اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوه‌های خدمت ماندگار-25

تولید 10 درصد مواد غذایی کشور در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: گیلان با حدود سه درصد جمعیت ایران حدود 10 درصد مواد غذایی کشور را تولید می‌کند.

تولید 10 درصد مواد غذایی کشور در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقا بیگی ظهر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای یکصدمین سفر هیئت دولت در پارک قدس این شهر، با اشاره به آمار موجود در باره مصرف سالانه 80 هزار تن کود شیمیایی و یک هزار تن سموم شیمیایی در مزارع استان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مصارف کود و سموم به دریا و دیگر منابع آبی استان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش و اهمیت آب و لزوم حفظ و صیانت این منبع حیاتی به عنوان مقدس‌ترین هدیه الهی همواره مورد تاکید است، تصریح کرد: آب در قرن حاضر نیز عامل توسعه متوازن و پایدار کشورها محسوب می‌شود.

این مسئول، افزود: ایران از نظر تنوع آب و هوایی جزو کشورهای خشک و کم آب است و گیلان در منطقه باران خیز کشور قرار دارد و به دلیل شرایط ویژه اقلیمی خود دارای منابع آب سطحی و زیر زمینی بسیاری است.

وی، مصرف آب در بخش‌های مختلف را برشمرد و عنوان کرد:  92 درصد آب در گیلان صرف کشاورزی، 6 درصد صرف شرب و 2 درصد در بخش صنایع و خدمات مصرف می‌شود.

آقا بیگی با اشاره به اینکه بیشترین میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد، افزود: توجه به این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا آسیب در این بخش پیامدهایی مانند فقدان امنیت غذایی، بیکاری و فقر را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه گیلان با حدود 3 درصد جمعیت ایران حدود 10 درصد مواد غذایی کشور را تولید می‌کند، ابراز کرد: گیلان 38 درصد تولید برنج، 68 درصد تولید چای، 30 درصد فرآورده‌های جنگلی و 80 درصد ابریشم کشور را تولید می‌کند.

آقا بیگی، مصرف کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها را عمده‌ترین دلیل آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی دانست و اذعان کرد: با توجه به اینکه عمده‌ترین منابع آبی استان، آب‌های سطحی هستند علاوه بر انتشار سریع آلودگی سطح وسیعی از آن را در برگرفته و خسارات جبران ناپذیری را وارد می‌کند.

وی، با بیان اینکه آفت کش‌ها به دو صورت پایدار و ناپایدار تولید و عرضه می‌شوند، تصریح کرد: سموم پایدار قادر هستند به مدت طولانی به همان صورت مصرف شده در محیط باقی بمانند و تجزیه نشوند.

این مسئول، درباره استفاده از سموم ناپایدار در کشاورزی گفت: سموم ناپایدار پس از مصرف تجزیه می‌شود و محیط را کمتر آلوده می‌کند اما پاره‌ای از سموم پس از تغییر و تجزیه به مواد و ترکیباتی تبدیل می‌شوند که برای انسان و دیگر موجودات بسیار خطرناک هستند.

وی، آفت‌کش‌ها را به عنوان یکی از دیرینه‌ترین عوامل خطرساز سلامت حیات بشر خواند و یادآور شد: بخش قابل توجهی از آب آبیاری قبل از آنکه به طور کامل مورد استفاده محصولات زراعی قرار گیرد به صورت زه آب خارج می‌شود که به مقدار بسیار زیادی حاوی بقایای سموم و کودهای شیمیایی، عناصر مغذی و املاح مختلف بوده که وارد آب‌های سطحی و زیر زمینی می‌شود.

آقا بیگی، مهم‌ترین روش‌های کاهش آلودگی‌های کشاورزی را برشمرد و تصریح کرد: استفاده از روش‌های بیولوژیک مبارزه با آفات گیاهی شامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون، مدیریت تلفیقی آفات گیاهی، استفاده از مقدار مناسب کود و سموم شیمیایی با حداقل میزان، رعایت ضوابط تعیین حریم کیفی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و... از مهم‌تر‌ین روش‌های کاهش آلودگی کشاورزی است.

وی به استفاده میزان بسیار بالایی از سموم کشاورزی در مزارع برنج، باغ‌های چای، مزارع صیفی و غیره اشاره کرد و متذکر شد: در فصول بارندگی حجم بالایی از این آلاینده‌ها وارد تالاب‌ها، رودخانه‌ها، آب‌بندها و دریای خزر می‌شود که از طریق نوشیدن و مصرف ماهیان آلوده در انسان موجب بروز ابتلا به بیماری‌های مرگبار مانند سرطان می‌شود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول