اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برپایی "نمایشگاه یاس کبود همراه لاله‌هایش" در شهر سوق

خبرگزاری فارس: در آستانه دهه فاطمیه، ایران اسلامی و به تبع بخش سوق مزین به یادآوری خاطره‌ای می‌شود که نماد عینی از مظلومیت شیعه و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است که یاد آن دل هر دلداده‌ای را آتش می‌زند.

برپایی "نمایشگاه یاس کبود همراه لاله‌هایش" در شهر سوق

به گزارش خبرگزاری فارس از سوق، این روزها در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) مراسم سوگواری و اجرای نمایش تعزیه و نوحه‌سرایی و برپایی نمایشگاه با همکاری جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق برگزار خواهد شد.

ای کاش فدک این همه اسرار نداشت                ای کاش مدینه در و دیوار نداشت

فریاد دل محسن زهرا (س) این بود                   ای کاش درِ سوخته مسمار نداشت

کاش از قلبم به قبرش راه داشت                      کاش زهرا (س) هم زیارتگاه داشت

بی‌گمان فاطمه زهرا ریحانه آفرینش و شخصیتی است که ژرف‌نگرترین عقول و خردمندترین اندیشه در گذر از دیباچه معرفت و شناخت وجودی او هم‌چون کودکانی نوپا سر تسلیم و تعظیم فرود می‌آورند.

شایسته است که قلوب دیدگان از آدم تا خاتم، مست زلال بی‌بدیل او باشند.

ما شیعیان نیز از این موهبت الهی سر فخر به عرش می‌رسانیم که بانویی چون فاطمه (س) الگو و مقتدای ماست.

 از این رو با توجه به لزوم الگوسازی به ویژه برای نسل جوان که تشنه راستی، حقیقت و معرفت الهی می‌باشند و همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ عزاداری، جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق رسالت خطیر خود را در امر تبلیغ دینی با برنامه‌ریزی منسجم در قالب نمایشگاه یاد یاس کبود برپا کرده‌اند.

 به همین دلیل در آستانه دهه فاطمیه، ایران اسلامی مزین به یادآوری خاطره‌ای می‌شود که نماد عینی از مظلومیت شیعه و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است که یاد آن دل هر دلداده‌ای را آتش می‌زند.

 در ظل توجهات حضرت پروردگار در چند سال اخیر شکوه و عظمت عزاداری‌ها بیش از سال‌های قبل نمایان بوده و سال به سال نیز بر عرض ارادت شیعیان به ساحت مقدس آن انسیه حورا افزون‌تر می‌شود.

حرکت دستجات عزاداری در روز عزای آن دخت یگانه نبوی، حرکتی پرشور و رو به رشد است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده همچون عاشورای حسینی، جلوه عالم‌گیری داشته باشد.

حجت‌الاسلام یوسف عمرانی‌نژاد امام جمعه سوق در گفت‌وگو با فارس گفت: شناخت الگوهای دینی زندگی و ارتقای فرهنگ و ترویج معارف اسلامی در جامعه از ضروریات امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در ایام و مناسبات مختلف سال به شمار می‌رود که بایست با برنامه‌ریزی منسجم و با در نظر گرفتن موقعیت مناطق مختلف اجرا شود.

امام جمعه بخش سوق گفت: به مناسبت ایام سوگواری فاطمیه، جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق برنامه‌های مختلف مذهبی را به ویژه نمایشگاه یاس کبود همراه لاله‌هایش در این شهر به اجرا درآورده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی در بخش سوق از برگزاری باشکوه و ویژه این مراسم در این شهر با عنوان «نمایشگاه یاس کبود همراه لاله‌هایش» خبر داد و گفت: مراسم ایام فاطمیه به مدت پنج روز از روز شنبه دوم اردیبهشت ماه و از ساعت 17 در تمامی حسینیه‌ها و هیئات مذهبی و در مساجد و حسینیه شهدا برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری مراسم ویژه و باشکوهی در مسجد و حسینیه شهدای این شهر با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با همکاری جوانان ولایی این شهر خبر داد.

خطیب جمعه سوق افزود: این برنامه شامل سازه نمادین کوچه‌های بنی‌هاشم و نمایش تعزیه و ماکت قبرستان بقیع به همراه ماکت عملیاتی کربلای 5 و عکس و آثار شهدای این بخش به مناسبت ایام سوگواری است که در شب‌های دوم تا ششم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است این مراسم برای سومین سال متوالی است که به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) در سوق برگزار می‌شود.

بر پایه همین گزارش، ایام فاطمیه بنا به روایات در مجموع شش روز است، سه روز در ماه جمادی‌الاولی و سه روز در ماه جمادی‌الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاولی است و فاطمیه دوم در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی قرار دارد.

در همین راستا جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق نمایشگاهی بنام یاس کبود همراه لاله‌هایش در مسجد و حسینیه شهدای شهر سوق بر پا کرده‌اند.

این جوانان ولایی و هیئتی به مدت یک ماه است که کار نمایشگاه را که با مضامین ماکت کوچه‌های بنی‌هاشمی، بیت مولای متقیان و تمثال بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه کنار در سوخته و خونین، تمثال امام علی(ع) کنار چاهی که با آن راز و نیاز می‌کرد، ماکت قبرستان بقیع و خیمه امام زمان (عج) که بر روی خیمه سفید متنی با مضمون دل نوشته‌های شما با آقا و ماکت عملیاتی کربلای 5 و عکس و آثار شهدای بخش سوق بوده، برپا کرده‌اند.

در این‌باره سید علی یعقوبیان یکی از جوانان ولایی و مذهبی این شهر به خبرنگار فارس گفت: هدف از برگزاری برنامه‌های ایام فاطمیه ارتقای بینش دینی و اعتقادی مردم و همچنین گرامیداشت رشادت‌های بانوی بزرگ دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است.

وی افزود: تبیین شخصیت و مقام والای حضرت فاطمه زهرا (س) برای مردم و احترام به شخصیت دینی دخت پیامبر گرامی اسلام هدف و رویکرد برگزاری این مراسم است.

یعقوبیان تکیه بر ائمه اطهار (ع) و درس گرفتن از سیره و معرفت اهل بیت و آشنا کردن جوانان و خانواده‌ها با ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و ارتقای سطح دینی و معنوی نسل جوان را از اهم اهداف برگزاری این مراسم معنوی می‌داند.

سید جلال‌الدین طبیب‌زاده یکی دیگر از این جوانان با توصیف شخصیت ملکوتی و الهی حضرت فاطمه (س) گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در رابطه با برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) تأکید فرموده‌اند، شایسته است مراسم سخنرانی، عزاداری، گرامیداشت و تبیین شخصیت و جایگاه بانوی بزرگ اسلام به نحو احسن صورت گیرد.

طبیب‌زاده در مورد ویژه ‌برنامه‌های نمایشگاه یاس کبود و لاله‌هایش در ایام فاطمیه اظهار کرد: این ویژه ‌برنامه‌ها با هدف ترویج سیره عملی زندگانی حضرت فاطمه (س)، ترویج فرهنگ حیا و حجاب و عفاف با تکیه بر ارزش‌های دینی و مذهبی برگزار می‌شود.

سید اصغر برخید دیگر جوان ولایی و مذهبی این شهر اهداف برگزاری ویژه برنامه‌های ایام فاطمیه را تعظیم و تکریم شعائر اسلامی با پاسداشت مراسم و مناسبت‌های مذهبی و یکپارچگی و انسجام عملی در بخش‌های مختلف شهر عنوان کرد.

گفتنی است بازدید از این نمایشگاه از ساعت 17 برای دانش‌آموزان و ساعت 20 و 45 دقیقه این ایام برای بازدید عموم میسر است.

---------------------------------------

گزارش: سید جلال‌الدین طبیب‌زاده

--------------------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول