اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در گلستان:

میرفندرسکی در راه کسب دانش هیچ مرزی نمی‎شناخت

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی در راه کسب علم و دانش هیچ حد و مرزی نمی‎شناخت و همواره دنبال کسب علوم جدید بود.

میرفندرسکی در راه کسب دانش هیچ مرزی نمی‎شناخت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آیت‎الله سیدکاظم نورمفیدی در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر برگزار شد اظهار داشت: برگزاری این همایش‎ها باعث می‎شود مردم با شخصیت‎های فرهنگی، علمی و ادبی بیشتر آشنا شوند و از آثار ارزشمند آنها در زندگی امروزی خود بهره‎مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: میرفندرسکی حکیمی پرتلاش و دانا بود که تمام عمر خود را صرف یادگیری کرد و همواره برای یاد گرفتن علوم جدید بی‎تابی می‎کرد تا جایی که بخشی از عمر خود را در راستای یادگیری بیشتر به کشور هندوستان سفر می‎کند تا هم به سفارش رسول اکرم (ص) که فرموده‎اند به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد جامه عمل پوشانده باشد و هم شخصیت خود را نیز از علوم مختلف و تازه‎های علم و دانش آن سرزمین بارور کرده باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان اضافه کرد: ساده‎زیستی و معاشرت با مردم عادی و مستمند یکی دیگر از شاخصه‎های منحصر به فرد و ارزشمند حکیم فندرسکی بود که باعث بهت و تعجب بسیاری از مردمان آن زمان شده بود و در بعضی مواقع با واکنش درباریان و شاهزادگان روبرو می‎شد.

نورمفیدی اضافه کرد: بسیاری از صاحب‎نظران و اندیشمندان فلسفه میرفندرسکی را نزدیک به فلسفه مشائی می‎دانستند و بسیاری دیگر هم او را مشرب افلاطونی می‌پنداشتند، گروهی وی را مشرب میانی می‎خواندند و عده‎ای بر این باور بودند که میرفندرسکی رهرو مکتب اشراقی و عرفانی است.

وی ادامه داد: تأمل در آثار و اندیشه‎های حکیم میرفندرسکی نشان می‎دهد آن دانشمند و ادیب بزرگ افکار فلسفی و عرفانی خود را با آیات قرآن، احادیث و روایات مطرح می‎کند که شعر، چرخ با اختران نغز و خوش و زیباستی، صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی هم به آخرین آیه از سوره یاسین دارد که به ملکوتی بودن عالم اشاره دارد نه افلاطونی بودن آن، به طوری که خدا در این آیه می‎فرماید پاک و منزه است خدایی که ملکوتی است و همه چیز به دست اوست.

نماینده ولی فقیه در گلستان تصریح کرد: برای پی بردن به ملکوتی بودن قرآن باید پاک و مطهر بود تا بتوان به حقیقت قرآن و آفرینش پی برد و میرفندرسکی یک شخصیت این چنینی داشت.

نورمفیدی با اشاره به فعالیت مؤسسه میرداماد گرگان در زمینه جمع‎آوری اسامی مفاخر و مشاهیر گلستانی و گردآوری آثار آنها اذعان داشت: تا به امروز 353 اندیشمند و دانشمند گلستانی شناسایی شدند و بخشی از آثار و نوشته‎های آنها هم جمع‎آوری شده تا یک کتابخانه کامل و ارزشمند از آنان را در اختیار داشته باشیم و در اختیار علاقه‎مندان قرار دهیم.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول