اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته صورت گرفت

رفع تصرف از 335 هکتار از اراضی ملی فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: سال گذشته 335 هکتار از اراضی و عرصه‌های زیست این استان از متصرفان خلع‌ید و باز پس گرفته شد.

رفع تصرف از 335 هکتار از اراضی ملی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی از رشد 167 درصدی خلع‌ید اراضی تصرفی زیست‌محیطی این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: مساحت اراضی خلع‌ید شده نسبت به میانگین پنج ساله (85-89) 15 برابر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: گشت و کنترل و پیگیری‌های مستمر کارشناسان و محیط‌‌‌بانان محیط زیست در راستای حفظ مناطق و زیستگاه‌ها و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی طی دو سال گذشته به رفع تصرف و خلع‌ید بیش از 335 هزار متر مربع از این اراضی منجر شد.

وی افزود: این اراضی در سال‌های گذشته توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف شده بود.

ابراهیمی‌کارنامی در مورد رسیدگی به پرونده‌های مربوط به این اراضی ابراز داشت: به استناد احکام صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح قضایی از 90 پرونده ارسال شده به دادگاه‌های مربوطه این استان با موضوع تخریب و تصرف عدوانی 76 پرونده منجر به صدور حکم مبنی بر خلع‌ید اراضی شده که احکام صادره در 38 مورد آن اجرا و احکام صادره پس از قطعیت اجرا می‌شود و همچنین 14 پرونده در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر این که در احکام صادره در سال 1390 نسبت به سال قبل از آن مساحت اراضی که حکم بر خلع‌ید آن‌ها صادر شد بیش از 2.5 برابر رشد داشته است، افزود: در مجموع شهرستان استهبان با 18 مورد بیشترین تعداد پرونده با موضوع تصرف اراضی ملی را دارا بوده و از نظر مساحت منطقه دشت‌ارژن دارای بیشترین اراضی خلع‌ید شده بوده است و سایر اراضی خلع‌ید شده در مناطق حفاظت شده محیط زیست واقع در شهرستان‌های لار، کازرون، و نی‌ریز بوده‌اند.

ابراهیمی‌کارنامی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست تاکید و اذعان کرد: امروزه محیط زیست باید به‌عنوان یک سرمایه ملی تلقی شده و فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه و کشور نهادینه شود.

این مسؤل از تمام مردم به‌ویژه جوامع محلی اطراف مناطق محیط زیست، انجمن‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط زیست درخواست کرد، با توجه به فصل پنجاهم قانون اساسی و براساس رسالت عمومی و همگانی در قبال محیط زیست در حفظ این میراث گران‌بها و امانت آیندگان و جلوگیری از تخریب و تصرف آن‌ها، جامعه محیط‌بانی این استان را یاری دهند.

وی همچنین افزود: مدیریت زیستگاه‌ها، صیانت و حراست از تنوع زیستی گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری به‌عنوان ذخایر ارزشمند طبیعی از اولویت‌ها و برنامه‌های راهبردی این اداره کل است.

انتهای پیام/خ۳۰/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول