اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال در همدان صورت می‌گیرد

سرشماری عشایر و ساماندهی پروانه‌های بلاتکلیف دامداری‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سرشماری از عشایر و ساماندهی پروانه‌های بلاتکلیف دامداری‌ها از برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان است.

سرشماری عشایر و ساماندهی پروانه‌های بلاتکلیف دامداری‌ها

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: عشایر استان همدان در فصل زمستان به مناطق گرمسیری به ویژه استان خوزستان کوچ می‌کنند و در فصل تابستان در مناطق ییلاقی که بخشی از مراتع شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان و اسدآباد را شامل می‌شود، مستقر می‌شوند.

وی افزود: با هماهنگی سازمان و پنج استان مرتبط شامل استان‌های کرمانشاه و لرستان به عنوان استان‌های میانبند و استان ایلام و خوزستان به عنوان استان‌های قشلاقی و استان همدان به عنوان استان ییلاقی تقویم کوچ تعیین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان داشت: 15 اردیبهشت ماه برای ورود عشایر به استان همدان که ییلاقی است در نظر گرفته شده و تنها مشکلی که وجود دارد کوچ زودهنگام است.

وی با اشاره به اینکه مراتع ییلاقی معمولاً در اراضی بالا دست در دامنه‌ها و کوهستان‌ها قرار دارند، ادامه داد: این مراتع در فروردین ماه پوشیده از برف هستند که با ورود زودهنگام عشایر کوبیده می‌شود و گرمای هوا نیز به حدی نیست که پوشش گیاهی تجدید حیات کند.

همتی تصریح کرد: با وجود این مسائل مجبور می‌شویم در ابتدای فصل حدود 16 اکیپ ثابت و سیار در مبادی ورودی مستقر کنیم تا از ورود زودهنگام عشایر جلوگیری شود که این کار امسال نیز صورت گرفت و تا 15 اردیبهشت از ورود عشایر ممانعت به عمل آمد.

وی مشکل دیگر را وجود دام مازاد و غیر مجاز خواند و اظهار داشت: یک هزار و 300 خانوار عشایری داریم که اطلاعات آنها ثبت شده و دارای پروانه هستند و 54 هزار رأس دام نیز می‌توانند وارد مراتع کنند ولی متأسفانه بیش از این تعداد دام وارد می‌شود که این مشکل در مورد دام روستایی نیز وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: در مورد دام عشایری ما به جای 54 هزار رأس بر اساس آمار خود عشایر در سال‌های گذشته 400 هزار رأس دام عشایری داشتیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری از جمله توسعه فضای سبز، بالا بردن ضریب حفاظتی از 30 درصد به 70 درصد و  استعدادیابی 7 هزار و 500 هکتار افزود: سرشماری از عشایر و ساماندهی پروانه‌های بلاتکلیف دامداری‌ها نیز از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان است.

همتی گفت: از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان این است که با هماهنگی سیستم‌های نظارتی عشایر و دستگاه قضایی در ارتباط با عشایر غیر مجاز و دام غیر مجاز نیز تصمیماتی گرفته شود که به نفع عشایر دارای پروانه باشد تا بتوانیم توان تولید را بالا ببریم.

وی یادآور شد: در بخش دیگری نیز اصلاح و احیای مراتع را داریم که هر ساله پیگیری می‌شود و در سطح مراتع برنامه‌هایی همچون قرق، احیا و اصلاح و عملیات مکانیکی، فیزیکی و حفاظتی را انجام می‌دهیم به نحوی که مراتع بتوانند تجدید حیات کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: نظارت بر اجرای طرح‌های مرتعداری و فعالیت‌های اصلاحی در سطح مراتع نیز از دیگر برنامه‌های سال جاری است که با رویکرد مشارکتی انجام می‌گیرد و خود بهره‌برداران مجری طرح‌های احیا و اصلاح می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به اعتبار سال گذشته که 9 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی بوده است، خاطرنشان کرد: امید است در این زمینه 20 تا 30 درصد افزایش داشته باشیم.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول