اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان:

64 بقعه گلستان میزبان برگزاری سوگواره یاس نبوی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: 64 بقعه گلستان میزبان برگزاری سوگواره یاس نبوی است.

64 بقعه گلستان میزبان برگزاری سوگواره یاس نبوی است

‎امروز در زمین و آسمان غوغایی به پا شده، بوی یاس همه جا را فرا گرفته است، مادری با پهلویی شکسته و چادری پرنور بر روی زخم‎ها دست شفا می‎کشد، چه خبر شده !! هر جا که پا می‎گذاری واژه‎های محزون و غربت‎زده می‎شنوی، عاشقان و دلسوختگان سیه‎پوش شده‎اند، خدایا چه خبر است امروز...

آری دوباره فاطمیه از راه رسیده و گلی از بوستان رسالت پرپر شده، به همین خاطر است که چشمه‎ی اشک‎ها خشکیدنی نیستند و حساب و کتاب قطرات اشکت را نمی‎توانی شمارش کنی...

آری اینک آقا و مولایمان حضرت مهدی صاحب زمان (عج) شال عزا به گردن انداخته چون دیگر خبری از بانوی شهیده‎ سنگر ولایت نیست.

اکنون سراسر ایران اسلامی یکپارچه عزادار است و همگان سرود غم می‎سرایند چرا که در فصل شکوفه‎ها، خزان گلی را به ماتم نشسته‎اند لذا بر همین اساس خواستیم در روزی که امام‎مان در عزای مادرش لباس سیاه به تن کرده در خیل عزاداران فاطمیه وارد شویم تا شکوه مراسم سوگواره یاس نبوی که در آستان مقدس امامزاده عبدالله شهرستان گرگان در حال برگزاری است را از بیانات حجت‎الاسلام سیدمحمدجواد رئوف‎سیدنژاد مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان به نظاره بنشینیم آنچه می‎خوانید ماحصل این گفت‎و‎گوست.

فارس: نگاه عمیق به معارف دینی از مهمترین موضوعاتی است که در جامعه اسلامی مطرح می‎شود و اکنون که در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داریم بیان کنید چه برنامه‎هایی برای شناساندن ابعاد معرفتی این بانوی بزرگوار از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان برگزار شده است؟

مراسم سوگواره یاس نبوی سه سال متوالی است که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‎بینی شده که در سراسر کشور همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار می‎شود که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان نیز از این امر مستثنی نبوده و در این چند سال، مراسم سوگواره یاس نبوی را در بقاع شاخص استان برگزار می‎کند.

فارس: در چند بقعه استان سوگواره یاس نبوی برگزار می‎شود؟

- حدود ‎ 64بقعه متبرکه در گلستان میزبان برگزاری سوگواره یاس نبوی است و از چند شب گذشته مراسمات عزاداری در 30 بقعه به مدت پنج الی 10 شب برگزار شده است.

فارس: در برگزاری این برنامه فرهنگی همکاری ادارات و نهادها را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

مراسمات عزاداری در سراسر استان پرشور و با خیل عظیم عاشقان اهل‎بیت عصمت و طهارت (ع) همراه بوده است اما با ضعف‎هایی نیز در برگزاری برنامه‎های‎مان مواجه بوده‎ایم که می‎طلبد همکاری نهادها، ادارات، موسسات خصوصا شهرداری‎ها و فرمانداری‎ها بیشتر شود.

در انعکاس مظلومیت بی‎بی دو عالم زهرای مرضیه (س) به واقع می‎بینیم که مظلومیت ایشان هنوز هم ادامه دارد که از یک سو مخفی بودن قبر ایشان و از سویی دیگر عدم تبلیغ صحیح از مراسم این حضرت (س) نشان از مظلومیتی دیگر است که امیدواریم در سال‎های آینده موانع موجود برطرف شود.

کارهای فرهنگی به نحوی است که نمی‎توان به تنهایی از عهده آن برآمد لذا باید همه در این راستا تلاش کنیم تا شاهد برگزاری مراسمی در شأن و منزلت ام‎ابیها (س) باشیم.

متاسفانه صدا و سیمای مرکز استان که یک رسانه جمعی است در انعکاس و پوشش خبری سوگواره یاس نبوی در استان به خوبی ظاهر نشده و این‎ها ضعف‎هایی است که می‎تواند در برگزاری برنامه‎ای مطلوب اثربخش باشد.

فارس: چه اقداماتی در خصوص کیفی‎تر شدن برنامه‎های‎تان تدارک دیده‎اید؟

- سعی کردیم تا از سخنرانان برجسته کشوری و استانی در مراسمات عزاداری استفاده کنیم که جذابیت بیشتری برای مردم خصوصا نسل جوان داشته باشد و پیوند عمیق دینی و مذهبی را در آنها ایجاد کنیم.

همچنین مداحان زبده و نخبه را در این مراسمات شرکت داده‎ایم و در بخش‎های دیگری از این عزاداری به پخش کلیپ‎هایی از نمایش‎نامه‎های آئینی از شهادت این بانوی بزرگوار پرداخته شده است که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد.

در کنار سوگواره یاس نبوی، برپایی نمایشگاه خیمه‎های معرفت را نیز از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان داریم که توانسته مخاطبان زیادی را به خود سوق دهد.

فارس: در خصوص کیفیت الگوبرداری نسل جوان از شخصیت ملکوتی حضرت زهرا (س) برایمان توضیح دهید؟

همه انسان‎ها بر روی کره خاکی، الگویی برای خود انتخاب می‎کنند و چه خوبست ما انسان‎ها الگویی که از همه جهات کامل باشد برای خود انتخاب کنیم و چه الگویی بهتر از فاطمه زهرا (س)، جوانان باید بدانند که برخی الگوها تک بعدی و ظاهری‎اند که در تمام الگوها و در بین اهل‎بیت عصمت و طهارت (ع) و 14 معصوم، حضرت فاطمه (س) گل سرسبد خلقت است و همه ما باید تلاش کنیم که در عمل و رفتارمان از زندگانی آن حضرت الگو بگیریم و تنها به برگزاری مراسم شهادت و خواندن زیارت‎نامه اکتفا نکنیم.

اصحاب رسانه و خبرنگاران در ترویج و توسعه فرهنگ فاطمی در جامعه بسیار اثرگذارند و رسالت سنگینی بر دوش دارند که باید تمام توان خود را در این راستا به کار بسته و این الگو را به جامعه خصوصا نسل جوان، پیوندی عمیق دهند.

================

گفت‎و‎گو: زهره رجبی

================

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول