اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح کتاب‌پژوهی پنج دهه تئاتر قم عنوان کرد

تاثیر بالای قم بر تئاتر کشور و هنرمندان ملی

خبرگزاری فارس: مجری طرح کتاب‌پژوهی پنج دهه تئاتر قم گفت: ظرفیت‌های فراوانی در تئاتر قم وجود دارد به طوری که موجب تاثیرگذاری بر تئاتر ملی و هنرمندان سراسر کشور شده است.

تاثیر بالای قم بر تئاتر کشور و هنرمندان ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محمدعلی خبری پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی کتاب‌پژوهی «پنج دهه تئاتر در قم» اظهار کرد: بررسی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با توجه به وجوه مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها، آثار هنری هستند ضمن اینکه تمدن‌های بعدی نیز از این مسئله تأثیر می‌پذیرند.

وی افزود: کشور ما نیز دارای هنرهای ارزشمندی بوده و بر سایر ملل تأثیر گذاشته است که شهر قم نیز در این میان دارای فرهنگ و تمدن عظیمی بوده و آثار باستانی این شهر نیز نشان‌دهنده قدمت قم هستند به طوری که در طول تاریخ، موجب بازتولید و تأثیرهای فراوان در مسائل فرهنگی و هنری بوده است.

مجری طرح کتاب‌پژوهی پنج دهه تئاتر قم با اشاره به ظرفیت‌های دینی موجود در قم گفت: تعزیه، نقالی، معرکه‌گیری، پرده‌خوانی و حتی تخته‌حوضی در قم رواج داشته و در آغاز ورود هنر تئاتر به ایران نیز، شهر قم ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داشته است هر چند تفاوت‌هایی نیز در این زمینه با دیگر استان‌ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: قم ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تئاتر دارد که همه آنها مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مذهبی هستند و جایگاه این شهر را بسیار شاخص کرده‌اند.

خبری با تاکید بر نگاه پژوهشی به هنر تئاتر قم افزود: در طرح کتاب‌پژوهی پنج دهه تئاتر در قم، مصاحبه‌هایی با برخی افراد صورت گرفته که به وسیله آنها حتی می‌توان دوره‌های قبل از 50 سال گذشته را نیز مورد بررسی قرار دارد زیرا سالن‌هایی در قم وجود دارند که قدمت آنها به بیش از 70 سال می‌رسد.

رئیس پژوهشکده هنر و فرهنگ جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اسناد تاریخی این طرح بیشتر از طریق گفت‌وگو با افراد حاصل می‌شود گفت: تحولات تئاتر قم پس از انقلاب و جنگ تحمیلی و نیز پژوهشی در زندگی شهدای هنرمند قم نیز از جمله مباحث مورد نظر خواهد شد.

وی عنوان داشت: کتاب تحولات تئاتر در برخی از استان‌ها به چاپ رسیده است به همین دلیل همه این کتاب‌ها مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گرفتند تا طرح حاضر با کم‌ترین مشکل در قم اجرا شود.

خبری تئاتر قم را از جمله عوامل تأثیرگذار بر تئاتر کشور دانست و ابراز کرد: هنرمندان ایرانی از طریق ارتباط با تئاتر قم، تأثیر‌های فراوانی پذیرفته و شیوه‌های مخصوص به قم مورد توجه آنها واقع شده است.

دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تئاتر قم را از مطرح‌ترین تئاترهای موجود در ایران توصیف کرد و گفت: حضور هنرمندان قمی در خارج از کشور نیز بسیار چشمگیر است اما این مسائل در قم به چشم نمی‌آیند.

وی افزود: از سال گذشته و با تصمیم حوزه هنری استان قم، اجرای این طرح آغاز شده و مطالعات اولیه نیز صورت گرفت ضمن اینکه امیدواریم کتاب پژوهشی مورد نظر تا پایان سال جاری به چاپ برسد.

خبری با تشکر از همه دستگاه‌های استان مانند حوزه هنری، دفتر تبلیغات و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل همکاری با هنرمندان تئاتر قم گفت: افرادی که اسناد تاریخی مربوط به این هنر را در اختیار دارند می‌توانند با مراجعه به حوزه هنری، در راستای نگارش کتاب مذکور همکاری داشته باشند.

مجری طرح کتاب‌پژوهی پنج دهه تئاتر قم بیان داشت: پژوهش‌های مربوط به پنج دهه تئاتر در قم توسط کارشناسان بومی در حال انجام بوده و امیدواریم کتاب مذکور موجب آشنایی هر چه بیشتر با این هنر بزرگ در قم شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول