اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی رابر خبر داد:

مایه‌کوبی 62 هزار دام علیه بیماری شاربن در رابر

خبرگزاری فارس: سرپرست دامپزشکی شهرستان رابر گفت: 62 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن در شهرستان رابر مایه‌کوبی شدند.

مایه‌کوبی 62 هزار دام علیه بیماری شاربن در رابر
فاطمه موحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به واکسیناسیون 62 هزار و 239 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری شاربن در این شهرستان اظهار داشت: شاربن یکی از بیماری‌های عفونی و مشترک میان انسان و دام است.
وی بیان کرد: این بیماری به وسیله باسیل گرم مثبت مولد اسپوری به نام آنتراسیس به وجود می‌آید و در انسان به دلیل تماس با حیوانات آلوده با فرآورده‌های آن‌ها مانند پشم، مو، پوست و استخوان ایجاد می‌شود.
موحدی بیان کرد: این بیماری در دام اغلب با علائمی از جمله لرزش و تنگی نفس، پرخونی مخاطات و مرگ ناگهانی، خونریزی از منافذ بدن، نفخ سریع لاشه، جمود نعشی ناقص، انعقاد نشدن خون و طحال اسفنجی و لجنی شکل همراه است.
وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان رابر از ابتدای سال جاری تا کنون با برگزاری دوره‌های آموزشی برای دامداران عشایر منطقه، اقدام به واکسیناسیون تعداد 61 هزار و 535 رأس گوسفند و بز و 569 رأس گاو و گوساله و 135 رأس الاغ علیه این بیماری مهم کرده است.
موحدی تصریح کرد: دامداران باید برای پیشگیری و کنترل بیماری شاربن نکاتی را از جمله واکسیناسیون به موقع، عدم کالبدگشایی حیوانات مشکوک، معدوم‌سازی و سوزاندن حیوانات مبتلا، ضدعفونی جایگاه، جلوگیری از ورود دام قاچاق و استفاده از ماسک به هنگام پشم‌چینی رعایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: دامداران شهرستان با رعایت توصیه‌های دامپزشکی در صورت مشاهده هر یک از علائم مذکور مراتب را سریعاً به شبکه دامپزشکی گزارش دهند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول