاد شده را تثبیت و آن را پایدار کنند.

وی اختصاص علوفه‌ یارانه‌ای، خرید تضمینی محصولات دامی، تمدید و بخشیدن سود و کارمزد وام‌های دامداران و طرح‌های مرتبط با بخش دام حداقل به مدت 10 سال را از مهم‌ترین خواسته‌های دامداران عنوان کرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول