اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز سعدی‌شناسی:

یکتاپرستی در مکتب سعدی جایگاه ویژه‌ای دارد

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: توحید و یکتاپرستی در مکتب سعدی شیرازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

یکتاپرستی در مکتب سعدی جایگاه ویژه‌ای دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کوروش کمالی سروستانی بعد از ظهر امروز در نشست علمی یادروز سعدی شیرازی اظهار داشت: توحید و یکتاپرستی در مکتب سعدی شیرازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکتاپرستی با فطرت و جوهر روح او عجین شده است.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی بیان کرد: سعدی با پیروی از باور توحیدی، آثار خود را با یاد و نام خداوند یکتا آغاز کرده چرا که بر این باور بوده که هر کار مهمی که با نام خداوند آغاز نشود ناقص و ناتمام است.

وی گفت: توحید سر سلسله عقاید راسخ و شالوده تمام افکار و اقوال سعدی است و این ذوق، عشق و جذبه که در آثار او دیده می‌شود برخاسته از منبع توحید و عرفان است.

مدیر دانشنامه فارس با بیان اینکه آثار سعدی با قرآن و حدیث و دیگر معارف اسلامی عجین است، ابراز داشت: سعدی دلباخته پروردگار است و سر به ستایش خدا می‌گذارد که قرآن کریم را توصیف کرده و نوع بشر را به پرستش دعوت می‌کند.

کمالی سروستانی با اشاره به وجود صفات جمالیه و جلالیه خداوند در آثار سعدی اضافه کرد: صفات جمالی خداوند آن دسته از صفات الهی است که معانی لطف، رحمت و رأفت را در بر می‌گیرد و بر این اساس در آثار سعدی اسما و صفات جمالی بسیار تکرار شده است.

رئیس دانشگاه حافظ شیراز تصریح کرد: آفریننده، آموزگار، بخشاینده، توانگر، صاحب حکم، قدیم، مهربان، جان آفرین، یاریگر، نیکی پسند، ستار، سبحان، رزاق، دادار، حافظ، حبیب، صاحب انعام، پوزش پذیر، توفیق دهنده، داننده نهان و آشکار و یزدان از جمله صفاتی است که سعدی در کلامش آن‌ها را بر می‌شمارد.

وی اضافه کرد: صفات جلالیه صفاتی است که مظهر قهر اسما و صفات و افعال الهی بوده و صفاتی مانند جلیل، قهار، قادر، جبار، شدیدالعقاب و غیور از این جمله است.

کمالی سروستانی با بیان اینکه سعدی خدایش را با رحمت و بخشایش می‌شناسد خاطرنشان کرد: به همین دلیل صفات جلالیه در آثار سعدی بسیار اندک و آن نیز بنا بر ضرورت به کار رفته است.

وی گفت: در آثار سعدی تنها پناه و بخشنده خداوند است که صاحب نعمت اصلی بوده و تنها در درگاه بی‌‌همتای او می‌توان عزت و ارجمندی یافت.

مدیر مرکز سعدی شناسی اضافه کرد: لحن مناجات و نیایش سعدی با خدا مملو از خلوص، پاکی و خضوع محض است.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه گستره بخشایش و رحمت خداوند در آثار سعدی نمود کافی دارد بیان کرد: سعدی در بوستان خود باب نهم را به توبه و یافتن راه صواب اختصاص می‌دهد تا صریح و آشکار عظمت بخشایش خداوند را یادآور شود.

وی در پایان گفت: در آثار سعدی شفاعت را ویژه خدا و یا به اذن خداوند می‌بینیم و سعدی به مخاطبش می‌گوید که خداوند اگر بخواهد خطایی را ببخشد به توبه و شرط صلاحیت شفاعت‌گرش پاسخ مثبت می‌دهد.

به گزارش فارس، نشست‌های علمی پانزدهمین یادروز سعدی در تالار همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد و رضا داوری اردکانی درباره «سعدی، مفتی ملت اصحاب نظر باز آمد»، غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی درباره «حکمت نظری و حکمت عملی در آثار سعدی»، غلامرضا اعوانی درباره «مذهب عشق الهی در غزلیات سعد»، منصور رستگار فسایی درباره «جلوه‌های فرهنگی و اخلاق اجتماعی در آثار سعدی»، سیروس شمیسا درباره «علت سکوت سعدی» و محمدرضا خالصی درباره «نقد تطبیقی اخلاق در آثار سعدی و کانت» سخنرانی کردند.

انتهای پیام/غ10 /ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول