اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیست ‌و نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت می‌گیرد

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی در اصفهان

خبرگزاری فارس: بیست و نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی در اصفهان برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی در  اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هزینه کردن در ورزش قهرمانی به صورت اصولی ایرادی نیست اما نباید فراموش کرد بی‌توجهی به استعدادها و مردمانی که به دلیل روستایی بودن دیده نمی‌شوند خیانت است به پرچم ایران که در حد نام و اندازه‌های این نام بزرگ در رقابت‌های جهانی و المپیک به اهتزاز درنمی‌آید، بر همین اساس با مهدی اسدی رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری استان اصفهان در مورد برنامه‌ها و مشکلات این هیئت به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: با توجه به آمار 35 درصدی جمعیت روستاییان و عشایر استان اصفهان و دغدغه سلامتی و نشاط این قشر از جامعه اولویت کاری هیئت روستایی و عشایری بر چه اساسی استوار است؟

اسدی: اولویت نخست کاری هیئت روستایی و عشایری ترویج فرهنگ ورزش همگانی در میان این قشر از جامعه و هدف دوم ما تقویت ورزش بانوان است و طبق آمار بیش از 80 درصد از جمعیت بانوان روستایی با ورزش غریبه‌اند و به همین دلیل توسعه ورزش این قشر در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

فارس: آیا فقر امکانات ورزشی در روستاها و نبود فضای ورزشی ابزار مناسبی را برای توسعه آن در روستاها فراهم می‌کند؟

اسدی: در بخش مردان مشکلی نیست چون می‌توان از فضای روباز استفاده کرد اما در بخش بانوان شرایط به این‌گونه نیست و باید ابتدا به لحاظ سخت‌افزاری با ایجاد فضاهای امن فرصت را فراهم کرد و برای تحقق این هدف ایجاد خانه‌های ورزش روستایی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم به این صورت که فضا از طریق دهیاری تامین می‌شود و هیئت روستایی و عشایری نیز با در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات ورزشی و تربیت مربیان ورزشی فضا را برای آغاز به کار این خانه فراهم می‌کند، اداره این محل نیز در اختیار شورای ورزش روستا است، به این ترتیب بخش اعظمی از مشکلات سخت‌افزاری رفع می‌شود.

فارس: با توجه به اینکه ترویج فرهنگ ورزش همگانی اولویت کاری هیئت روستایی و عشایری است تکلیف استعدادهای ورزشی نهفته در روستاها در بعد قهرمانی چه می‌شود؟

اسدی: ما در این هیئت کمیته‌هایی تحت عنوان کمیته استعدادیابی داریم که با همکاری هیئت‌های مختلف ورزشی برنامه‌های استعدادیابی ورزشی را در مناطق مختلف روستایی اجرا می‌کنند و چهره‌های شناسایی شده را به هیئت معرفی می‌کنند و در حال حاضر در هیئت روستایی و عشایری استان در بخش مردان 27 رشته و در بخش بانوان 17 رشته فعالیت‌های استعدادیابی انجام می‌شود.

فارس: یکی از برنامه‌هایی که هیئت ورزش روستایی و عشایری استان در اجرای آن موفق عمل کرده برگزاری المپیادهای ورزشی بود، آیا این برنامه‌ها به عنوان الگو برای سایر استان‌ها به اجرا درمی‌آید؟

اسدی: برگزاری این المپیادها در اصفهان تجربه موفقی بود که سایر استان‌ها را به اجرای آن ترغیب کرد و استان‌هایی مانند کرمان، خراسان‌ شمالی و جنوبی و لرستان با الگوبرداری از فعالیت اصفهان آن را برای نخستین بار اجرا کردند و در حقیقت اصفهان الگویی موفق برای ایجاد شور و نشاط بین روستاییان کشور شد که به طور قطع باید رشد و گسترش بیش‌تری داشته باشد.

فارس: یکی از اهداف تدوین سند راهبردی ورزش روستایی و عشایری ارتقای آمار بیمه شدگان ورزشی بود، با اجرایی شدن این سند پس از گذشت یک سال آمار بیمه‌ شدگان ورزشی به چه میزان رشد داشته است؟

اسدی: این هیئت به عنوان نخستین هیئت موفق به تنظیم سند راهبردی پنج ساله شد و پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن این سند رشد خوبی در تعداد بیمه شدگان ورزشی داشتیم که مصداق عینی این مسئله 22 هزار نفر بیمه شده ورزشی در روستاها بود که نسبت به آمار نزدیک به 3 هزار نفری پیشین رشد قابل ملاحظه‌ای را داشته است.

فارس: چشم‌انداز آینده این سند چیست؟

اسدی: انتظار داریم با یاری خدا بتوانیم 20 درصد از جمعیت روستاها و عشایر را تحت پوشش قرار دهیم، البته موفقیت در اجرای سایر برنامه‌ها نیز شاهدی بر اجرای صحیح سند راهبردی ما تا به امروز بوده است که به طور نمونه می‌توان به ایستادن تیم فوتبال استان در بین چهار تیم برتر کشور و قهرمانی تیم آمادگی جسمانی بانوان اشاره کرد.

فارس: اهداف این سند در تقویت زیرساخت‌ها تا چه میزان عملی شده‌ است؟

اسدی: در بخش سخت‌افزاری تا به امروز تقریباً موفق عمل کرده‌ایم به گونه‌ای که از 300 پایگاهی که قرار بود برای انجام فعالیت‌های ورزشی تجهیز شوند در حدود 30 درصد مجهز شده‌اند و جز این حدود 20 درصد از روستاهای ما به امکانات ورزشی مانند وسایل بدن‌سازی، تشک کشتی و تاتامی و زمین‌های خاکی هم تجهیز شده‌اند، البته اگر مصوبه دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه کاره ورزشی تا پایان خردادماه اجرایی شود بخش عظیمی از مشکلات سخت‌افزاری نیز حل می‌شود.

فارس: نزدیک‌ترین رقابت یا برنامه‌ای که در حال حاضر در پیش رو دارید، چیست؟

اسدی: جمعه هفته جاری نخستین جشنواره منطقه‌ای بهاره بازی‌های بومی و محلی منطقه سه کشور و آشپزی سنتی در استان اصفهان و به میزبانی شهرستان نطنز و در روستای تاریخی ابیانه برگزار می‌شود که این مسابقات شامل کورس اسب‌سواری، دال‌پلان و هفت‌سنگ و آشپزی سنتی در دو بخش آقایان و بانوان و به صورت مجزا برگزار می‌شود.

فارس: چه استان‌هایی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند؟

اسدی: استان‌های ایلام، قم، مرکزی، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

فارس: چرا روستای تاریخی ابیانه برای این جشنواره انتخاب شد؟

اسدی: به دلیل اینکه فرهنگ روستایی و روستانشینی در این روستا هنوز حفظ شده و به خصوص اینکه نوع لباس پوشیدن مردان و زنان و اینکه فرهنگ و لباس ایرانی داشته باشیم این روستای کهن را برای این جشنواره انتخاب کردیم.

فارس: در پایان اگر حرف خاصی دارید، بگویید؟

اسدی: در پایان تشکر می‌کنم از ارباب جراید، صدا و سیما تمام همکاران و اعضای هیئت خصوصاً فدراسیون روستایی و عشایری و اداره‌کل ورزش و جوانان که این هیئت را در پیش‌برد اهداف خود یاری رساندند.

گفت‌وگو از: حمید معانی

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول