اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی:

معلمان نقش اجتماعی خود را از دست داده‌اند

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سیر تحولات جامعه و حاکمیت ارزش‌های اقتصادی نقش جدی معلمان را کمرنگ کرده و معلمان نقش اجتماعی خود را از دست داده‌اند.

معلمان نقش اجتماعی خود را از دست داده‌اند

 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ابراهیم فتح‌الهی عصر امروز در ویژه‌برنامه روز معلم اظهار داشت: معلمان همواره با عشق به فرهنگ، الگوهای موفق زندگی جوانان این مرز و بوم بوده‌اند و بالاترین افتخارشان این است که ایده‌ها و آرمان‌های اساسی یک ملت را طراحی و مدیریت کرده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی معلمان، افزود: زندگی و شرایط سخت اقتصادی آنچنان این قشر را تحت فشار قرار داده است که فرصتی برای به‌روز کردن دانش خود ندارند و همزمان با تحولات دنیای علم پیش نمی‌روند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر سطح عمومی دانش از طریق فن‌آوری جدید عرصه‌های جدیدی را پیش روی نسل جدید قرار داده است، اضافه کرد: معلمان از چنین فن‌آوری‌هایی بی‌بهره‌اند و به دلیل فاصله‌ای که ایجاد شده عملاً زبان مشترک نسل قدیم و جدید از بین رفته است و بدینسان معلمان هم از نظر سطح زندگی و هم از نظر دانش‌های روز با نیازهای فرهنگی جامعه فاصله گرفته‌اند.

فتح‌الهی با اشاره به فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و پیام‌نور، گفت: آموزش و پرورش این استدلال را دارد که دانشگاه آزاد و پیام‌نور به تعداد انبوه فارغ‌التحصیل لیسانس تولید می‌کند لذا می‌توان نیروی انسانی لازم را از این طریق تأمین کرد غافل از اینکه همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای امر تعلیم و تربیت پرورش نیافته‌اند و هر یک در رشته خاصی فقط اطلاعات تئوریک آموخته‌اند و به دلیل عدم آشنایی به فنون تدریس و عدم اطلاع از روش‌های نوین تربیت، توانایی آموزش و انتقال معلومات به نسل جدید را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم آموزش دانشسراهای معلمی بهترین شیوه برای تربیت معلمان است و در دوره‌ای که دانشسراهای مقدماتی، راهنمایی و عالی در کشور فعال بودند و به ترتیب برای مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان معلم تربیت می‌کردند و افرادی توانمند برای کار معلمی آماده می‌شدند و هنوز هم موفق‌ترین دوره‌های آموزش و پرورش زمان‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این مراکز در مدارس و مدیریت‌های آموزشی ایفای نقش کرده‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اظهار تاسف از احیانشدن سیستم آموزش دانشسرایی معلمان، افزود: شعار احیای تربیت‌معلم به دلیل عدم توجه ساختاری به آن در محاق ابهام قرار گرفت و صورت مسئله را برای رد گم‌کردن از طریق ادغام در دانشگاه فرهنگیان عوض کردند.

وی یادآور شد: در این وانفسای بی‌برنامگی معلم در مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کند و فرهنگ متولّیان دیگر پیدا کرده است و چون راه را گم کرده‌ایم از تحول بنیادین در آموزش و پرورش سخن‌ها می‌گوییم و سندها و میثاق‌ها تهیه و توزیع می‌شود و ثمره آن فقط در تغییر مقاطع تحصیلی نمود پیدا می‌کند.

فتح‌الهی گفت: معلمان همواره بار اصلی مسئولیت فرهنگی جامعه را بر عهده دارند به طوری که یکی از مولفه‌های اصلی و مهم شکل‌گیری فرهنگ و تمدن جوامع بشری معلمان هستند.

وی افزود: از قدیم‌الایام معلمان با عنوان حاملان فرهنگی شناخته شده و به حق سهم بزرگی در شکل‌گیری تمدن، توسعه فرهنگی جوامع بشری داشته‌اند.

به گفته این مسئول در ایران ما نیز که پایه‌های تمدنی آن از دورترین ایام بر مبنای علوم نظری و توحید پایه‌ریزی شده است معلمان تنها مشعل‌داران فرهنگ و تمدن محسوب می‌شدند و هنوز هم انتظار عمومی جامعه از قشر معلم اعم از آموزش و پرورش یا آموزش عالی همان نقشی است که در طول تاریخ ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام/س10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول