اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی تحقق یافت

رونمایی از نخستین کوره زباله‌سوز ایرانی در پتروشیمی ماهشهر

خبرگزاری فارس: نخستین کوره زباله‌سوز صنعتی کاملا ایرانی با کاربرد در صنایع پتروشیمی، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی راه‌اندازی شد.

رونمایی از نخستین کوره زباله‌سوز ایرانی در پتروشیمی ماهشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر عصر امروز در آیین افتتاح این پروژه در سخنانی اظهار کرد: این پروژه مهم و حیاتی برای صیانت از محیط زیست از سال 87 آغاز شد و امروز آنهم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به بهره‌برداری رسید.

محمود شهریاری با اشاره به اینکه تمام مراحل طراحی و ساخت این کوره توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، افزود: این کوره با هزینه ای بسیار پایین‌تر از مشابه خارجی و با حمایت شرکت پتروشیمی فجر در این مجتمع ساخته و به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روال رایج در اجرای اینگونه کوره‌ها، استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌های اروپایی بود که این شرکت‌ها برای اجرای این کوره مبلغی حدود 12 میلیون یورو پیشنهاد کرده بودند که نهایتا طرحی متعلق به یکی از متخصصان داخل کشور مورد ارزیابی قرار گرفت که با قیمتی بسیار پایین تر پیاده‌سازی شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح بومی حدود 60 میلیارد ریال بود و پروژه اجرایی آن ظرف مدت 18 ماه به اتمام رسید.

وی در خصوص کارایی و ظرفیت پسماند سوزی این کوره گفت: میزان لجن پسماند حاصل از فرایند تصفیه پساب‌های مجتمع پتروشیمی فجر در حال حاضر 16 تن در روز است که این کوره با ظرفیت 36 تن در روز، پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای این مجتمع در آینده نیز خواهد بود.

شهریاری خاطرنشان کرد: نتایج آزمایشات اولیه رضایت بخش است و در واقع شرایط بهتر از آن چیزی است که انتظار آن را داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر  مهمترین ماموریت شرکت پتروشیمی فجر تامین مجموعه انرژی‌های مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که طی آن انواع آب‌های صنعتی مورد نیاز فرایندهای مختلف، برق صنعتی، هوای خشک، بخار، اکسیژن و نیتروژن برای استفاده سایر مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر ادامه داد: از طرفی از آنجا که در فرایند تولید محصولات پتروشیمی، پساب‌های مختلفی بوجود می‌آید، تصفیه این پساب‌ها توسط یک واحد تصفیه پساب نیز جز ماموریت‌های شرکت پتروشیمی فجر به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این پساب‌ها که شامل پساب‌های هیدروکربنی، پساب‌های با نمک پایین، پساب‌های با نمک بالا و پساب‌های بهداشتی هستند، توسط واحد ET فجر تصفیه می‌شوند. پیش از این لجن پسماند حاصل از تصفیه پساب‌های نمکی در یک لندفیل نگهداری می‌شد که با اجرا و افتتاح این کوره لجن‌سوز، از این پس لجن‌های حاصل توسط کوره سوزانده می‌شود.

شهریاری افزود: به طور متوسط روزانه 16 تن لجن در این واحد تولید می‌شود که بر اثر سوختن آن سه درصد معادل 500 کیلو خاکستر باقی می‌ماند که مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با فرایندهای تصفیه و پایشی که روی گازهای خروجی کوره انجام ‌می‌شود، به صورت پاک وارد محیط می‌شود.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول