اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان توحیدی تربیت کند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: آموزش و پرورش باید در راستای اجرای دقیق سند تحول بنیادین دانش‌آموزانی با روحیه توحیدی و الهی تربیت کنند.

آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان توحیدی تربیت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی عصر امروز در همایش تجلیل از معلمان نمونه کشوری و استانی در اردبیل اظهار داشت: جهالت آمیخته‌ای از دریاهای تلخ و سیاه است و هر جا که تلخی وجود داشته باشد زندگی از جهالت شروع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که انسان جاهل مستعد هرگونه خطا و انحراف است، تصریح کرد: انسان جاهل است که خون‌ریز است، فزون‌خواه است، کرامت بشری را می‌شکند و هیچ ارزشی به نفسانیت خود قائل نیست.

عاملی با اشاره به این‌که خداوند پیامبران را بزرگ‌ترین مربیان بشریت در امر تعلیم و تربیت مبعوث داشته است، خاطر نشان کرد: انبیا با سخت‌ترین شکنجه‌ها مواجه شدند اما هیچ گاه بشریت را در تاریکی جهل و گمراهی رها نکردند چرا که مأموریت آنان رهانیدن بشر از جهل مطلق بود.

این مسئول با یادآوری این‌که سفره بزرگ خداوند در برابر بشریت گسترده شده است، اضافه کرد: آن چه که بشریت را از بهره‌مندی از این سفره بی‌نصیب می‌کند این است که نمی‌تواند کفو نفس داشته باشد، امیال خود را تنظیم کند و به همین دلیل است که بشر در جهل فرو می‌رود.

وی کار معلمان را شبیه کار انبیا اعلام کرد و ادامه داد: معلم انسان را از جهالت خارج می‌کند و سبب می‌شوند تا تاریکی‌ها به قلب و روح بشر رسوخ نکند.

به گزارش فارس، امام جمعه اردبیل شاهکار یک معلم را تصفیه نفس دانش‌آموز اعلام کرد و بیان داشت: معلم باید بزرگی و بزرگ‌منشی را در قلب دانش‌آموز تقویت کند و آن را ترویج دهد چرا که اگر کفو نفس در دانش‌آموز وجود نداشته باشد همه خلقیات وی مختل می‌شود.

عاملی با اشاره به این‌که خداوند برخی عبادت‌ها از قبیل روزه را تمرینی برای کفو نفس و مسلط شدن بر امیال خلق کرده است، گفت: خداوند روزه را مقرر کرد تا در بدن عقلانیت، جمال و بزرگی و جهان‌بینی موج بزند و به همین لحاظ است که ما انتظار داریم معلم عقل دانش‌آموز را رشد دهد.

وی با تاکید بر اینکه در سند تحول بنیادین با وجود تمام فعالیت‌های انجام شده کاستی‌هایی به چشم می‌خورد، افزود: در نظام تربیتی اسلام متربی تراز اسلامی که خواسته سند تحول بنیادین نیز هست باید وجود داشته باشد اما آیا باید توجه کنیم که این متربی تراز جامعه اسلامی وجود دارد یا خیر.

عاملی تصریح کرد: ‌در سند تحول بنیادین باید نیروی انسانی آماده برای این امر وجود داشته باشد در غیر این صورت این سند دچار برخی معایب و نقصان می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در سفر هیئت دولت به استان 30 میلیارد تومان برای کارهای فرهنگی اختصاص داده شده بود، خاطر نشان کرد: بنده در سخنی که با رئیس جمهور داشتم از ایشان خواستم این اعتبار را در جامعه معلمان تزریق کند و در عوض دانش‌آموزانی در تراز حیات طیبه اسلامی تحویل بگیرد.

این مسئول اضافه کرد: ما نیروی انسانی فرهنگی و متخصصان فرهنگی نیاز داریم تا نرم‌افزار فرهنگی را طراحی کرده و در اختیار ما قرار دهد.

وی مسئله فرهنگی را یک مجموعه یکپارچه در کشور اعلام کرد و ادامه داد:‌ به صورت جزیره‌‌ای و مکانیکی نمی‌توان نگاه فرهنگی داشت بلکه تربیت یک مجموعه ارگانیک است و آن چه که ریشه پذیرش را از بین می‌برد در مقابل آن باید سد ایجاد کنیم.

عاملی بیان کرد: اگر قرار باشد موجی از بی‌عدالتی در جامعه راه بیفتد دانش‌آموز ما با چه امیدی می‌خواهد درس بخواند و از سوی دیگر وقتی دانش‌آموز روابط ناسالم اقتصادی را در جامعه که دم از عدالت اقتصادی می‌زنند، مشاهده کند این دانش‌آموز دیگر روحیه درس خواندن ندارد.

وی گفت:‌ جامعه ما نیاز دارد تا روحیه عدالتخواهی و عدالت‌طلبی و اجرای عدالت در آن فراهم شود و اگر چنین نباشد راه زوال را در پیش گرفته‌ایم.

امام جمعه اردبیل گسترش این عدالت را به دست معلمان اعلام کرد و افزود: تمام تلاش آموزش و پرورش باید زدودن فقر علمی، فرهنگی در جامعه باشد و از قبل همین تلاش‌ها ما می‌توانیم با تربیت دانش‌آموزان توحیدی و دینی مشکل اقتصادی و تربیتی را نیز شاهد نباشیم.

وی تصریح کرد: معلم باید انسانی تربیت کند که جامعه را تکان دهد و هر کس که در پای درس این معلم می‌نشیند باید از نظر روح اجتماعی تکان بخورد و مأموریت معلم نیز باید در این راستا تدوین شود.

عاملی مسئله نیروی انسانی در سند تحول بنیادین را یکی از مسایل بسیار مهم اعلام کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش ما باید مربی شایسته‌ای را تربیت کند تا متربیان دینی نیز تحویل بگیرد.

وی زنده کردن ارزش‌های دینی و اسلامی در بین جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان را یادآور شد و خاطر نشان کرد: این ارزش‌های دینی باید در دانش‌آموزان شناخته شود و دانش‌آموز باید بداند براساس اهداف نظام اسلامی در جامعه حرکت می‌کند.

عاملی اضافه کرد: متربی ما باید موحد باشد و علم را که بزرگ‌ترین قدرت در جهان است به سیطره خود درآورد.

وی آموزش و پرورش را در این راستا دارای مسئولیت بزرگ اعلام کرد و ادامه داد: اما در این میان باید توجه کنیم که علم بدون ارزش‌های دینی هیچ ارزشی ندارد و رفته رفته خود عالم را نیز اگر علمش توأم با علم و عمل نباشد، به نابودی می‌کشاند.

عاملی بیان کرد: ما متربی می‌خواهیم که توحید داشته باشد و جامعه را به سمت تربیت دینی و اسلامی حرکت دهد.

این مسئول با یادآوری این‌که امروز جهان استکبار با شعار هر ایرانی یک سایت مستهجن وارد عمل شده است، گفت: دانش‌آموزی که وارد و خارج از این سایت می‌شود ما نباید مطمئن شویم که از سایت خارج شده بلکه آن دانش‌آموز ساعت‌ها پس از خروج به محتویات آن سایت فکر می‌کند و در این جا است که باید معلمان ما نقش تربیت توحیدی خود را ایفا کنند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول