اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر پایه تحقیقات صورت گرفته

مرگ و میر ناشی از اعتیاد 10 برابر تصادفات است

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب نوروفیزیولوژی اعتیاد گفت: براساس یک گزارش از مؤسسه Policy Institute For Health میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد در آمریکا 10 برابر تلفات ناشی از تصادفات است.

مرگ و میر ناشی از اعتیاد 10 برابر تصادفات است

حجت‌الله علایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: براساس گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی اعتیاد مشکل عمده سلامتی بشر است و براساس این گزارش مرگ و میر ناشی از اعتیاد بیش از هر عامل دیگری است.

وی بیان داشت: نه تنها راه‌ رفع قابل قبولی برای مقابله با آن ارائه نشده است بلکه شاهد بوده‌ایم که مصرف این مواد و گرایش مصرف‌کنندگان به انواع مواد مخدر با قدرت وابستگی بالا افزایش پیدا کرده است.‌

استاد نوروفیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از 2 میلیون مورد مرگ در ایالات متحده آمریکا 1.4 مربوط به مصرف الکل، مواد مخدر و تنباکو است و طبق این گزارش اثبات شده است که یک ارتباط مستقیم بین قتل و جنایت و استفاده از الکل وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در ضمن بیش از نیمی از قتل‌ها و جنایات خشونت‌آمیز مربوط به استفاده از مواد مخدر است و به طور تقریبی نیمی از افرادی که اقدام به خودکشی یا تجاوز کرده‌اند، سابقه مصرف مواد مخدر داشته‌اند.

علایی افزود: استفاده از این مواد مشکل خانواده‌ها را بسیار می‌کند به طوری که از هر چهار نفر آمریکایی یک نفر اعتقاد دارد که مواد مخدر عامل ایجاد مشکلات خانوادگی بوده است و مصرف مواد مخدر سبب از هم پاشیدگی خانواده شده و اعتیاد در یک سوم طلاق‌ها نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه براساس یک نمونه‌گیری در آمریکا، متخصصان تخمین می‌زنند که از هر هزار کارمند، 60 نفر از لحاظ شیمیایی وابسته به مواد هستند که سه نفر از آنها درمان یافته و 57 نفر درمان نشده‌اند، ادامه داد: با وجود خسارات جبران‌ناپذیر اعتیاد، آمار افراد معتاد، رشد روزافزونی را نشان می‌دهد و آمار معتادان رسمی در ایران بالغ بر میلیون‌ها نفر است.

استاد نوروفیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خسارات مالی و جانی اعتیاد و آثار جانبی آن دارای بالاترین شاخص‌های هزینه‌ای است، اضافه کرد: دفتر جمعیت ملی پیش‌گیری از اعتیاد در ایران‌، ارزش ریالی میزان مصرف روزانه 2 میلیون معتاد رسمی در سطح کشور را به طور متوسط حداقل 20 میلیارد ریال برآورد کرده است.

وی گفت: اگر این هزینه‌ها متناسب با درآمد ارزی سنجیده شده باشد در سال درآمد حاصل از فروش 40 روز نفت تنها صرف تهیه مواد مخدر مصرفی می‌شود که علاوه بر این هزینه‌های درمان معتادان، مبارزه با اعتیاد و هزینه‌های صرف شده برای بازپروری افراد در این ارزیابی در نظر گرفته نشده است.

علایی افزود: اعتیاد به عنوان یک بلای خانمان‌سوز هر روزه گل‌هایی را از گلستان زندگی برچیده و در منجلاب خود پر پر می‌کند و در نوک این پیکان نوجوانان، جوانان و امید‌های آینده کشور قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: کتاب نوروفیزیولوژی اعتیاد با همکاری محمدحسین اسماعیلی، علی‌اصغر پورشانظری، عفت رامشینی، علی رفعتی، فرنگیز شمس‌احمر و سمانه علایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تألیف و منتشر شد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول