اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزارت علوم:

تدوین یک برنامه جامع برای تحقیقات دانشگاهی ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به هدفمندی تحقیقات گفت: برای عملیاتی شدن تحقیقات، تدوین یک برنامه جامع و کامل ضروری است.

تدوین یک برنامه جامع برای تحقیقات دانشگاهی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، نشست شورای دانشگاه مازندران با حضور محمد مهدی‌نژاد معاون پژوهش و فناوری بعدازظهر امروز در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران واقع در پردیس این دانشگاه برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: دانشگاه مازندران با انتخاب افراد شایسته در معاونت‌های مختلف به یک ساحل امن رسیده تا کار را بهتر انجام دهد.

محمد مهدی‌نژاد با اشاره به بیان اینکه دانشگاه باید به عنوان یک نهاد تمدن‌ساز در اختیار جامعه باشد، افزود: با آموزه‌های فرهنگ فاطمی، باید دانشگاه‌ها را شبیه دو کوهه و طلائیه و شلمچه کنیم تا عاشقان به فرزانگان دانشگاه ببالند.

مهدی‌نژاد در ادامه با اشاره به تعریف دانشگاه اسلامی ابراز داشت:  دانشگاه اسلامی یعنی دانشگاه تمدن‌ساز، یعنی دانشگاهی که نسل آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی را طی کرده باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که ما خود جزیی از سیستم دانشگاه هستیم، گفت: با توجه به این موضوع، باید با تدبیر و فعالیت بیش از پیش به همراه برنامه‌ریزی جامع و کامل انسان‌های وارسته، عالم و دارای مهارت تحویل جامعه دهیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اعضای هیئت علمی را رأس هرم دانشگاه تمدن‌ساز بیان کرده و ابراز داشت: برای رسیدن به دانشگاه تمدن‌ساز و متعالی در همه سطوح باید در راستای جذب اعضای هیئت علمی از فیلترهای مناسب‌تری بهره جست.

مهدی‌نژاد با بیان اینکه نیروی انسانی محور همه تحولات محسوب می‌شود، ادامه داد: این نیروهای انسانی باید در دانشگاه‌ها تربیت شوند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که «دانشگاه مبدأ همه تحولات است »، ادامه داد: در حال حاضر 4 میلیون و 200 هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور با میانگین سنی 19 تا 30 سال در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند که وظیفه آموزش این عزیزان به عهده اعضای هیئت علمی است و این امر نشان‌دهنده تأثیرگذاری وسیع دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: در درجه اول امسال یک نگاه دیگر به خودمان داشته و به شکل دیگر به مسئولیت خود بنگریم تا بتوانیم با کمک یکدیگر برنامه‌های دانشگاه را بهتر اجرا کرده و یک بازنگری در تعریف و نقش خود به عنوان یک عضو هیئت علمی داشته باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشکل اول در کسب رتبه‌های بالا در عرصه‌های علمی خودباوری و تجسم صحیح عبارت «ما می‌توانیم» است با این مصداق که تولیدات علمی اعضای هیئت علمی در سال 90، 71 هزار مقاله بوده، ما می‌توانیم با تلاش و پشت‌کار مضاعف، در کشور شاهد اعجاب‌های علمی باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به اینکه انسان‌های وارسته و عالم باید از دانشگاه تحویل جامعه شوند، اضافه کرد: ما با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری، توانستیم مقام اول علمی منطقه را کسب کرده در حالی که مطابق برنامه‌ریزی‌ها باید این اتفاق در سال 1404 رخ می‌داد.

مهدی‌نژاد تصریح کرد: هدفمندی تحقیقات از تکمیل چرخه علم تا ثروت با استفاده از تمامی مشوق‌ها و محدودیت‌های موجود، تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و اولویت بخشی به نیاز توسعه کاربرد با جهت‌دهی مناسب منابع خودی، بسترسازی برای کسب و کار دانش بنیان و تشویق اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای مشارکت در آن و استفاده و بهره‌وری از زیرساخت‌های پژوهشی به ویژه آزمایشگاه‌ها و منابع علمی از جمله انتظارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: توجه جدی به علم به ویژه علم نافع با انتشار مناسب آن در نشریات علمی داخلی یا نمایه بین‌المللی، استقرار مدیریت حرفه‌ای دانش و پژوهش در مراکز دانشگاهی، تقویت ارتباط علمی بین‌المللی با حفظ منافع ملی و با اولویت کشور دوست و مسلمان، ترویج روحیه بسیجی و جهاد در کسب دانش و تولید علم و فناوری از دیگر انتظارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به هدفمندی تحقیقات اذعان داشت: برای عملیاتی شدن تحقیقات، تدوین یک برنامه جامع و کامل ضروری است.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول