اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم خبر داد

اختصاص اعتبار 150 میلیاردی برای تقویت تحقیقات دانشگاه‌ها

خبرگزاری فارس: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال از سوی رئیس جمهور 150 میلیارد تومان برای تقویت تحقیقات به وزارت علوم اختصاص داده شد.

اختصاص اعتبار 150 میلیاردی برای تقویت تحقیقات دانشگاه‌ها

محمد مهدی‌نژاد در حاشیه اختتامیه سومین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم و گاه‌شناسی درخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه حمایت وزارت علوم در بخش تحقیقات دانشجویی از سوی وزارت علوم مناسب بوده است اظهار داشت: امسال از سوی رئیس جمهور 150 میلیارد تومان برای تقویت تحقیقات به وزارت علوم داده شد.

وی ادامه داد: اعتبارات ریاست جمهوری به وزارت علوم در بین 126 دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری کشور برای طرح‌های کلان ملی، تجهیز آزمایشگاه، تقویت قطب‌ها و همکاری مشترک با صنعت در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال حمایت از تولید ملی به امر پژوهش و تحقیقات دانشجویان توجه شده است یادآور شد: حمایت وزارت علوم برای ارتقای پژوهش و ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان بوده است زیرا محصولات دانش‌بنیان به نسبت دانش سنتی سودبخش‌تر است.

مهدی‌نژاد به بحث اعتبارات پژوهشی تکلیفی که از سوی دستگاه‌های اجرایی باید هزینه شود اشاره کرد و گفت: اعتبارات پژوهشی تکلیفی دستگاه‌های اجرایی نیم تا سه درصد بود که نیم درصد آن محقق شد و در حال جمع‌آوری گزارش‌ها هستیم تا به مجلس اعلام شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در حال حاضر آمار مصوب اعتبارات پژوهشی حدود یک درصد تولید ملی است اضافه کرد: اعتبارات پژوهشی کشور در قانون برنامه پنجم باید به 3 درصد تولید ناخالص ملی برسد که سالانه نیم درصد در وضعیت فعلی باید اضافه شود.

وی از حضور 320 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف در کشور خبر داد و گفت: هر دو سال نیمی از این تعداد فارغ‌التحصیل می‌شوند که سالانه حدود 100 هزار نفر ارزیابی شده است.

مهدی‌نژاد با بیان اینکه تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: عموم پایان‌نامه‌ها در رشته علوم انسانی است.

وی به کاربردی شدن تحقیقات دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: عمده تحقیقات دارای ارزش علمی هستند ولی کاربردی نیستند.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و 500 پروژه دانشجویان دکترا کاربردی شده است اظهار داشت: حدود 25 هزار دانشجوی دوره دکترا داریم که در یک سال و نیم این میزان کاربردی شدن تحقیقات فعالیت خوبی بوده است.

وی ادامه داد: در کاربردی شدن مقالات علمی فاصله زیادی داریم.

مهدی‌نژاد بیان کرد: وزارت علوم و فناوری اقدامات خوبی در زمینه هماهنگی با گروه‌های مختلف علمی و دستگاه‌های اجرایی داشته و قرارداد و تفاهمنامه‌هایی را نیز منعقد کرده است.

وی اضافه کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، ارشاد، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو تفاهمنامه‌هایی را نیز منعقد کرده است.

معاون پژوهشی وزیر تحقیقات و علوم و فناوری با بیان اینکه 126 دانشگاه درگیر 38 طرح کلان ملی هستند اظهار داشت: 62 دانشگاه همکاران اصلی 38 پروژه طرح کلان ملی هستند که از اعتبارات 150 میلیارد تومانی رئیس جمهور 60 میلیارد تومان را برای این طرح‌ها به دانشگاه‌های همکار اختصاص دادیم.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول