اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه یاسوج:

استقبال نکردن برخی مناطق در پرداخت زکات آسیب‌شناسی شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهر یاسوج با بیان اهمیت زکات در دین اسلام گفت: لازم است عدم استقبال و مشارکت برخی مناطق این استان در پرداخت زکات آسیب‌شناسی شود.

استقبال نکردن برخی مناطق در پرداخت زکات آسیب‌شناسی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر حسینی بعد از ظهر امروز در اولین نشست ستاد احیای زکات استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 91 بعد از شنیدن گزارش عملکرد زکات کمیته امداد این استان اظهار داشت: اینکه درصد نهایی جمع‌آوری زکات رشد داشته است، جای شکر و سپاس دارد ولی باید متولیان امر و افراد نخبه آسیب‌شناسی کنند که چرا در برخی مناطق رغبتی به پرداخت زکات وجود ندارد.

امام جمعه یاسوج افزود: تبلیغ یک عنصر مهم در گرایش مردم به دین اسلام و افزایش رغبت مسلمانان به انجام فرایض دینی است که ستاد احیای ‌زکات و همه روحانیون و مردم نباید از آن غافل شوند.

وی با اشاره به اهمیت تذکر و تبلیغ مداوم در یک موضوع بیان کرد: تبلیغ نکته‌ای اساسی است که مورد تاکید خدای متعال بوده و بر همین اساس 124 هزار پیامبر را برای بشارت و هدایت برگزید.

حسینی ادامه داد: وجود این همه پیامبر نشان از اهمیت تبلیغ و تذکر است زیرا اگر غیر از این بود خداوند همه پیام و تبلیغ دین اسلام را از سوی یک پیامبر و برای یکبار انجام می‌داد.

* تنها روحانیون مسئول تبلیغ دین نیستند

امام جمعه شهر یاسوج تصریح کرد: روحانیون مسئول اصلی تبلیغ دین خدا هستند ولی این به معنای سلب مسئولیت برای دیگران نمی‌شود و همه ما و همه مسلمانان در این موضوع مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه همه ما باید برای ترویج دین اسلام و ترغیب مردم به اجرای احکام اسلامی تلاش کنیم، تاکید کرد: ممکن است حرف یک استاد دانشگاه یا یک معلم فیزیک به مراتب تاثیرگذارتر از حرف من آخوند باشد، پس لازم است همه اقشار تبلیغ احکام اسلامی به‌ ویژه زکات را وظیفه خود بدانند.

حسینی بیان کرد: باید آسیب‌شناسی شود که چرا در یک منطقه مردم رغبت بیشتری به پرداخت زکات دارند و در یک منطقه این رغبت وجود ندارد.

امام جمعه یاسوج ادامه داد: گاهی ضعف از مبلغین است و گاهی هم زمینه لازم در مردم برای پذیرش حرف مبلغین وجود ندارد که باید این مهم به وسیله افراد نخبه و کاربلد آسیب‌شناسی شود.

وی اظهار امیدواری کرد که حرف‌ها، وعده‌ها و نظریه‌های مسئولین به عمل تبدیل شود و شاهد عمران و آبادانی در همه زمینه‌ها باشیم.

امام جمعه یاسوج از زحمات و اهتمام کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد برای احیای زکات قدردانی کرد.

* تبلیغ اساسی‌ترین برنامه سال 91 برای ترویج زکات است / زکات کهگیلویه و بویراحمد 137 درصد رشد داشته است

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: در سال 90 به نسبت سال 89 میزان 137 درصد در مجموع جمع‌آوری زکات در این استان رشد داشته است.

عبدالمجید فرهادی افزود: تعهد کمیته امداد این استان در تفاهم با مرکز، جمع‌آوری مبلغ 5 میلیارد و 180 میلیون ریال بوده که این رقم با افزایش 789 میلیون ریالی به 5 میلیارد و 969 میلیون ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: با این میزان جمع‌آوری زکات و با توجه به مبلغ 2 میلیارد و 251 میلیون ریال سال 89، میزان رشد جمع‌آوری زکات در این استان 137 درصد رشد داشته است.

فرهادی بیان کرد: در سال گذشته 297 نقطه روستایی و 22 نقطه شهری در امر زکات مشارکت داشته‌اند که با توجه به جمعیت بالای شهری و تعداد 2 هزار روستای این استان جای کار بسیار بیشتری وجود دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد از همکاری 259 رابط و 196 نفر از عاملین افتخاری زکات با این نهاد خبر داد و گفت: از محل جمع‌آوری زکات در سال گذشته افزون بر 190 مورد مرمت و بهسازی مساجد، حسینه‌ها، غسال‌خانه، احداث کتابخانه و کمک‌ به هزینه‌های درمان، جهیزیه و تحصیل نیازمندان انجام شده است.

وی عنوان کرد: در هر پنج شهرستان این استان از میان روحانیون یک نفر را به‌عنوان مسئول اجرای زکات استخدام کردیم و در دو شهرستان دیگر در حال انجام این کار هستیم.

فرهادی تبلیغ را اساسی‌ترین برنامه ستاد احیاء ‌زکات در سال 91 خواند و تاکید کرد: اگر اطلاع‌رسانی درست انجام شود شاهد افزایش مشارکت مردم و رغبت آنها در امر زکات و هدفمند شدن پرداخت زکات خواهیم بود.

وی از همه افرادی و اداراتی که در سال گذشته این نهاد را در امر جمع‌آوری زکات یاری دادند، قدردانی کرد.

* کمک دولت به میزان زکات روستاها نباید با کسر اعتبارات مساجد انجام شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست گفت: ‌بر اساس قانون، دولت موظف است دو برابر مبلغ جمع‌آوری شده زکات در هر منطقه را برای عمران و آبادانی در همان منطقه کمک کند.

حجت‌الاسلام علی‌صالح موسوی‌اعظم افزود: البته این کمک‌ها با کسر از سرفصل اعتبارات مساجد تامین می‌شود که باید با رایزنی و تشکیل جلسات مانع این کار شویم تا مبلغ اضافه شده به میزان زکات به صورت مجزا کمک شود نه از اعتبارات مساجد.

* لزوم ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات در فصل برداشت گندم

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت:‌ اکنون فصل برداشت گندم است که با تبلیغ و کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی می‌تواند زمینه ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات را فراهم کرد.

جهان رستمی بیان کرد: آسیب‌شناسی در زمینه اینکه پرداخت زکات در چه وضعیتی است، امری ضروری است که لازم است این کار به صورت علمی انجام شود.

وی ادامه داد: تعاون روستایی آمادگی دارد تا با استفاده از نفوذ عوامل خود در مراکز تعاون روستایی برای ترغیب مردم به انجام این فریضه واجب تلاش کند.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول