اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رییس هیئت‌مدیره انجمن ام اس خراسان‌رضوی:

باید نگاه مردم و مسئولان را نسبت به بیماری ام اس تغییر داد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس شاخه استان خراسان‌رضوی گفت: باید نگاه مردم و مسئولان نسبت به بیماری ام اس و بیماران را تغییر داد.

باید نگاه مردم و مسئولان را نسبت به بیماری ام اس تغییر داد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدمهدی اعتمادی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: چهار نفر از دوچرخه‌سواران بیمار خاص ام اس به مناسبت روز جهانی ام اس و با هدف آشنایی مردم با این بیماری و هم‌چنین ترویج ورزش در میان مردم و بیماران، از مشهد سفر خود را آغاز و با دوچرخه مسیر 1100 کیلومتر را تا تهران سپری کنند.

وی تصریح کرد: این حرکت یک بار بزرگ فرهنگی دارد و کاملاً براساس موازین علمی طراحی شده است، برای بیماری ام اس هنوز دلیل خاصی مشخص نشده است، اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استرس یکی از عوامل ایجاد این بیماری است و ورزش یکی از عومل اصلی بهبود کیفیت زندگی و از بین بردن استرس است که این دوچرخه‌سواران با حرکت خود روشی درست در پیش‌گیری از ام اس و بسیاری از بیماری‌های دیگر را ترویج می‌دهند.

وی افزود: اعتقادات مذهبی و ورزش دو عامل اساسی از بین بردن استرس هستند و سبب ایجاد آرامش در افراد می‎‌شوند، این ورزشکاران با حرکت خود ایجاد امید و نشاط در بیماران می‌کنند و اگر ما پزشکان به کار درمان می‌پردازیم، این ورزشکاران کاری با ارزش‎تر کرده و با ترویج ورزش یک کار فرهنگی بزرگ برای پیش‌گیری از بیماری‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: ورزش سبک و مداوم برای بیماران ام اس به عنوان یک درمان توصیه می‌شود که بر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار تاکید شده، ضمن اینکه این دو ورزش هزینه چندانی ندارند، با ارزش‎ترین توان‌بخشی همان ورزشی است که خود بیمار انجام می‌دهد و همه باید تلاش کنیم تا این دو ورزش را به صورت یک فرهنگ در مردم نهادینه کنیم و امیدوارم شهرداری مشهد نیز با ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری امنیت دوچرخه‌سواران را تامین کند.

اعتمادی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بیماری ام اس در میان جوانان رده سنی 20 تا 40 سال شایع است، تصورات غلطی از آن به ‌ویژه در جوانان به وجود آمده است که باید اصلاح شود.

وی افزود: افراد در این رده سنی، فعال‌ترین قشر جامعه هستند و چه افراد سالم و چه بیماران باید ورزش کنند زیرا ورزش تاثیر زیادی در پیش‌گیری و درمان انواع بیماری‌ها به ‌ویژه ام اس دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس شاخه خراسان‌رضوی با اعلام وجود هزار و 950 بیمار ام اس در استان خراسان‌رضوی به فعالیت‌های این انجمن اشاره و تاکید کرد: این سازمان مردم نهاد با کمک خیّرین در یک ساختمان کوچک مستقر شده است و امروز انجمن ام اس خراسان‌رضوی به خانه بیماران ام اس تبدیل شده است که کار مشاوره و درمان هم در آن انجام می‌شود.

وی در ارتباط با گلایه‌های بیماران ام اس نسبت به نبود حمایت دولت از آنان و هزینه فراوان تهیه داروهایشان تصریح کرد: داروهای ام اس جزو داروهای استراتژیک است و برای واگذاری آن به بیماران، شرایط واگذاری خاص داشته و نیاز به تاییدیه است و اگر فرد بخواهد خود این دارو را تهیه کند هزینه زیادی باید پرداخت کند اما دولت اکنون به این داروها 90 درصد یارانه می‌دهد، اگر چه قبول دارم که باز هم هزینه داروها گران است و چون بیماران مستمر باید از آنها استفاده کنند هزینه تهیه دارو برایشان زیاد خواهد بود و دولت باید بیش‌تر از این در تهیه دارو به بیماران کمک کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس شاخه استان خراسان‌رضوی افزود: انجمن ام اس استان برای کمک به بیماران تلاش کرده یک ‌سری تخفیف‌ها از نهاد‌های دیگر نیز برای بیماران بگیرد از جمله آستان ‌قدس رضوی که در داروخانه آستان ‌قدس داروهای ام اس با تخفیف به بیماران ارائه می‌شود.

اعتمادی خاطرنشان کرد: در جوامع بین‌المللی برای خانواده ام اس حق و حقوقی قائل شده‌اند که باید در جلسات با مسئولان کشور این حقوق را بشناسانیم و به آنها آگاهی بیش‌تری بدهیم که نه تنها بیمار بلکه خانواده بیمار هم حمایت شوند.

وی در ارتباط با انتقاد بیماران ام اس در استان خراسان‌رضوی از نبود حمایت بهزیستی استان از آنها گفت: ما همیشه دوست داریم به نوعی با بیماران رفتار کنیم که ترحم‌آمیز نباشد اما با اینکه بهزیستی یکی از دستگاه‌هایی است که خدمات خوبی را به افراد جامعه ارائه می‌دهد اما همین نام بهزیستی را در شأن بیمار ام اس نمی‌دانیم و با اینکه دید ما حمایت از بیمار است اما به دنبال ترحم به بیمار نیستیم. 

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول