اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه:

طلاب مرزبانان حریم اسلام و قرآن هستند

خبرگزاری فارس: معاون امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: طلاب مرزبانان حریم اسلام و قرآن هستند که باید لباس رزم پوشیده و در میدان‌های مورد نیاز اسلام وارد شوند.

طلاب مرزبانان حریم اسلام و قرآن هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان با اشاره به شبهاتی که مستشرقان در زمینه قرآن وارد می‌کنند، ابراز داشت: جریان استشراق و مطالعه غیر مسلمانان در زمینه اسلام حدود 800 سال است که در جهان غرب آغاز شده و در این مدت افراد گوناگونی با انگیزه‌های متعدد وارد این عرصه شده‌اند.

وی افزود: عده‌ای از این افراد اهداف استعماری و یا تبشیری داشته‌اند اما عده‌ای هم با انگیزه‌های حق طلبانه به مطالعه در زمینه اسلام و قرآن روی آورده‌اند.

معاون امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: شتاب در زمینه مباحث استشراقی در غرب بسیار زیاد است اما مسلمانان بسیار دیر وارد این عرصه شده‌اند.

وی با اشاره به دلایل وارد شدن در عرصه استشراق و نقد آن، اظهار داشت: نخستین دلیل در این زمینه شبهاتی است که مستشرقان در طول قرن‌ها به قرآن و روایات ما وارد ساخته‌اند که این شبهات باید با دلایل علمی محکم پاسخ داده شود.

زمانی گفت: غرب تا کنون 65 هزار عنوان کتاب در زمینه اسلام و قرآن منتشر کرده است در حالی که ما هنوز به بسیاری از این آثار اشراف نداشته و به شبهات آن پاسخ نداده‌ایم.

وی ادامه داد: حتی اگر تهاجمی در کار نباشد وظیفه داریم فرهنگ والای اسلامی را در جهان گسترش دهیم و برای این کار باید ابتدا به تفکری که در جهان غرب نسبت به این فرهنگ وجود دارد، حساسیت نشان دهیم.

معاون امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: آیات متعدد در قرآن به موضوع جهانی بودن آموزه‌های اسلام و قرآن اشاره دارد که این موضوع نشان‌دهنده مسئولیت سنگین ما در قبال ترویج این گفتمان و آموزه‌های وحیانی است.

وی با اشاره به ضرروت تعامل با دنیای غرب برای نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) ابراز داشت: اگر قرار باشد این تعامل در سطح وسیع شکل بگیرد نیاز به شناخت متقابلی از جریانات فکری میان جهان اسلام و غرب داریم.

زمانی با اشاره به اینکه طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید به زبان‌های بیگانه مسلط باشند، افزود: بین مکتب شیعه و مکاتب موجود در جهان تعاملی لازم است تا اشتباهات در تفکر میان این دو اصلاح شده و نظرات متفکران به یکدیگر منتقل شود.

انتهای پیام/ع20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول