اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخبه هنر ایرانی:

قدرت در هنر به ذهن والا بستگی دارد نه جسم تنومند

خبرگزاری فارس: یک استاد خطاطی که از نخبه‌های هنر ایرانی نیز محسوب می‌شود، معتقد است که قدرت در هنر به ذهن والا بستگی دارد، نه جسم تنومند.

قدرت در هنر به ذهن والا بستگی دارد نه جسم تنومند

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، مریم نوروزی هنرمند خطاط البرزی 25 سال بیشتر سن ندارد اما به مدد تلاش و کوشش توانسته بیش از 32 رتبه اول کشوری و بیش از 40 نمایشگاه داخلی و خارجی داشته باشد.

وی فوق‌دیپلم هنر و نخستین زنی است که در رشته خط ثلث رتبه‌ای بالاتر از مردان آورده و به عنوان اولین بانوی هنرمند در تاریخ هنر، در حال حاضر مشغول کتابت حرم مطهر ائمه است.

کتابت درب ورودی قسمت خواهران حرم حضرت ابوالفضل(ع) و قبه مادر امام زمان(عج)، نرجس خاتون(س) از آثار هنری وی است.

مریم نوروزی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر در مورد خط ثلث گفت: اگر چه این خط قدرت دست بالایی می‌خواهد و معمولاً مردانه است اما من نشان دادم که قدرت در هنر به ذهن والا مربوط می‌شود نه به جسم پر زور و تنومند.

وی زاده سرزمین کرمانشاه، دیاری که در آن بیستون عشق را فرهاد با قلم تیشه‌اش بر بلندای تاریخ حکاکی کرد، است.

وی ادامه داد: در نوجوانی و در سن 13 سالگی خط ثلث را شروع کرده و خط ثلث او همه حکایت از قرآن دارد لذا از همان نوجوانی پختگی خط را با وجود کمی سن و سالش تعجب هر بیننده را برمی‌انگیخت.

این هنرمند خطاط ادامه داد: 13 ساله بودم که پدرم برگه‌های چک‌نویس درسی‌ام را دید و با تعجب پرسید که خط کیست؟ و وقتی جواب دادم خط خودم است اشک چشمانش را گرفت و از آن لحظه من فهمیدم که خط ثلث می‌نویسم، بی‌آنکه خود بدانم، خوش‌نویسی خطی را می‌کردم که نامش را هم نشنیده بودم، شاید باور نکنید ولی خط به سراغ من آمد و مرا انتخاب کرد!

وی خاطرنشان کرد: بعد از یک ماه خوش‌نویسی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کردم و سه اثر خوش‌نویسی‌ام در کشورهای اسپانیا، فرانسه و اتریش نمایش داده شد و بعد هم به موزه شخصی انتقال پیدا کرد.

این هنرمند جوان گفت: ردپای شور و شوق نوجوانیم کاملاً در آثارم بود، پر از شور و هیجان، با عشق به خط و قرآن روزها را به شب می‌رساندم و شاید روزها بیش از 12 ساعت کار می‌کردم، شیفته ترکیب‌های متفاوت به ویژه دایره‌ای بودم چرا که قداست خط ثلث را خوب می‌توان در شکل منحنی ایجاد کرد.

نوروزی ادامه داد: یک سال بعد از سوی کشورهای مختلف اسلامی دعوت شده و نمایشگاه‌های انفرادی برگزار کردم، در حالی که سن کمی داشتم، پیش چشمان بینندگان با قلمِ کتیبه‌ای که از دستان خودم بزرگ‌تر بود خط ثلث می‌نوشتم.

وی یادآور شد: به یاد دارم که یکی از اساتید ترکیه به نام داود بکتاش با حیرت سؤال کرد که چگونه با این دستان کوچک خطی با این عظمت می‌نویسی؟ به دعوت سفیر به مراکش سفر کرده و در چهار شهر آن کشور نیز نمایشگاه داشتم، این هنرمند جوان ایرانی کشورهای قطر، استانبول و آنکارا را از سه کشوری نام برد که در آنجا کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه را برپا کرده است و در این کشورها نیز حائز رتبه‌های برتر شده است.

دختر نمونه استان البرز در سال 89، نفر اول جشنواره کتاب سال 1390، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در هنرهای تجسمی سال 1387، نفر اول خط ثلث جشنواره هزار و یک بسم‌الله و اسماءالحسنی در دو سال متوالی 1389 و 1387، نفر اول مسابقات خوش‌نویسان جوان به مدت چهار سال متوالی، رتبه برتر آزمون انجمن خوش‌نویسان ایران، نخبه هنری ایران در سال 1388، جوان نمونه کشور از سوی انجمن حافظان فرهنگ و هنر ایران، نوجوان برتر ایرانی در سال 1380، نفر اول جشنواره گفت‌وگوی تمدن‌ها در سال 1379، نفر برتر جشنواره گرایش‌های نوین در خوش‌نویسی در سال 1382، مسئول غرفه خط ثلث نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نفر برتر مسابقات تجسمی جوان کشور، دیپلم افتخار از سوی حوزه هنری کشور و نفر اول جشنواره طریق جاوید بوده است.

وی در پایان افزود: هم‌اکنون مشغول کار به منظور برپایی نمایشگاهی با موضوع اشعار مولانا هستم که امیدوارم در اواخر بهار سال 1391 و تحت نظارت استاد بزرگ گرافیست، مصطفی اوجی این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول