اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرشورای منطقه‌ای حفاظت از دریاچه ارومیه:

انتقال آب به دریاچه ارومیه کند است

خبرگزاری فارس: دبیردفتر شورای منطقه‌ای حفاظت از دریاچه ارومیه اداره‌کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: عملیات انتقال آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه به کندی انجام می‌شود.

انتقال آب به دریاچه ارومیه کند است

حجت جباری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: اجرای دو پروژه مهم آبرسانی از جنوب و شمال استان باید سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه با هدف چالش‌ها و راهکارها در سطح بین‌المللی از 18 مهر در ارومیه برگزار می‌شود.

جباری هدف از برگزاری این همایش را ارتقای دانش عمومی و فنی، بهره‌مندی از تجارب ملی و بین‌المللی، شناخت چالش‌ها و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اعلام کرد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: پنج محور اصلی در این همایش هیدرولوژی، آب و کشاورزی، محیط زیست، ژئوتکنیک و توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند که مقالات از اردیبهشت ماه سال جاری به مدت سه ماه دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه از فروردین ماه سال جاری آب این دریاچه به میزان 31 سانتی‌متر کاهش یافته است، گفت: سطح تراز آب رودخانه در سال گذشته‌ هزار و 271.45 سانتی‌متر بود و در حال حاضر به ‌هزار و 271.15 سانتی‌متر کاهش یافته است.

به گفته این مسئول پروژه‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود تعریف شده است به طوری که افزایش آب حوزه، افزایش راندمان بارش، صرفه‌جویی و انتقال آب بین حوزه‌ای از جمله راهکارها عنوان می‌شود.

دبیر شورای منطقه‌ای حفاظت از دریاچه ارومیه، پیشرفت کلی طرح حوزه شمال و جنوب استان را 35 درصد اعلام کرد و گفت: بارور کردن ابرها دردستور کار قرار دارد، لایروبی رودخانه‌های مسیر و اطراف دریاچه هم در حال انجام است ولی با توجه به اینکه اطراف رودخانه به لجن‌زار تبدیل شده هر چقدر هم آب وارد حوزه شود نمی‌تواند تاثیر زیادی در بالا بردن تراز آن داشته باشد مگر اینکه این دو پروژه به‌زودی به اتمام برسند و سایر اقدامات در راستای حفظ وضعیت موجود به صورت جدی پیگیری شوند.

وی با بیان اینکه میزان حق‌آبه پرداختی استان‌های همجوار در سال گذشته ضعیف بود، اضافه کرد: 3،1 میلیارد مترمکعب برای احیای دریاچه آب لازم داریم که اگر سازمان آب، آب پشت سدها را بیش از دو برابر نگه ندارد و آن را به مسیر دریاچه هدایت کند مشکل تا حدودی حل می‌شود.

وی افزود: سازمان آب معتقد است با توجه به رسی بودن خاک سدها و پهنه آن باید در سدهای خاکی، آب به اندازه کافی نگهداری شود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه ورود و خروج آب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، گفت: بارش برف نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است اما متاسفانه آب دریاچه افزایش نیافته زیرا سطح عرصه آبی دریاچه کم است و وسعت نمکی زیاد است، همچنین آب رودخانه‌ها در عرصه‌ها و نمکزارها پخش می‌شود که موجب تبخیر می‌شود و عمده‌ترین مشکل دریاچه در فصول گرم سال است که آب بیشتر تبخیر می‌شود. 

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول