اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه بزرگداشت روز معلم

آیا تلاش کاری معلمان با کادر آموزشی مدارس تفاوت دارد

خبرگزاری فارس: این روزها با تعطیل‌ شدن روز پنج‌شنبه در مدارس ابتدایی و افزایش ساعات تدریس معلمان مدارس دولتی، ادعاهای متفاوتی درباره اختلاف نظر و گلایه‌های آنها درباره افزایش فشار کاری آنان به گوش می‌رسد.

آیا تلاش کاری معلمان با کادر آموزشی مدارس تفاوت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این روزها با تعطیل ‌شدن روز پنج‌شنبه در مدارس ابتدایی و افزایش ساعات تدریس معلمان مدارس دولتی، ادعاهای متفاوتی درباره اختلاف نظر و گلایه‌های آنها درباره افزایش فشار کاری آنان به گوش می‌رسد، این در حالی است که برخی از معلمانی که این گلایه را مطرح می‌کنند معتقد بوده که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نه تنها سبب کاهش ساعت کاری آنها نشده بلکه فشار کار را در روزهای دیگر هفته بیش‌تر می‌کند.

برخی از همین معلمان هم‌چنین بر این موضوع اعتقاد دارند که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مدارس به سود کادر آموزشی و به ‌ویژه کارکنان اداری بوده و سبب کاهش فعالیت‌های آنان در طول هفته می‌شود، این موضوع دستمایه‌ای شده تا تعدادی از معلمان با گلایه از وضع موجود، از کاهش فعالیت‌های کادر آموزشی در سیستم جدید و افزایش فشار کاری خود انتقاد کنند.

البته در این بین افرادی که در کادر آموزشی مدارس مشغول به کار هستند نیز ساکت ننشستند و در مقابل این انتقادات، موضوعات مختلفی هم‌چون تعطیل نبودن کادر آموزشی در فصل تابستان و نداشتن دغدغه‌های فکری آنان در ایام مختلف سال تحصیلی را مطرح می‌کنند و از این انتقادات برائت می‌جویند.

برای بررسی این موضوع و ادعاهایی که در این زمینه مطرح شده است با تعدادی از معلمان و اعضای کادر آموزشی مدارس به صحبت پرداخته تا نظرات هر دو طرف این ماجرا را آگاه شویم.

ابتدا به مدرسه‌ای ابتدایی در ناحیه 6 مشهد مراجعه کرده و با مدیر این دبستان به مصاحبه نشستیم.

وی ابتدا در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اختلاف نظر بین کادر آموزشی و معلمان سکوت کرده اما بعد از مکث کوتاهی می‌گوید: اختلاف نظرها آن‌قدر نیز گسترده نیست که رسانه‌ای شود، تنها در حد گلایه تعدادی از معلمان است که البته می‌توان آن را به حق دانست ولی نباید یک‌ طرفه به قاضی رفت.

این مدیر دبستان پسرانه معتقد است که مقایسه کار معلمان با کادر آموزشی درست نیست، کاری که معلم انجام می‌دهد با کادر آموزشی تفاوت دارد و نمی‌شود آن دو را با هم مقایسه کرد، زیرا هر کدام دارای شرایط خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود است، در صورتی که هر دوی آنها در راستای ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان تلاش‌های پر‌ثمری می‌کنند.

این اظهار نظر مدیر دبستان در حالی مطرح می‌شود که یکی از معلمان همان مدرسه نظری متفاوت دارد، این معلم کلاس چهارم دبستان می‌گوید: با تعطیل شدن پنج‌شنبه، حجم ساعات آموزشی در روزهای دیگر هفته پخش شد و این سبب افزایش فشار کاری ما شده است، ضمن اینکه برای انجام تمام برنامه‌های آموزشی حتی مجبور به برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده در برخی موارد شدیم که این موضوع نیز بر حجم کارهای معلمان افزوده است و حتی در روزهای پنج‌شنبه مجبور به کار بیش‌تری خواهیم شد.

*نباید به این اختلاف نظر دامن زد

در ادامه با معاون آموزشی یکی از دبیرستان‌های نمونه‌دولتی در ناحیه 3 مشهد تماس می‌گیرم، او بدون مقدمه صحبت‌های خود را این‌گونه شروع می‌کند: به نظر من نباید به این اختلاف نظر ساده دامن زد، معلمان و کادر آموزشی مدارس نباید با یکدیگر چالش داشته باشند، چون هر دو گروه به یک اندازه تلاش می‌کنند و کار آنها قابل مقایسه با هم نیست و در اداره آموزش و پرورش نیز کارکنان اداری با ساعت کاری بیش‌تری مشغول به کار هستند.

او منطقی‌ترین رفتار در مقابل این اختلاف نظرها را بی‌توجهی به آن عنوان می‌کند و می‌گوید: نباید زیاد نسبت به این‌گونه مسائل حساس شد، این موضوعی است که به مرور زمان حل می‌شود و نباید به آن توجه کرد.

هم‌چنین باید دانست که شکل‌گیری بعضی مسائل در اجرای یک دوره از قوانین و عملی شدن یک سری از کارها سبب شکل‌گیری این موضوعات شده است.

با این اوصاف باید دید که این موضوع سرانجام برطرف می‌شود یا به اختلاف نظرهای بزرگ‌تری بین معلمان و کادر آموزشی می‌انجامد.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول