اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

امنیت افغانستان در گرو رشد اقتصادی است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رشد اقتصادی افغانستان زمینه‌ساز رشد امنیتی این کشور است و این کشور با کشور ما زمینه همکاری مشترک بیش‌تر را دارد.

امنیت افغانستان در گرو رشد اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد غلامحسین شافعی صبح امروز در مراسم دیدار فعالان اقتصادی خراسان‌رضوی با استاندار بلخ افغانستان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد اظهار داشت: حجم مبادلات اقتصادی بین استان خراسان‌رضوی و افغانستان در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 180 میلیون دلار بوده است.

وی این میزان را در مدت مشابه قبل از آن بالغ بر یک میلیارد و 380 میلیون دلار دانست و افزود: این رشد نشان دهنده ارتباط بسیار خوب تجار ایرانی و افغانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی تأکید کرد: با این حال این میزان مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های موجود 2 کشور به شکل فزاینده‌ای رشد داشته است.

وی تأکید کرد: در همین راستا باید با پیدا کردن راههای جدید، اقدام به حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی برای انجام کارهای اقتصادی در این کشور شد.

شافعی موضوع همکاری‌های چندجانبه با کشور افغانستان را از مهم‌ترین موضوعات پیش رو در این زمینه عنوان کرد و گفت: امکان سرمایه‌گذاری در دو کشور ایران و افغانستان باید بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه زمینه‌‌های همکاری دو کشور ایران و افغانستان بسیار فراوان است، اظهار داشت: داشتن فرهنگ و زبان مشترک از مهم‌ترین این ویژگی‌ها است که باید مورد توجه بیش‌تر مسئولان امر قرار گیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی بین این دو کشور تصریح کرد: در حال حاضر مزارشریف قطب زیارتی افغانستان و مشهد مقدس قطب زیارتی دنیا است که در این راستا باید از این ظرفیت استفاده مناسب‌تری کرد.

وی توضیح داد: به همین منظور موضوع توریسم‌درمانی در این دو کشور می‌تواند یکی از مهم‌ترین مباحث برای آینده تبادلات و تعاملات باشد.

شافعی تأکید کرد: زائران بارگاه منور و ملکوتی امام رضا(ع) هم دوا و شفا را در این مکان تجربه می‌کنند.

وی به وجود اختلافات بسیار کوچکی که بین تجار افغانی و ایرانی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: پایه‌ریزی دفتر اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افغانستان در رفع این‌گونه نارسایی‌ها کمک کننده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: بلخ دیار ادیبان و فرزانگان به ویژه در زمینه شعر و ادب بوده و در حال حاضر روابط بسیار خوبی را با استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد دارد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول