اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

تحول نظام آموزشی در گرو تغییر رویکرد مدیران است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: شاه کلید تحول بنیادین در آموزش و پرورش این است که نیروهای شاغل در این بخش به این حقیقت دست یابند که تحول را باید از خودشان آغاز کنند.

تحول نظام آموزشی در گرو تغییر رویکرد مدیران است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علیرضا رحیمی در گردهمایی مدیران مدارس ابتدایی استان قم که پیش از ظهر امروز در سینما تربیت قم برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه معلمان و مدیران، زمانی است که برای حضور در این اینگونه جلسات صرف می‌کنند.

وی افزود: خداوند در قرآن مجید پیمان‌نامه‌ای برای انسان‌ها تعیین کرده که نخستین ماده آن مربوط به کسانی است که در صورت قدرت یافتن در روی زمینه به اقامه نماز می‌پردازند بنابراین منظور از شعار آغاز و پایان برنامه‌های مدارس با قرآن و نماز این است که ظرافت‌های موجود در این طرح موجب اجرای صحیح تحول در نظام آموزشی کشور خواهد شد.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای برنامه‌های صبح گاهی در مدارس و عدم حضور معلمان در این مراسم گفت: نخستین مهارت‌های مربوط به روخوانی قرآن در همین مراسم‌ها صورت می‌گیرد اما هیچ کس به اشتباهات دانش‌آموزان در این میان توجه نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم صبحگاه مدارس جزو زمان رسمی کارکنان محسوب می‌شود و این نکته‌ای است که باید مورد توجه همه معلمان و مربیان قرار گیرد.

رحیمی با بیان اینکه بیشترین تاکید در مدارس ‌روی مسئله آموزش صورت می‌گیرد عنوان داشت: اهداف مختلفی برای دوره‌های ابتدایی تعیین شده و در همه دفاتر در معرض دید معلمان قرار دارد اما یکی از خلأ‌های موجود در این میان، عدم ارائه الگوی عملی به دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نقش الگویی معلمان و مدیران با حضور آنها در مدارس صبح گاه محقق می‌شود و این یکی از اهداف طرح گنجاندن این مراسم در ساعات کاری مدارس است.

وی با بیان اینکه حضور تمام کادر آموزشی و تربیتی مدارس در مراسم صبح گاه سبب ایجاد رقابت در زمینه بهتر برگزار کردن این مراسم می‌شود، گفت: قرائت آیات قرآن متناسب با اعیاد یا دیگر مناسبت‌های مذهبی می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی دانش آموزان داشته باشد.

رحیمی تصریح کرد: معلمان و مربیان باید ابتدا محاسن قرائت قرآن را به دانش آموزان قاری یادآوری کرده و آنها را مورد تشویق قرار دهند و پس از آن، اشتباهاتشان را گوشزد کنند و در مورد برگزاری نماز جماعت نیز همین مسئله صدق می‌کند.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قرارگیری نماز جماعت در ساعات کاری معلمان گفت: این امر سبب حضور کادر آموزشی در صف‌های جماعت می‌شود و این همان الگوی عملی است که مورد تأکید کارشناسان قرار دارد.

وی ابراز کرد: توجه ویژه معلمان و مدیران به نماز موجب می‌شود که دانش آموزان نیز شیطنت را کنار گذاشته و نقش الگویی اولیای مدرسه را برای آنها به خوبی تبیین می‌کند.

رحیمی خواستار بازنگری در شیوه‌های گذشته آموزشی و تربیتی مدارس شد و بیان داشت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش دارای اسناد ملی مختلفی بوده که در مراجع رسمی کشور به تصویب رسیده است.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سند چشم‌انداز افق 1404 گفت: این سند و نقشه جامع علمی کشور باید توسط همه معلمان و مدیران مورد بررسی قرار گیرد زیرا مهم‌ترین مرکز علمی کشور مدارس هستند و دوره ابتدایی نقش مهمی در این حوزه دارد.

وی افزود: مطالعه این اسناد موجب آگاهی به تصمیم‌گیری‌های کلان کشور می‌شود ضمن اینکه برنامه توسعه پنجم و نیز برنامه درسی ملی و برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی نیز در این میان دارای اهمیت هستند.

رحیمی خاطرنشان کرد: تحقق اسناد موجود، نیاز به پیش شرط‌هایی دارد که اعتقاد راسخ به صائب بودن و قطعی بودن نظرات دین مبین اسلام در همه زمینه‌ها و نیز تاکید بر دین اسلام در عین تاکید بر علم از آن جمله هستند.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انجام نشدن اهداف موجود در سند ملی تحول آموزش و پرورش نشانه کم کاری کارکنان مدارس خواهد بود گفت: حیات طیبه یعنی رشد همه جانبه انسان و شکوفایی همه استعدادها و توانمندی‌های مثبت وی نیز از پیش شرط‌های لازم برای تحقق اسناد تحول در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های علمی ایران در شرایط کنونی حاصل برقراری نظام اسلامی است ضمن اینکه احساس مسئولیت فردی و جمعی در قبال برنامه‌های بزرگ و کوچک نیز جزو پیش شرط‌های لازم برای تحقق اسناد تحول است.

رحیمی با بیان اینکه در دین مبین اسلام، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند گفت: برای رسیدن به هدف باید ابزار مناسب را انتخاب کرد و مشروعیت آنها قابل قبول باشد.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاه کلید تحول بنیادین این است که نیروهای شاغل در آموزش و پرورش به این حقیقت دست یابند که تحول را باید از خودشان آغاز کنند و تغییر نگرش‌ها در این زمینه دارای اهمیت فراوانی است.

وی نقشه جامع علمی کشور را دارای راهبردهای کلان و ملی دانست و گفت: در فصل چهارم این نقشه به بسیاری از مسائل مورد نیاز مدیران و معلمان اشاره شده است.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول