اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ریاست جمهوری:

برای ایمن‌کردن نرم‌افزارهای صنعتی برنامه داریم

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از محورهای کاری ما ایمن‌کردن نرم‌افزارهای صنعتی به‌ویژه صنایع دارای فناوری با تکنولوژی بالا است.

برای ایمن‌کردن نرم‌افزارهای صنعتی برنامه داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کمال محامدپور بعد از ظهر امروز در مراسم رونمایی از نخستین نسخه ضد ویروس بومی در شیراز اظهار داشت: راه‌اندازی مراکز آپا (مرکز آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای در فضای تبادل اطلاعات) در دولت نهم آغاز شد تا از مخاطرات سخت‌افزاری پیشگیری و با اخلال‌های عمدی در فضای مجازی مقابله کند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که کشورهای غربی هزینه‌های گزافی را برای ترویج منویات خود در فضای مجازی اختصاص می‌دهند تا در روند حرکت کشورهای مستقل و به‌ویژه جمهوری اسلامی در حوزه‌های فرهنگی، علمی و ... اخلال کنند.

محامد پور تصریح کرد: کشور نیاز دارد تا اگر رخدادی در فضای اینترنتی رخ می‌دهد به سرعت رصد و در مرحله بعد با قدرت با آن مقابله و خنثی شود.

دبیر ستاد فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم که اشکالی در سطح وسیع در بخش فناوری اطلاعات صنعتی کشور رخ دهد و بعد به دنبال راه چاره برآییم.

وی بیان کرد: بنا بر همین مهم لازم بود تا یک مرکز ستادی در کشور تمام رخدادهای اینترنت را به طور همیشگی رصد کند و از همین رو در دانشگاه‌های شریف، صنعتی اصفهان، امام حسین، یزد و شیراز این کار تخصصی آغاز شد به نحوی که کار مراکز آپا اکنون حتی در وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز مورد رجوع است.

محامد پور ماموریت ویژه دانشگاه شیراز در این زمینه را پرداختن به ضد ویروس ذکر و اضافه کرد: مرکز آپا در شیراز باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند پس از ساخت آنتی‌ویروس پایگاه داده‌ها و دیتابیس آن را نیز به طور دائم به روز کند.

وی از تدوین دقیق قوانین جرایم رایانه‌ای به منظور ایجاد پشتیبانی لازم در امنیت خدمات الکترونیکی دولت یاد کرد و گفت: این فعالیتی که در مراکز آپا در حال انجام است بسیار استراتژیک و حیاتی بوده و امید است با تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری این فعالیت‌ها سرعت گیرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ساخت آنتی‌ویروس بومی در شیراز ثابت کرد که در مبحث فناوری اطلاعات محققان ایرانی قادرند بخش نرم‌افزاری را به طور کامل از کشورهای خارجی بی‌نیاز کنند و امید است که در مراحل بعدی در حوزه سخت‌افزاری نیز به همین سرعت به سمت خودکفایی پیش رویم.

پروژه تولید ضد افزار بومی با تکیه بر دانش متخصصان مرکز آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) دانشگاه شیراز از اوخر سال 1389 با حمایت مالی ستاد ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شروع شد.

به منظور پیشبرد این پروژه تیمی متشکل از پنج عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز به همراه چهار دانشجوی دکتری، 20 فارغ‌التحصیل و دانشجوی کارشناسی ارشد و پنج دانشجوی کارشناسی بود.

در حال حاضر نسخه نخستین این ضد ویروس تولید شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این نسخه نخستین محصول ضد بدافزار بومی بوده که در یک مرکز دانشگاهی کشور تولید شده است.

با توجه به منابع انسانی و سخت‌افزارهای موجود در مرکز آپا و در صورت تامین اعتبارات و تجهیزات می‌توان نسخه تجاری این نرم‌افزار را در سال 91 تولید کرد.

دستاوردهای جانبی این پروژه ایجاد آزمایشگاه تحلیل تخصصی بدافزار و تهیه بانک بدافزار است.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول