اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی:

طرح خودکفایی برنج به سرانجام نرسید/ کشت برنج پرمحصول از راه‌های خودکفایی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهادکشاورزی گفت: چهار سال است که طرح خودکفایی برنج مطرح شد ولی تاکنون به سرانجام نرسید.

طرح خودکفایی برنج به سرانجام نرسید/ کشت برنج پرمحصول از راه‌های خودکفایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمدمهدی کابلی بعدازظهر امروز در همایش هم‌اندیشی برنج، حبوبات و کشاورزی که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی مازندران با حضور مسئولان کشوری برگزار شد با بیان اینکه برنج به‌عنوان محصول استراتژیک در تامین مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: مطالعات و تحقیقات زیادی در مراکز مختلف برای خودکفایی برنج صورت گرفته و برنامه‌های راهبردی تولید برنج و خودکفایی آن به عنوان نوشته شده است اما تاکنون اجرایی نشد.

وی یادآور شد: 95 درصد برنج کشور در استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، گیلان، گلستان و مازندران تولید می‌شود ولی به دلیل عدم اجرای برنامه‌ها و پژوهش‌های انجام شده طرح خودکفایی برنج زیر سئوال رفته است.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید با خودکفایی در محصولات استراتژیک مشکلات امنیت غذایی برطرف شود، تصریح کرد: چالش‌ها و ظرفیت‌های تولید برنج باید در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: چهار سال است که طرح خودکفایی برنج مطرح شد ولی تاکنون به سرانجام نرسید.

کابلی با بیان اینکه هم اکنون شش درصد از تولیدات برنج جهان به بازار تجارت راه پیدا می‌کند، ابراز داشت: عوامل تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج از نظر اقتصادی باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: باید با تامین منابع مالی به حفظ امنیت غذایی پرداخته شود.

وی خودکفایی را راه حلی برای از بین بردن مشکلات استراتژیکی محصولات کشاورزی دانست و گفت: توسعه کشت برنج ارقام پرمحصول از راهکارهای اساسی برای رسیدن به خودکفایی است.

کابلی به فعالیت یک هزار و 300 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در نشا و برداشت محصول برنج اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد بانک نشا و سرعت بخشیدن به اجرای طرح تسطیح و یکپارچه‌سازی شالیزارها در استان‌هایی که به کاشت برنج می‌پردازند باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برنج‌کاری در استان‌های شمالی باید اقتصادی شود، ابراز داشت: ارزش هر متر مربع زمین‌های برنجکاری در استان‌های شمالی حدود 50 هزار تومان است که برای حفظ این اراضی باید برنجکاری اقتصادی شود.

کابلی اذعان داشت: اقتصادی کردن تولید برنج با گذر از کشاورزی سنتی، دانش محوری و علمی شدن محقق می‌شود.

وی به کمبود کودهای شیمیایی و پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: نبود برنامه قابل اجرای برنج‌کاری از معضلات مهم در بخش کشاورزی کشور است.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده متوسط عملکرد شلتوک در هر هکتار تا پایان سال 89 حدود پنج تن بوده است که این مقدار تا پایان برنامه پنجم باید به 6هزار و 209 کیلوگرم برسد.

به گزارش فارس، در این جلسه کارشناسان و مسئولان ارشد سازمان جهادکشاورزی استان‌های برنج‌خیز کشور به بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های برنج تولیدی در کشور پرداختند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول