اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازیگر و کارگردان فیتیله‌ای‌ها:

جایگاه هنر تئاتر کودک در ایران کمرنگ است

خبرگزاری فارس: کارگردان فیتیله‌ای‌ها با اشاره به اینکه جایگاه هنر کودک در ایران کمرنگ است، گفت: تغذیه هنری کودکان باید غنی و دارای ارزش فرهنگی باشد.

جایگاه هنر تئاتر کودک در ایران کمرنگ است

محمد مسلمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، مهارت و آگاهی را دو عنصر مهم در تأثیرپذیری هنر بر مخاطب خواند و اظهار داشت: اگر ساخت برنامه کودک بدون پشتوانه علمی و شناخت باشد پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد دشت.

وی شناخت خصیصه‌های کودکان و ابزار تأثیرگذار بر این نسل را بهترین سازوکار برای فعالان در این حوزه دانست و افزود: ساخت برنامه برای کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که این قشر پویا از جامعه از حرکات و رفتارهای ارائه شده از سوی عوامل و دست‌اندرکاران این حوزه الگوبرداری می‌کنند.

کارگردان برنامه عمو فیتیله‌ای‌ها، عشق به مردم به ویژه بچه‌ها را عامل اصلی موفق بودن برنامه فیتیله‌ها عنوان کرد و گفت: گروه نمایشی فیتیله با ورود به دنیای بچه‌ها و به تصویر کشیدن تخیلات و خواسته‌ها و نیازهای روحی آنها تلاش می‌کند که انرژی و هیجان کودکان را به صورت مثبت تخلیه و نشاط و شادابی را جایگزین کند.

وی با بیان این مطلب که در چیدمان برنامه برای بچه‌ها تنوع موضوعی لحاظ شده‌ است، اظهار داشت: موضوعاتی مرتبط با خردسالان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را مطرح و مباحثی چون مشکلاتی که بچه‌ها با بزرگترها دارند که در طرح آن‌ها سعی کرده‌ایم از مناظر مختلف در قالب‌های متفاوت نمایش داده شود چرا که همیشه کودکان اشتباه نمی‌کنند و گاهی رفتار غلط بزرگترها باعث اتفاقات است.

مسلمی با اشاره به اینکه گروه تلاش دارد بین اعضای خانواده و فرزندان و والدین ارتباط دوستانه دوسویه برقرار کند، اظهار کرد: بازی خانواده‌ها با بچه‌ها و صحبت کردن با آن‌ها، آگاه‌بخشی کودکان و آشنایی با تمام نیازهای ضروری بخشی از برنامه‌های این گروه است.

وی در ادامه هنر تئاتر را ابزاری کارآمد برای سخن گفتن با کودکان به صورت غیر مستقیم دانست و اذعان داشت: لازمه برقراری ارتباط با دنیای پر از هیجان شاد و رنگارنگ بچه‌ها ایجاد بستری پر از شور و نشاط است که استفاده درست از عناصر کاربردی در این عرصه نقش اصلی را ایفا می‌کند.

کارگردان برنامه عمو فیتیله‌ای با تأکید بر اینکه جایگاه تئاتر کودک در ایران کمرنگ است، ابراز داشت: تغذیه هنری کودکان باید غنی و دارای ارزش فرهنگی باشد چراکه ساختار فکری نسل کودک و نوجوان با پذیرش الگوهای تبلیغ شده در اجتماع شکل می‌گیرد که ما در اجرای این امر ضعیف هستیم.

وی با اشاره به جایگاه هنر در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش کودک در کشورهای دیگر بیان داشت: ساخت و پردازش برنامه‌های زیرساختی متناسب با روحیات فکری و فرهنگی نسل آینده‌ساز متضمن پیشرفت و رشد همه‌جانبه هر جامعه خواهد بود بر اساس همین دلیل در دیگر کشورها بر این مهم سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌شود.

مسلمی سرمایه‌گذاری بلندمدت در چارچوب یک برنامه مدون و منسجم در راستای احراز اهداف هدف‌گذاری شده را مهمترین  روش راهبردی برای رشد و تعالی کودکان خواند و خاطرنشان کرد: ما همیشه در همه حوزه‌های هنری تنها به دنبال برنامه‌های زودبازده بودیم در این صورت نتیجه مطلوب و اثرگذاری بدست نمی‌آید.

وی افزود: در صورت تنظیم جدولی از سازه‌های قانونمند در چارچوب طرحی بنیادی با لحاظ زمان مورد نیاز آینده‌ای روشن را برای کشور می‌توان ترسیم کرد و جایگاه این مهم را در کشور تغییر داد.

بازیگر و کارگردان فیتیله با اشاره به این مطلب که جامعه ما برای هنرمندان عرصه هنر کودک ارزش خاصی قائل نیست خاطرنشان کرد: در کشور ما به خاطر اینکه هنرنمایی برای بچه‌ها را کاری کودکانه می‌بینند به این موضوع ارزشی داده نمی‌شود و این در حالی است که بهترین تولیدات فیلم و تئاتر در حوزه کودک در دنیا به بازار عرضه می‌شود و این یعنی ما عقب هستیم.

گروه نمایشی "عمو فیتیله" 21 سال در حوزه کودک با هنرنمایی " محمد مسلمی"، "علی فروتن" و "حمید گلی" برای کودکان، خردسالان و حتی بزرگسالان برنامه اجرا می‌کنند.

گروه فیتیله با رایزنی صندوق خیریه امیرالمؤمنین(ع) با شرکت میثاق امیدباران برای بچه‌های تویسرکان برای حمایت از ایتام برنامه اجرا کردند.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول