اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

نکته‌های نهفته لیگ یازدهم برای موفقیت فوتبال کرمان

خبرگزاری فارس: لیگ برتر فوتبال کشور در دوره یازدهم می‌تواند با وجود پستی و بلندی‌های بسیار درس‌های زیادی برای باشگاه صنعت مس کرمان داشته باشد.

نکته‌های نهفته لیگ یازدهم برای موفقیت فوتبال کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ایستگاه پایانی لیگ یازدهم محلی برای معرفی قهرمان این دوره از مسابقات بود، ورزشگاه فولادشهر اصفهان اولویت نخست این دوره از مسابقات بود، جایی که زردپوشان سپاهان از شانس بسیار بیشتری به نسبت دو رقیب خود تراکتور و استقلال برای  بالا بردن جام برخوردار بودند.

اما سپاهان اصفهان با تمام مهره‌ها و بازیکن شاخصش نتوانست از پس اصغر شرفی و شاگردانش برآید، مهاجمانی چون سیدصالحی، سزار، سوکای و جمشیدیان نتوانستند دروازه محمد خزایی دروازه‌بان جوان مس سرچشمه را باز کنند و با توجه به این تساوی زردپوشان اصفهانی موفق شدند با کسب 67 امتیاز و تنها با اختلافی یک امتیازی نسبت به تیم‌های دوم و سوم جدول عنوان نخست یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور را به خود اختصاص دهند.

در سوی دیگر تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه خود با پیروزی دو بر صفر در برابر ملوان بندر انزلی جمع امتیازات خود را به عدد 66 رساند تا تنها به لطف تفاضل گل بیشتر نسبت به آبی‌پوشان تهرانی عنوان نایب قهرمانی لیگ را برای خود و هواداران پر شور آذری به دست آورد، اما استقلال تهران نیز که پس از تساوی دو هفته قبل در دیدار برابر شهرداری تبریز عملاً بخت قهرمانی را در یازدهمین دوره لیگ از دست داده بود، موفق شد با نتیجه سه بر صفر نفتی‌های تهران را شکست دهد.

شاگردان پرویز مظلومی در دیدار پایانی خود در لیگ یازدهم با نتیجه پر گل سه  بر صفر از سد حسین فرکی و نفت تهران گذشتند تا آنها نیز با بدشانسی هر چه تمام‌تر و با کسب 66 امتیاز به عنوان سومی لیگ بسنده کنند، اما در این بین دو تیم "صنعت مس کرمان" و" صنایع مس سرچشمه" نمایندگان استان کرمان بودند که به ترتیب عنوان نهم و 18 لیگ را در این فصل از مسابقات به دست آوردند.

در این گزارش و گزارش‌های آتی به بررسی نتایج این دو تیم در این فصل از مسابقات می‌پردازیم.

* کارنامه مس کرمان در جدول مسابقات

ثبت 11 پیروزی، 10 تساوی و 13 شکست سرانجام نارنجی‌پوشانی بود که توانستند با اتکا به ستاد بحران خود را از برزخ انتهای جدول جدا کرده و به جایگاه تک‌رقمی 9 جدول دست یابند.

مسی‌ها در این فصل از مسابقات با کسب 43 امتیاز به کار خود در جدول مسابقات خاتمه دادند، ثبت 34 گل زده و 39 گل خورده نیز حکایت از ضعف خط حمله و ضعف در خط دفاعی این تیم دارد.

البته مس که در ابتدای فصل با صمد مرفاوی کار خود را در لیگ آغاز کرد از همان ابتدا متزلزل نشان داد و نتوانست در پایان هفته پنجم مسابقات بیش از یک امتیاز برای خود اندوخته کند.

در ادامه راه نیز تغییرات مدیریتی و فنی زیادی به سراغ این تیم آمد، حضور بلاژویچ و در نهایت ابراهیم قاسم‌پور بر روی نیمکت نارنجی‌پوشان موجب شد تا بالاخره نارنجی‌پوشان دیار کریمان ماندگاری خود در لیگ برتر را تثبت کنند.

شاگردان ابراهیم قاسم‌پور پس از تشکیل ستاد بحران در انتهای فصل کمی به خود آمده و توانستند از پنج مسابقه پایانی خود در نهایت 11 امتیاز کسب کنند.

در این بین به چند نکته حائز اهمیت پیرامون باشگاه در این فصل از مسابقات اشاره‌ای می‌کنیم، جالب آن که تمام این موارد نیز به نوعی در قالب ستاد بحران گنجانده شده بود و معنی و مفهومی جز "اتحاد و همدلی" برای بقای تیم در بر نداشت.

اما از نکات حائز اهمیت برای مسئولان باشگاه مس کرمان در این فصل از مسابقات قهر تماشاگران با سکوهای خالی ورزشگاه شهید باهنر بود که تا قبل از بازی برابر شاهین بوشهر هیچ‌کس نسبت به این غیبت‌های مکرر و طولانی اظهار نظری نکرده بود و در نهایت با توجه به عزم راسخ مسئولان باشگاه برای خارج کردن تیم از بحران، بالاخره این فرضیه برای آنها نیز به اثبات رسید که فوتبال بدون تماشاگر و هوادار یعنی سقوط به دسته یک!

طی چند سال گذشته مس مربیان داخلی و خارجی زیادی را بر روی نیمکت خود داشته‌ است، اما تفکرات مربیان داخلی و خارجی در این بحث از چند نگاه قابل بحث و بررسی است، مربیان داخلی که سابقه کار در تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس را داشته‌اند، هرگاه در کرمان و بر روی نیمکت مس نشسته‌اند جز میدان دادن به بازیکنان از رده خارج و تحمیل مخارج آن چنانی برای باشگاه هیچ سودی نداشته‌اند.

برای آگاهی دقیق نسبت به این ادعا کافی است به بازیکنان مس در زمان حضور فرهاد کاظمی، امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی نگاه کنید در این بین در زمان مرفاوی بازیکنانی چون لئو، خدابنده‌لو، بیژن کوشکی، ژورژ مراد و محسن بیاتی‌نیا به مس پیوستند که هیچ نوع کارآیی برای مس نداشتند و به قول چیرو که گفته بود شب‌ها به خاطر وضعیت تیمش و اتفاقاتی که در کرمان می‌افتد، « خوابم نمی‌برد» حکایت از وسعت عمیق دردی داشت که این مربی در بخش‌های مختلف این تیم احساس کرده بود.

اما درست زمانی مربیان خارجی چون لوکا بوناچیچو و میروسلاو بلاژویچ به کرمان آمدند، بازیکنانی چون میلاد فخرالدینی، فرهاد سالاری، محمدرضا ترابی، احمد زنده‌روح، وحید اسماعیل‌بیگی، آرمان شهدادنژاد و ... توانستند لیاقت و شایستگی‌های خود را به فوتبال کشور عرضه کنند.

اما نکته حائز اهمیت برای مسئولان و مدیران ارشد شرکت مس که در تصمیم‌گیری‌های تیم مس و این باشگاه دخیل هستند، آن است که باید از هزینه‌های صورت گرفته در بخش بازیکنان و مربی که در این فصل از مسابقات انجام گرفته، درس گرفت.

شاید هنوز عده‌ای انتخاب مربی بومی برای نشستن بر روی نیمکت مس را یک فرضیه انجام نشدنی می‌دانند، اما با نگاه به شایستگی‌های بازیکنان کرمانی که طی سال‌های اخیر به فوتبال کشور معرفی شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که مربیان کرمانی نیز برای موفقیت از دیگران چیزی کم ندارند، پس با مدیریت صحیح هزینه می‌توان پول و سرمایه ملی شرکت مس را در مسیر دیگری چون توسعه فوتبال پایه و تقویت دانش مربیان بومی مصرف کرد تا فوتبال کرمان با ساختاری منسجم و منظم حرکت با برنامه اصولی خود را آغاز کند.

بارها و بارها به این مسئله تأکید کرده‌ایم که دوران حضور مربیانی چون نادر دست‌نشان، فرهاد کاظمی، امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی را در کنار دوران حضور کوتاه دو مربی خارجی چون بلاژویچ  و لوکا در کنار هم گذاشته و با یکدیگر قیاس کنید که کدام یکی از این دو گروه خدمت بیشتری را به فوتبال کرمان داشته‌اند، آیا مربیان خارجی بازیکنان بومی و تأثیرگذاری را به فوتبال کشور معرفی نکردند و مربیان داخلی در قبال میزان دریافتی خود از شرکت ملی مس ایران چه خدمتی را به فوتبال پهناورترین استان کشور داشته‌اند.

در این بین سخنی کوتاه با "عبدالرضا داوری" رئیس هیئت‌مدیره و شخص نخست باشگاه داریم، جناب عالی که توانایی بالایی در تجزیه و تحلیل مسائل فوتبالی داشته‌اید و در طی این فصل با توجه به عدم حضور روابط عمومی و ساختار مناسب ارتباطی باشگاه با صاحبان رسانه تعامل بسیار خوبی را با رسانه‌های استان داشتید در این زمینه نیز تجزیه و تحلیل مناسبی را ارائه کنید تا همگان نسبت به بالا بودن سطح خروجی مربیان خارجی برای فوتبال کرمان  شناخت بیشتری کسب کنند.

قصد تخریب و یا انتقاد مغرضانه از شخصی را نداریم، اما با توجه به هزینه‌های انجام گرفته و کسب جایگاه نهمی لیگ با ستاره‌ها و بازیکنانی که در لیگ جزو برترین‌ها بودند با بازیکنان داخلی با صرف مخارج کمتر امکانپذیر نبود در هر صورت لیگ یازدهم به اتمام رسید و مسئولان باشگاه مس باید با استفاده از تجربیات امسال خود، بهترین تصمیم را در بهترین بازه زمانی برای بستن تیم قدرتمند برای فصل بعد خود اتخاذ کنند.

آنها باید از هم‌اکنون در دو بعد کانون هواداران و تشکیل تیم روابط عمومی قدرتمند در ساختار باشگاه مس کرمان تصمیمات جدید را اتخاذ کنند تا با ایجاد یک حلقه ارتباطی و تعاملی "نو" از هم‌اکنون به فکر روزهای موفقیت مس در لیگ دوازدهم باشند، نه اینکه خدایی ناکرده بار دیگر با فراموش شدن همه روزهای سخت این فصل بار دیگر ستادهایی را در این باشگاه ببینیم که اصلا در حد شأن و نام مردم و علاقمندان فوتبال‌دوست این استان نباشد.

* مس سرچشمه

اما نماینده دیگر استان کرمان در این فصل از مسابقات " تیم فوتبال صنایع مس سرچشمه" بود، تیمی که با اتکا به سخت‌کوشی بازیکنان و کادر فنی خود و "قلعه عقاب‌ها" توانست راهی لیگ برتر شود، اما برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای فروش امتیاز این تیم به باشگاه پاس همدان و همچنین اختلافات پشت پرده بین کرمانی‌ها و رفسنجانی‌ها و نوع  نگاه خاص برخی مسئولان شهر رفسنجان در قبال حضور این تیم به عنوان تیم نخست "شرکت مس" در لیگ برتر موجب شد، این تیم از همان ابتدا قافیه را برای حضور قدرتمندانه در لیگ برتر ببازد.

برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای فروش امتیاز این تیم در پایتخت ضربه سنگینی را بر پیکره این تیم تازه لیگ برتری وارد کرد و با از دست دادن زمان مسی‌های سرچشمه نتوانستند در بازار نقل و انتقالات بازیکنان شاخص و در حد یک تیم لیگ برتری را جذب کنند.

این مسئله موجب شد تا این تیم شکل‌گیری منسجمی را نداشته باشد در این بین پخش اخبار و شایعات مبنی بر اختلافات رفسنجانی‌ها و کرمانی‌ها نیز برای این تیم دردسر ساز شد، اوج این اختلافات به پخش تصاویری از دوربین برنامه 90 مربوط شد، جایی که رفسنجانی‌ها علناً خواهان حضور این تیم به عنوان تیم نخست شرکت مس در لیگ برتر شدند و خود را برتر از کرمانی‌ها در لیگ برتر معرفی کردند.

پخش این تصاویر قطعا اثرات منفی زیادی را برای این تیم داشت، تیمی که قرار بود مسابقات خانگی‌اش را در کرمان و ورزشگاه شهید باهنر برگزار کند، اما این تیم که از چند هفته مانده به پایان لیگ سقوطش به دسته اول کشور محرز شده بود در این فصل از مسابقات با ارائه کارنامه‌ای ضعیف به کار خود در لیگ خاتمه داد.

این تیم در نهایت از مجموع 34 مسابقه خود به پنج پیروزی، 9 تساوی و 20 باخت دست یافت به ثمر رساندن 23 گل و دریافت 54 گل حکایت از عمق فاجعه در درون خط دفاع و دروازه این تیم می‌دهد.

نارنجی‌پوشان مس سرچشمه نیز در نهایت با کسب 24 امتیاز پس از گذشت یک سال از صعود خود به لیگ برتر بار دیگر و در سالروز جشن صعود به لیگ برتر به لیگ دسته اول فوتبال کشور بازگشتند، اما مدیریت باشگاه مس سرچشمه با وجود جوانی و سلامت کار و کم‌تجربگی در این فصل از مسابقات با توجه به ضعفی که در حوزه نقل و انتقالات و روابط عمومی در زمینه جذب حداکثری در شهر کرمان داشت، عملاً تیم خود را با مشکلاتی مواجه ساخت.

حسین منصوری در این مورد می‌گوید: تمام اختیارات در زمینه جذب بازیکن را به سنجری سرمربی تیم سپرده بودیم و وی با اختیار تام مسئولیت جذب بازیکن را بر عهده داشت، اما به نظر خیلی از کارشناسان، عدم حضور بازیکنان مجرب و کادر فنی قدرتمند از ابتدای فصل مانعی بزرگ در برابر مس سرچشمه در این فصل از مسابقات بود.

* نکاتی پیرامون مس سرچشمه

برگزاری مسابقات مس سرچشمه در کرمان بدون حضور تماشاگر لطمه بزرگی به این تیم وارد کرد، این تیم که فصل گذشته با اتکا به شرایط ورزشگاه خود و استفاده بهینه از میزبانی توانسته بود در جمع مدعیان صعود به لیگ برتر قرار گیرد، البته در این بین باشگاه مس سرچشمه می‌توانست با ایجاد یک اتاق فکر و ارتباط بهتر با کرمانی‌ها زمینه را برای حضور هواداران فوتبال در ورزشگاه شهید باهنر و تشکیل و ساماندهی کانون هواداران از قبل از آغاز فصل و یا حداقل از نیم فصل نخست آغاز کند.

سرچشمه‌ای‌های می‌گویند: پرداخت تنها 45 درصد از قراردادهایشان در این فصل از مسابقات تا پایان مسابقات یکی از عوامل دردسر ساز این تیم بوده است زیرا بازیکنان تیم عملاً بدون انگیزه شده و با میل و رغبت بازی‌های تیمشان را دنبال نکردند.

در این بین باید به مسئولان هیئت‌مدیره این باشگاه این مسئله را یادآور شد که باشگاهی با ظرفیت توان مالی شرکت مس با توجه به شرایط خاص زندگی در شهرک سرچشمه باید نسبت به پرداخت تعهدات مالی خود در قبال این تیم و بازیکنانش دقت نظر بیشتری می‌کرد تا روحیه مضاعفی را به تیم خود تزریق کند.

تجربه گرانبهای حضور در لیگ برتر می‌تواند زمینه‌ساز حضور موفقیت‌آمیز مسی‌های سرچشمه در لیگ برتر در ابعاد مدیریتی، ساختاری و نیروی انسانی باشد.

یکی از مشکلات بزرگ مس سرچشمه در این فصل از مسابقات ساختار اداری نامناسب این باشگاه بود، زیرا تمام امور این باشگاه در سطح لیگ برتر بر عهده دو و سه نفر بود.

حسین منصوری، سید رضا هاشمی و هادوی نفراتی بودند که همه امور پیرامون یک تیم لیگ برتری را باید بر عهده می‌گرفتند و این مشکل بزرگ نیز لطمه زیادی به این تیم زد، اما حال مسئولان این باشگاه و هیئت‌مدیره می‌توانند با درس گرفتن از این تجارب گرانبها از هم‌اکنون برای بازگشت مقتدرانه به لیگ برتر برنامه‌ریزی کنند.

ای کاش اصغر شرفی پس از ناکامی که در جذب بازیکنان در دور برگشت مسابقات داشت از همان روز نخست با میدان دادن به بازیکنان جوان و با انگیزه تیمش شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زد تا بازیکنان تیمش بازی‌های زیبا را همچون مسابقات هفته‌های پایانی برابر تراکتور و سپاهان ارائه کنند و شاید با این وجود شانسی برای ماندن این تیم در لیگ برتر وجود داشت.

------------------------------------

یادداشت از عباس آقاملایی

------------------------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول