اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران:

طلاب انبیاء زمان هستند

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: طلاب انبیاء زمان، مأموران الهی در این دوران و سربازان امام زمان (عج) هستند.

طلاب انبیاء زمان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیت‌الله عبدالحسین خسروشاهی ساعتی پیش در جلسه اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: طلاب انبیاء زمان، مأموران الهی در این دوران و سربازان امام زمان (عج) هستند، سربازان امام زمان (عج) باید زُبُرُالحَدید باشند یعنی باید مثل دانه‌های آهنین سفت، محکم و پرتلاش باشند.

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران با ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب این مدرسه گفت: بنده زمانی که در خدمت طلاب و فرزندان حضور پیدا می‌کنم، احساس بهشتی به من دست می‌دهد و احساس می‌کنم که در جمع بهشتیان حضور دارم. من در جمع‌های زیادی از جمله جمع‌های دانشگاهی و بازاری و... می‌روم ولی به خدا قسم، جمع شما را جمع بهشتی می‌دانم. امیدوارم که تمام این جمع به لطف خدا در محضر امام زمان (عج) حضور پیدا کنند و مورد لطف و مرحمت حضرتش قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما مسلمان‌ها و به‌ویژه شیعیان تمام فرهنگ اسلامی را در قرآن و سنت از زبان مفسرین واقعی قرآن در کتب روایی خود داریم، عنوان کرد: امام صادق(ع) که یکی از مفسرین واقعی قرآن کریم است، در حدیثی معیارهای انسانیت و بشریت را بیان می‌کنند و می‌فرمایند «خداوند متعال معیارهای انسانیت را در وجود مقدس انبیاء خلق کرده است.» هر کسی که این مکارم اخلاق را دارد، خدا را شکر کند و کسی که این نعمت‌ها را ندارد، از خداوند متعال با تضرع این ملکات اخلاقی را تقاضا کند.

حجت‌الاسلام خسروشاهی با برشمردن معیارها و ملاک‌های انسانیت خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در ادامه حدیث می‌فرمایند؛ یکی از آن ملکات اخلاقی ورع می‌باشد. معیار تقوا اجتناب از محارم، چه کبیره و چه صغیره است ولی ورع چند پله بالاتر از تقوا است و اجتناب از گناهان و مشتبهات می‌باشد و گاهی مباحات را نیز در بر می‌گیرد. یکی از صفات انبیاء ورع است و شما که سربازان امام زمان(عج) هستید، باید زندگی اجتماعی‌تان توام با ورع باشد و اولین پله زندگیتان با ورع شروع شود. حتی در چارچوب خانه در رفتار با برادر و خواهر، همسر و فرزندان باید ورع را رعایت کنید.

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران در ادامه سخنان خود با برشمردن معیارها و ملاک‌های انسانیت در حدیث امام صادق (ع) ابراز داشت: قناعت دومین معیاری است که در حدیث آمده است. قناعت یعنی اکتفاء کردن به حداقل زندگی. قناعت در زندگی انبیاء و اولیاء و علمای بزرگ ما وجود داشته است. سومین ویژگی صبر است. اگر بخواهیم موفق بشویم، باید در تمام زندگی صبر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در دوران رضا شاه که خفقان زیادی بود، زندگی برای روحانیون معمم سخت و دشوار بود به طوری که علمای قم برای درس خواندن، اول صبح به باغات اطراف قم می‌رفتند و در آنجا مشغول درس و بحث می‌شدند و بعد از غروب آفتاب و در تاریکی شب به شهر برمی‌گشتند که مبادا به دست مأموران دولتی بیفتند. این حوزه با صبر و تحمل، با سختی و زحمت علمای بزرگ به دست ما رسیده است.

آیت‌الله خسروشاهی با اشاره به حدیث دیگر از امام صادق(ع) در توضیح ویژگی صبر گفت: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند «در روز قیامت عده زیادی از مردم را مشاهده می‌کنید که به درب بهشت مراجعه می‌کنند و آن را می‌کوبند. محافظین بهشت از آنها سئوال می‌کنند که شما چه کسانی هستید؟ آنها می‌گویند که ما اهل صبریم. به آنها گفته می‌شود در چه چیز صبر کردید؟ می‌گویند صبر ما در اطاعت خدا بود.»

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران در ارتباط با استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری تاکید کرد: شهید مطهری صبر در اطاعت خدا داشت و تمام کارها و برنامه‌ها و درس او با نظم بود.

آیت‌الله خسروشاهی در پایان سخنان خود در توصیه به طلاب عنوان کرد: مبادا در درس خواندن به بحث و مطالعه اکتفا کنید، بلکه باید تلاشتان را بیشتر کنید. خودتان را کم نگیرید و کم ندانید و تلاش خود را مضاعف کنید، زیرا شما مأمور حفظ بقای اسلام هستید، همان مأموریتی که حضرت زهرا(س) داشت. وظیفه ما مقابله با دشمنان اسلام است و ما باید روشنگر راه اسلام باشیم و افتخار می‌کنیم که سرباز امام زمان(عج) هستیم.

 

برنامه‌های قرآنی در راس برنامه‌های مسئول جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین نیز در ادامه ضمن خیر مقدم و خوش‌آمدگویی به آیت‌الله‌خسروشاهی در توضیح برنامه‌های آموزشی و قرآنی جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: مهمترین افتخار این حوزه علمیه این است که برنامه‌های قرآنی در رأس برنامه‌های این مدرسه است و به طور خلاصه و فشرده در پایه‌های یکم تا ششم علاوه بر دروس رایج حوزه، روزانه یک ساعت کلاس قرآنی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا کرباسی این کلاس‌ها در زمینه‌های حفظ قرآن، آشنایی با ترجمه و مفاهیم آیات قرآن، مفاهیم کاربردی ادبیات در آیات قرآن، تفسیر روایی به‌ویژه حفظ موضوعی آیات قرآن در پایه‌های پنجم و ششم است، که در تبلیغ کاربرد فراوان دارد.

وی تاکید کرد: من معتقدم این نورانیتی که آیت الله خسروشاهی در ابتدای سخنان خودشان فرمودند، به برکت قرآن است و امیدوارم که روز به روز تقویت شود.

مسئول جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) در پایان یادآور شد: به لطف خدا امسال تلاش علمی اساتید و طلاب افزونی داشته است و نتایج علمی خوبی را به‌دست آوردیم، به طوری که در این سال تحصیلی نسبت به سال گذشته، معدل کل مدرسه رشد قابل توجهی داشته است و این نشان دهنده تلاش جدی اساتید و طلاب است.

این گزارش حاکی است، در پایان مراسم نفرات ممتاز اول پایه‌های اول تا دهم، لوح تقدیر خود را از آیت‌الله خسروشاهی دریافت کردند و در ادامه نفرات برتر جوایز خود را از دست حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری دریافت کردند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول