اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

پس‌روی آب دریاچه ارومیه 200 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی را تحت تاثیر قرار داد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 200 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی هفت شهرستان استان تحت تاثیر مستقیم پس‌روی آب دریاچه ارومیه قرار دارند.

پس‌روی آب دریاچه ارومیه 200 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی را تحت تاثیر قرار داد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پس‌روی آب دریاچه ارومیه با اشاره به تاثیر مستقیم آن بر 200 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی هفت شهرستان استان اظهار کرد: در چند سال گذشته با جدی‌تر شدن اثرات سوء پس‌روی آب دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی منسجم و اصولی در تمام واحدهای اجرایی و تحقیقاتی سازمان جهادکشاورزی آغاز شده و در این زمینه نتایج کاربردی متعددی به دست آمده است.

وی افزود: در این راستا کشت گونه‌های متحمل به شوری در اراضی شهرستان‌های شبستر، تبریز، اسکو، آذرشهر، عجب‌شیر، بناب و ملکان در اولویت نخست سازمان مورد عمل قرار گرفته است.

محمدیان اضافه کرد: این امر اولاً موجب کاهش میزان نمک در خاک شده و از طرف دیگر مانع از انتقال نمک به نقاط دیگر می‌شود.

محمدیان با اشاره به اینکه کشت گیاهانی از قبیل گلرنگ و علوفه‌های متحمل به شوری با عکس‌العمل مناسبی در منطقه روبه‌رو شده است، گفت: امید می‌رود با توسعه کشت گونه‌های متحمل در اراضی مذکور تاثیر موثری در اصلاح الگوی کشت منطقه برجای گذارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، همچنین استفاده از گونه‌های درختی پر پشت و مقاوم بر شوری را به‌عنوان راهکاری موثر در تعدیل اقلیم و کاهش موثر تبخیر و تعرق از سطح اراضی و انتقال نمک برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در اراضی که مشکل شوری شدید باشد به جای مصرف خاکی کودها از محلول‌پاشی

عناصر غذایی به‌عنوان روش تغذیه مطلوب و بهینه استفاده می‌شود، در این اراضی به افزایش شدید فشار اسمزی در ناحیه ریشه جذب عناصر غذایی و از جمله ازت کاهش محسوسی پیدا می‌کند که با محلول‌پاشی اصولی می‌توان به راحتی بر این مشکل فائق شد.

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست اصولی سازمان در چند سال گذشته اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی به طور موثری صورت گرفته و راندمان آبیاری در این اراضی که از مشکل شوری رنج می‌برند به طور محسوسی افزایش یافته است، گفت: با ادامه مجموعه فعالیت‌های فوق و تثبیت کشاورزی پایدار در اراضی شرق دریاچه ارومیه خواهیم توانست ضمن حفظ محیط زیست منطقه، بهره‌برداری اصولی را از این اراضی بکنیم.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول