اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دکترای روانشناسی:

ساختار زندگی خوب با انتخاب درست شکل می‌گیرد

خبرگزاری فارس: دکترای روانشناسی گفت: زوجین با انتخاب درست ساختار زندگی مشترک را به خوبی شکل می‌دهند و از مشکلات جلوگیری می‌کنند.

ساختار زندگی خوب با انتخاب درست شکل می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی‌اکبر مویدی عصر امروز در همایش دانشجویی ازدواج که به همت اداره مشاوره دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی این شهر برگزار شد، با اشاره به دلایل و ضرورت‌های آگاهی‌یابی درباره ازدواج و چگونگی نحوه آشنایی پسر و دختر با یکدیگر اظهار کرد: ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی است و باید زمانی گرفته شود که اطلاعات، دانستنی‌ها، تجربه و پختگی جوانان در برابر بزرگی این تصمیم نیز کامل باشد.

وی با بیان اینکه جوانان قبل از ازدواج قدرت تصمیم‌گیری بالایی در انتخاب بهترین گزینه‌ها را دارند، افزود: نقش والدین نیز در فرایند آشنایی و ازدواج فرزندان بسیار تاثیرگذار است.

این روان‌شناس با بیان اینکه قبل از ازدواج می‌توان با اخذ تصمیم‌های بجا و درست از تشکیل ساختارهای مشکل‌زا در زندگی زناشویی دوری کرد، گفت: پس از ازدواج بر اثر تصمیمات نادرست که ساختارهای مشکلات نیز شکل گرفت تنها می‌توان کارکردهای مشکل را کاهش داد و به ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد.

وی ازدواج موفق را پایه و بنیانی عالی برای ایجاد خانواده‌ای شاد و مستحکم دانست و اذعان کرد: هیچ چیز در دنیا نمی‌تواند به اندازه یک ازدواج موفق انسان را شاداب و خوشبخت نگاه دارد.

مویدی درباره برخی از فرایندهای آشنایی زوجین تصریح کرد: سؤال نپرسیدن از طرف مقابل به دلیل ترس از بین رفتن رابطه عاشقانه موجب می‌شود تا فرد شناخت درستی از طرف مقابلش پیدا نکند زیرا او پرسیدن را مغایر با رابطه عاشقی می‌داند اما غافل از اینکه سؤال پرسیدن برای رسیدن به شناخت می‌تواند راه هوشمندانه‌ای برای انتخاب و شناخت همسر آینده باشد.

وی با بیان اینکه زوجین نباید نشانه‌های هشدار دهنده در یکدیگر را نادیده بگیرند، بیان کرد: عجولانه و زودهنگام سازش کردن، تسلیم نیازهای جنسی شدن، فریب زرق و برق‌های مادی و ظاهری را خوردن و حتی باور به اینکه پس از ازدواج قدرت تغییر دادن فرد مقابل را داشتن، از جمله خطاهای فاحش در امر انتخاب همسر است.

این روان‌شناس تصریح کرد: جوانان برای انتخاب همسر تردیدهای خود را نادیده نگیرند و هرگاه نسبت به ازدواج با یک نفر دچار تردید شدند به روان‌شناس و یا مشاور مراجعه کنند.

وی افزود: باور اینکه پس از ازدواج مشکلات کم می‌شود باوری غلط برای انتخاب همسر است و اعتقاد به اینکه پس از ازدواج مسایل و مشکلات موجود حل می‌شود نیز یک باور بسیار اشتباه است.

مویدی با تاکید بر اینکه جوانان برای انتخاب همسر عجله نکنند، گفت: جوانان باید از برقراری هرگونه رابطه جنسی قبل از ازدواج بپرهیزند.

وی تعهد را مقدم بر تفاهم داشتن و تفاهم را مقدم بر علاقه داشتن دانست و اظهار کرد: هرگاه فردی قبل از اینکه متوجه شود که با طرف مقابل تفاهم دارد و متعهد به ازدواج با او شود و سریعا قول ازدواج دهد، اشتباه کرده است.

دکترای روان‌شناسی اضافه کرد: باور به اینکه خانم‌ها فکر می‌کنند که قدرت تغییر دادن طرف مقابل را دارند یک فکر و باور بسیار غلط و رایجی بوده که دامنگیر جوانان ما به ویژه دختران شده است.

وی تغییر ارزش‌ها، رفتارها و عادت‌های موجود در فرد را یکی دیگر از اشتباهاتی دانست که افراد در ابتدای آشنایی خود با طرف مقابل مرتکب می‌شوند.

مویدی افزود: دست برداشتن سریع از علایق و فعالیت‌های خود و کناره‌گیری از دوستان و خانواده به خاطر طرف مقابل رفتاری غلط است.

وی تصریح کرد: نادیده گرفتن خطاها و توجیه اشتباهاتی که از طرف مقابل سر می‌زند یکی از خطرناک‌ترین اشتباهاتی است که فرد در انتخاب همسر آینده‌اش تنها به خاطر شدت علاقه‌ای که به او دارد، مرتکب می‌شود.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه منطقی جلوه دادن برخی اشتباهات و انکار بسیاری از مشکلات و مسایل موجود بین زوجین آنها را در ادامه زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌کند، افزود: شناخت و انتخاب همسر آینده باید بسیار با دقت و منطقی انجام شود تا خوشبختی را برای زوجین به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول