اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن برنج کشور:

تعطیلی فعالیت ستاد برنج تاسف‌بار است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن برنج کشور تعطیلی فعالیت ستاد برنج کشور را تاسف‌انگیز دانست و گفت: عدم اعلام نرخ خرید تضمینی برنج مخالف طرح خودکفایی این محصول است.

تعطیلی فعالیت ستاد برنج تاسف‌بار است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، جمیل علیزاده شایق بعدازظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی چالش‌ها و ظرفیت‌های تولید برنج کشور که با حضور مسئولان و کارشناسان استان‌های برنج‌خیز کشور در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد با بیان اینکه خودکفایی برنج نباید به سادگی مطرح شود با طرح این پرسش اظهار داشت: بعضی‌ها به چه قیمتی موضوع خودکفایی برنج را مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: کشورهایی که به توسعه محصولات کشاورزی می‌پردازند برای افزایش عملکرد خود به کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید، کم کردن سرانه مصرف، مکانیزه شدن کشاورزی به ویژه در برنج‌کاری گام برداشتند ولی این مهم در کشور ما روند معکوسی دارد.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه مسئولان بخش کشاورزی کشور باید به توسعه تولیدات کشاورزی پایبند باشد، تصریح کرد: اگر هماهنگی کاملی بین ارگان‌های دولتی و غیردولتی باشد به اهداف خود که حمایت از بخش کشاورزی است، می‌رسیم.

وی ادامه داد: آمار تولید، میزان اراضی شالیزاری و سرانه مصرف برنج در کشور متفاوت است.

این مسئول اظهار داشت: از اینکه فعالیت ستاد برنج کشور در وزارتخانه تعطیل شود جای تاسف است.

رئیس انجمن برنج کشور به حمایت از تولید برنج داخلی و اجرای طرح خودکفایی پرداخت و گفت: از سال 60 بحث خودکفایی و افزایش تولید در این محصول مطرح شد که بتوان با کاهش ضایعات و کم کردن هزینه‌های بهره‌وری حمایت از کشت ارقام پرمحصول برنج را در کشور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سال جاری که به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مطرح است وزارت صنایع، معدن و تجارت با عدم اعلام نرخ خرید تضمینی برنج برخلاف این شعار اقدام کرده است.

علیزاده با بیان اینکه دولت نرخی که خرید تضمینی را عنوان می‌کند نرخ پایه تلقی می‌شود، تصریح کرد: کاهش میزان خرید محصول برنج توسط دولت نشانه پایین بودن قیمت پایه است و کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری در بازار به فروش می‌رسانند.

وی بیان داشت: برخی می‌پندارند که دولت برنج کمی از ارقام پرمحصول کشاورزان را در سال قبل خریداری کرده است و به همین دلیل نرخ امسال اعلام نشده است که این اظهارنظر جای تاسف دارد.

رئیس انجمن برنج کشور خاطرنشان کرد: دولت باید در اعلام خرید تضمینی برنج بر مبنای سال 64 وارد شود.

این مسئول با اشاره به اینکه هر چه میزان خرید ارقام پرمحصول برنج کمرنگ باشد نشان از آن است که در بازار استقبال از این محصول خوب بوده است، گفت: دولت در هفتم فروردین سال گذشته اعلام کرد که برنج پرمحصول را می‌خرد که این زمان برای کشاورز دیر است.

وی ادامه داد: موسسه پژوهش‌های جهاد کشاورزی قیمت عادلانه‌ای را برای خرید ارقام پرمحصول پیشنهاد کرد و انتظار می‌رفت در این بند دولتی‌ها در دهه دوم بهمن ماه سیاست خود را در خرید برنج اعلام کنند تا تعیین و تکلیفی برای قیمت تضمینی صورت گیرد.

رئیس انجمن برنج کشور ارقام پرمحصول برنج کشور را در مقایسه با برنج‌های وارداتی دارای کیفیت مطلوب اعلام کرد و یادآور شد: ارقام پرمحصول برنج کشور زمانی مورد انتقاد قرار می‌گرفتند ولی امروزه ثابت کردند که از نظر کیفیت در مقایسه با برنج‌های وارداتی برتری دارند.

وی گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور در سال‌های اخیر برنج‌های پرمحصولی را به بازار معرفی کرد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول