اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در قزوین

اجرای بازی‌های بومی 7 استان در جشنواره ملی اسباب‌بازی

خبرگزاری فارس: مدیر ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین از معرفی و اجرای بازی‌های بومی و محلی هفت استان کشور برای نخستین بار در دومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی در قزوین خبر داد.

اجرای بازی‌های بومی 7 استان در جشنواره ملی اسباب‌بازی

سیدعلی فخار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: برای نخستین بار بازی‌های بومی و محلی هفت استان کشور در دومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی کودکان دیروز و امروز در دو حیاط سعدالسلطنه و نگارالسلطنه کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین اجرا می‌شود.

فخار، استان‌های؛ مرکزی، مازنداران، گیلان، لرستان، زنجان، قم و قزوین را استان‌های شرکت کننده در بخش اجرای بازی‌های بومی و محلی در این جشنواره برشمرد.

وی تصریح کرد: کشتی محلی، بازی با چوب، شمشیر بازی، بریفتبریفت، کش تفنگ بازی و پم پوم پچ از جمله بازی‌های اجرا شده در جشنواره هستند.

مدیر ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: بازی‌های یاد شده به لحاظ شکل و نحوه اجرا در بیشتر استان‌های شرکت کننده مشترک هستند و تنها در بخش‌های جزئی و یا نام‌ها با یکدیگر تفاوت دارند که این نشانگر اشتراکات فرهنگی این استان‌ها و به ویژه در حوزه ورزش است.

فخار هدف از اجرای این برنامه‌ها را معرفی آداب و رسوم اقوام ایرانی به نسل جدید از طریق انجام بازی‌های نسل‌های گذشته، احیای این بازی‌ها و گسترش آنها در جامعه، ترویج اخلاق ورزشکاری در کنار قدرت بدنی و نیز ارائه الگوهایی برای داشتن ورزش‌های سالم در محیط شهری و روستایی برشمرد.

وی در خصوص بازی‌های بومی و محلی قزوین نیز عنوان کرد: یک گروه از هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین و یک گروه 20 نفره از بخش خصوصی زیر نظر سازمان فرهنگی ورزشی هر دو با مدیریت بخش ورزشی این سازمان در جشنواره به معرفی بازی‌های قزوین می‌پردازند.

مدیر ورزشی این سازمان با یادآوری اینکه در طول مدت برگزاری جشنواره روزانه چهار بازی از قزوین به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود ادامه داد: دو مورد از بازی‌ها صبح‌ها و دو مورد نیز بعداز ظهرها به اجرا در می‌آیند و در مجموع در این 10 روز تعداد بازی‌های اجرایی قزوین به 19 مورد می‌رسد.

فخار با بیان اینکه اجرا کنندگان بازی‌ها افراد آموزش دیده زیر نظر مربیان هر یک از گروه‌ها هستند عنوان کرد: در هنگام برگزاری بازی‌ها هر یک از بازدیدکنندگان که تمایل به انجام بازی داشته باشد می‌تواند در اجرای آن سهیم شده و جوایزی نیز دریافت کند.

وی افزود: به منظور تشویق بیشتر نسل جوان به انجام این بازی‌ها و نیز ایجاد شور و نشاط بیشتر در این بخش، علاوه بر اجرای بازی‌ها، مسابقاتی ویژه کودکان و نوجوانان به اجرا در می‌آید که طناب کشی، ورزش‌های باستانی نوجوانان و مسابقه قوی‌ترین نوجوانان از جمله آنها به شمار می‌روند.

مدیر ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین تصریح کرد: در خلال برگزاری بازی‌ها، متن‌ها و پیام‌هایی با مضامین قهرمان واقعی از نظر دین اسلام و داستان‌های کهن ایران زمین بیان می‌شوند.

فخار کیفیت اجرای برنامه‌ها را به عنوان گام نخست مطلوب ارزیابی کرد و با اظهار امیدواری برای استمرار آنها در آینده تأکید کرد: بنا است از سال جاری اجرای این قبیل برنامه‌ها با جهت‌گیری‌های مناسب در بوستان‌های شهر قزوین نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول