اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی

همایش روش تفسیری علامه طباطبایی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی 14 اردیبهشت ماه در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

همایش روش تفسیری علامه طباطبایی در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام امیر رضا اشرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی به منظور تبیین دقیق پشتوانه‌های نظری تفسیر المیزان و نیز بررسی روش تفسیری علامه طباطبایی روز پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه سال جاری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی علامه مصباح یزدی، آیت‌الله استادی و استاد محمود رجبی، قائم مقام ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تالار اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی با بیان اینکه بازشناسی ذخایر علمی و معنوی شیعه یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نهادها و مراکز علمی و پژوهشی در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: یکی از آثار تأثیرگذار و ماندگار جهان اسلام، تفسیر المیزان است که شناسایی و تبیین دقیق مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی(ره) می‌تواند زمینه مناسبی را برای تدبر در قرآن و ارتقای دانش تفسیر فراهم آورد.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های ارزنده قرآن پژوهان برای تبیین پشتوانه‌های نظری این تفسیر و روش تفسیری علامه، هنوز برخی از ابعاد و زوایای روش تفسیری علامه و پشتوانه‌های نظری آن به‌طور کامل تبیین و بررسی نشده است.

اشرفی یادآور شد: شبهات و نقدهایی نسبت به مبانی و روش تفسیری علامه وجود دارد که دست‌کم برخی از آن‌ها ناشی از عدم تبیین دقیق و جامع دیدگاه‌های تفسیری علامه است.

وی تصریح کرد: با توجه به این نکات، گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری برخی مؤسسات و مراکز علمی ـ پژوهشی کشور، همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی(ره) را به منظور تبیین دقیق پشتوانه‌های نظری تفسیر المیزان و نیز بررسی روش تفسیری علامه طباطبایی در این اثر ماندگار برنامه‌ریزی کرده است.

دبیر علمی این همایش از دریافت بیش از 90 مقاله در این زمینه خبر داد و گفت: مقالات برای تأیید نهایی چند مرحله را طی کرده است که از این مجموعه حدود 40 مقاله به مرحله ارزیابی فنی راه یافت.

وی با بیان اینکه عموم مقالات در این مرحله توسط دو یا سه نفر از متخصصین فن ارزیابی می‌شود، افزود: از این مجموعه 10 مقاله مورد تأیید نهایی قرار گرفته که شش مقاله از این مجموعه در مجله علمی ـ پژوهشی گروه (قرآن شناخت) و چهار مقاله در مجله علمی ـ ترویجی معرفت چاپ خواهد شد.

اشرفی ابراز داشت: همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی در تالار اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در نوبت صبح از سخنرانی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی و در نوبت بعد از ظهر از سخنرانی آیت‌الله استادی بهره‌مند خواهیم شد.

دبیر علمی این همایش اضافه کرد: محمود رجبی، قائم مقام ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه دیگر سخنران نوبت صبح هستند.

وی ادامه داد: در نوبت بعد از ظهر علاوه بر سخنرانی آیت‌الله استادی، میزگرد علمی با حضور حجج‌ اسلام محمود رجبی، علی اکبر بابایی (استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و احمد قدسی (محقق بنیاد بین‌المللی اسراء) در یکی از محورهای همایش برگزار خواهد شد.

اشرفی از دیگر برنامه‌های این همایش را اهدای تقدیرنامه‌ به صاحبان مقالات برتر و ارائه خلاصه این مقالات توسط نویسندگان در همایش عنوان کرد.

به گفته وی دو نشست علمی برای این همایش در نظر گرفته شده است که نشست علمی اول با عنوان «استقلال قرآن در بیان و نقش آن در تفسیر المیزان» اسفند سال گذشته برگزار شد. 

نشست دوم نیز با عنوان جامعیت قرآن و نقش آن در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایش‌های جامعه ‌المصطفی با حضور حجج اسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی، دکتر حمید آریان و استاد مصطفی کریمی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول