اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گزارش خبری/

زنان خانه‌دار پرچمداران توسعه مشاغل خانگی / حمایت از مشاغل خانگی تولید ملی را ارتقا می‌بخشد

خبرگزاری فارس: زنان ایرانی در اقتصاد ملی سهم بالایی دارند و از آنان می‌توان به عنوان موتور محرکه اقتصادی نام برد به طوری که در توسعه مشاغل خانگی نیز پیشتاز و پرچم‌دار هستند.

زنان خانه‌دار پرچمداران توسعه مشاغل خانگی / حمایت از مشاغل خانگی تولید ملی را ارتقا می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، کسب و کار خانگی پدیده جدیدی نیست و در نتیجه تغییر تحولات فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده و روز به روز در حال گسترش و توسعه است.

گام نخست توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک طرح اقتصادی مولد و پایدار در سال جهاد اقتصادی برداشته شد و امسال در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی این طرح می‌رود تا به پویایی و بالندگی بیشتری دست یابد.

شهرستان قروه هم که در اجرای طرح مشاغل خانگی در استان کردستان پیشرو بوده، موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه به دست آورده است که به گفته رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سال گذشته در 12 جلسه کارگروه مشاغل خانگی در قروه، یک هزار و 670 مجوز با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال صادر شد.

کوروش شعبانی طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل را یک هزار و 170 طرح برشمرد که این طرح‌ها توانستند با جذب اعتبار 43 میلیارد ریالی و با پشتوانه کار کارشناسی کارگروه مشاغل خانگی شهرستان، فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته وی، البته اولویت صدور مجوز و پرداخت تسهیلات با طرح‌های روستایی بود طوری که 50 درصد مجوزهای صادره برای روستاییان قروه انجام شد و هدف از آن کاهش مهاجرت روستاییان و توسعه مشاغل خانگی در روستاها به عنوان سرمنشاء اصلی شکل گیری این کسب و کار بود.

علاوه بر روستاییان طرح‌های پشتیبان نیز در اولویت بودند چرا که این طرح‌ها علاوه بر به کارگیری افراد بیشتر و ایجاد اشتغال کنترل و نظارت بر عملکرد مشاغل خانگی را آسان‌تر می‌کند و کارهای فروش و بازاریابی هم به صورت مدون تری انجام می‌گیرد.

هر چند قرار بود طرح‌های پشتیبان در ابتدا تسهیلات بیشتری دریافت کنند اما بانک مرکزی با این مسئله موافقت نکرد و تنها گروه معدودی که امکان سرمایه‌گذاری شخصی داشتند به این عرصه وارد شدند و همچنان در انتظار حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال تولید ملی به سر می‌برند.

فریبا ناصرآبادی یکی از افراد موفق در این زمینه که از یکی از شهرهای بزرگ کشور به زادگاهش قروه برگشته و کسب و کارخانگی را به راه انداخته است که در حال کسب عنوان کارآفرین موفق منطقه است.

وی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: با راه‌اندازی کارگاه تولید فرش و تابلو فرش طی مدت 4 ماه توانسته است 15 دار قالی دایر کند که برخی هنرجویان با فراگیری کامل دراین مدت زمانی کوتاه دارها را به خانه‌هایشان انتقال داده و در حال بافت تابلو فرش‌های نفیس هستند.

این بانوی پشتیبان درصدد است تا نرم‌افزار طراحی و رنگرزی را برای کارگاه کوچکش راه‌اندازی کند که در این صورت امکان اشتغال 500 نفر و نیز امکان طراحی نقش‌های اصیل بومی و نیز ابتکاری  فراهم خواهد شد.

ناصرآبادی و هنرجویانش تاکنون 50 قطعه تابلو فرش را برای فروش آماده کرده‌اند اما قصد ندارند آن را در بازارهای داخلی به فروش برسانند بلکه در تلاشند با افزایش کارهای خود در نمایشگاهی که تیرماه امسال در کشور چین دایر می‌شود، هنر خود را به نمایش بگذارند.

حمایت از کسب و کارهای خانگی در کشور ما می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد چراکه این مشاغل در ایران به طور سنتی در قالب فعالیت‌های استاد شاگردی زمینه تاریخی قابل توجهی دارد که فعالیت‌های مرتبط با فرش در این قالب می‌تواند رشد بسیاری داشته باشد.

شایان ذکر است؛ سهم بالای زنان در اقتصاد ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و از زنان می‌توان به عنوان موتور محرکه اقتصادی نام برد که در همین خصوص توجه به مشاغل ریشه دار در خانوارها به عنوان یکی از اساسی‌ترین محور این موتور محرکه برای ایجاد درآمد و اشغالزایی در آرامش محیط مسکونی به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌شود.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول