اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی همدان:

بوفه‌های سالم در مدارس باید راه‌اندازی شود

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی همدان گفت: در مدارس باید بوفه‌های سالم راه‌اندازی شده و در مواد خوراکی از مواد منجر به پوسیدگی دندان استفاده نشود.

بوفه‌های سالم در مدارس باید راه‌اندازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جواد سلیمان‌اختیاری بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه، در مراسم روز دندانپزشک با بیان اینکه امروز در جامعه پوسیدگی دندان به عنوان گرانترین بیماری‌های عفونی شناخته شده، اظهار کرد: امروزه دندانپزشکی بیشترین هزینه درمانی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: طبق آمار جهانی سال 2010، کودکان پنج تا شش ساله باید عاری از هرگونه پوسیدگی دندان باشند اما در کشور ما این پوسیدگی 20 درصد بود که اختلاف 70 درصدی نشان از هشدار در این مورد دارد.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی همدان تصریح کرد: طبق این آمار کشیدگی دندان تا سال 2010 زیر یک درصد در جهان بود که در کشور ما این امر دو درصد است.

وی با بیان اینکه در سن 65 سالگی باید افراد 50 درصد دندان‌های خود را داشته باشند، افزود: در کشور ما بیش از 85 درصد افراد 65 سال به بالا بی‌دندان هستند که نشان از دوری ما از آمار جهانی است.

سلیمان‌اختیاری با اشاره به جمعیت 130 هزار نفری دانش‌آموزی استان همدان، خاطرنشان کرد: اگر این جمعیت هر کدام یک دندان پوسیده داشته باشند و هر دندانی 20 هزار تومان هزینه در بر داشته باشد، ما باید در سال 2 میلیارد و 600 میلیون تومان برای ترمیم این دندان‌ها هزینه کنیم که با توجه به چالش‌های موجود در کشور، علوم پزشکی و آموزش و پرورش قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیست.

وی مهمترین و اصلی‌ترین بحث دهان و دندان را مباحث آموزشی عنوان کرد و گفت: اگر همه دندانپزشکان همت کنند و تمام دندان‌های پوسیده را درمان کنند، این امکان وجود ندارد به همین علت باید آموزش سرلوحه کار آنها قرار گیرد.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی همدان با اشاره به عادات غذایی و باورهای غلط در بهداشت دهان و دندان یادآور شد: برخی معتقدند که در یک سن باید دندان‌ها کشیده شود که این غلط است بلکه باید با توجه به تغییر رفتار و عادات غذایی صحیح، دندان‌ها را حتی در سنین بالا حفظ کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد معاونت بهداشتی رویکرد پیشگیری و بهداشتی است، گفت: در این راستا باید در مدارس بوفه‌های سالم راه‌اندازی شود و در مواد خوراکی از عوامل پوسیدگی دندان استفاده نشود.

سلیمان‌اختیاری تصریح کرد: در حال حاضر 10 هزار کودک زیر شش سال در مهد کودک‌‌ها فلوراید استفاده می‌کنند که اگر به این امر اهتمام ورزیده می‌شود به این دلیل است که نسل آینده با کاهش پوسیدگی دندان مواجه شود.

وی در خصوص بهبود وضعیت بیمه‌ها نیز ابراز داشت: متأسفانه چندین سال است که مبالغ کلانی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد که اگر این مبلغ در اختیار علوم پزشکی قرار گیرد، خدمات بیشتری به مردم ارائه می‌شود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان علوم پزشکی همدان در پایان سخنان خود در ارتباط با ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان معلول اذعان کرد: در دو سال اخیر 20 میلیون تومان خرید خدمات کالاهای ترمیمی برای بچه‌های نیازمند داشتیم که کل مبلغ از سوی معاونت بهداشتی و درمانی هزینه شده که امیدواریم این مبلغ افزایش یابد.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول