اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس انجمن برنج ایران:

اعلام نرخ تضمینی برنج اجحاف به کشاورز است

خبرگزاری فارس: نائب رئیس انجمن برنج ایران، نرخ تضمینی برنج در سال جدید را اجحاف در حق کشاورز برنجکار توصیف کرد.

اعلام نرخ تضمینی برنج اجحاف به کشاورز است

پرویز حسین‌نتاج امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی در اعلام نرخ خرید تضمینی برنج کارشناسی نکرده است، یادآور شد: این قیمت‌ها متعلق به سه سال گذشته است که امروز کشاورز باید با این قیمت برنج خود را بفروشد.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه نمی‌توان در زمینه اعلام دقیق هزینه تولید در سال‌های مختلف پیش‌بینی و جمع‌بندی داشت، ادامه داد: هزینه تولید هر ساله متغیر است و ثابت بودن نرخ خرید تضمینی اجحاف به کشاورز است.

حسین‌نتاج با اشاره به اینکه دولت در اعلام این نرخ به هیچ عنوان افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، هزینه کارگری و هزینه‌های دیگر تولید را لحاظ نکرده، تصریح کرد: حداقل کاری که باید انجام می‌شد لحاظ کردن نرخ تورم در سال‌های اخیر است.

وی با اشاره به اینکه کشاورز نمی‌داند چرا باید حداکثر قیمت نرخ تضمینی یک هزار و 400 تومان باشد، اما محصولش را واسطه‌ها تا 4 هزار تومان نیز بفروشند، گفت: این روند دیگر خرید تضمینی نیست و به نظر می‌رسد دولت با این روش به دنبال منسوخ خرید تضمینی است.

عضو سابق ستاد برنج کشور با اشاره به اینکه ارقامی که امروز از سوی بازرگانی برای خرید تضمینی اعلام می‌شود دیگر در کشور کشت ندارد، افزود: ارقامی مانند سفیدرود و آمل 2 و 3 بیش از 10 سال است که دیگر توسط کشاورزان کشت نمی‌شود و حتی یک هکتار نیز از این برنج‌ها تولید نمی‌شود که دولت بخواهد بخرد.

این مسئول با بیان اینکه کشاورزان این نرخ را کارشناسی نمی‌دانند، متذکر شد: نرخ اعلام شده در صورتی که کشاورز مجبور شود به دولت بفروشد حداقل 50 درصد کمتر از هزینه‌های تولید وی برای هر کیلو برنج است.

‌حسین‌نتاج تاکید کرد: دولت در عمل می‌خواهد خرید تضمینی را منسوخ کرده و کشاورز را با بازاری پر از واسطه تنها بگذارد.

انتهای ‌پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول