اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه خبر داد

کاهش بیماری آبله و شاربن دامی در اروزئیه

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: تاکنون 82 هزار رأس دام سبک علیه بیماری آبله و شاربن در ارزوئیه واکسینه شدند که این عامل موجب کاهش شدید بیماری‌ها در این شهرستان شده است.

کاهش بیماری آبله و شاربن دامی در اروزئیه

مرضیه صادقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: عملیات لکه‌گیری واکسیناسیون بیماری آبله و شاربن گوسفندی در شهرستان ارزوئیه در گله‌هایی که مورد واکسیناسیون قرار نگرفته بودند، انجام شد.

وی افزود: از زمان فعالیت این شهرستان تاکنون 82 هزار و 500 رأس دام سبک علیه بیماری آبله و شاربن در ارزوئیه واکسینه شدند که این عامل موجب کاهش شدید بیماری‌ها در این شهرستان شده است.

صادقی با بیان اینکه آبله از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام سبک است و با توجه به بروز علائمی از جمله ضایعات پوستی، کم‌اشتهایی و لاغری خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‌کند، بیان کرد: کنترل خروج و ورود دام، انجام اقدامات قرنطینه‌ای بهداشتی و همکاری دامداران در زمینه واکسیناسیون علیه این بیماری نقش مهمی در پیشگیری ایفا می‌کند.

وی گفت: بیماری شاربن یا سیاه‌زخم یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و بیشترین حساسیت را نسبت به گاو و گوسفند داشته‌ و با مرگ ناگهانی همراه با خروج خون تیره از منافذ طبیعی بدن مشخص می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه بیان داشت: واکسیناسیون سالانه دام‌های حساس، جداسازی دام‌های آلوده از سالم، انجام اقدامات درمانی، سمپاشی علیه حشرات و کنترل حیوانات لاشه‌خوار از جمله اقدامات پیشگیرانه و کنترلی این بیماری است.

* 363 قلاده سگ در رابر معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: طی سال جاری 363 قلاده سگ ولگرد در شهرستان رابر تلف و معدوم شد.

فاطمه موحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابر اظهار داشت: طی سال جاری 363 قلاده سگ ولگرد با همکاری مستمر دامپزشکی، شهرداری و اداره محیط زیست در سطح شهرستان رابر معدوم شد.

وی عنوان کرد: سگ‌های ولگرد یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال بیماری‌های مشترک و قابل انتقال میان حیوان و انسان مانند هاری و کیست هیداتیک هستند.

موحدی از شهرداری و محیط زیست شهرستان رابر درخواست کرد تا با ادامه همکاری با شبکه دامپزشکی رابر این روند را ادامه داده تا گام مؤثری در کنترل بیماری‌های مشترک و تأمین سلامت جامعه برداشته شود.

این مسئول در پایان اذعان کرد: همشهریان نیز باید در این زمینه همکاری لازم را با ادارات ذی‌ربط داشته باشند.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول