اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خبر داد

کاهش 17 درصدی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش 17 درصدی بارش‌ها در این استان در سال زراعی جاری خبر داد.

کاهش 17 درصدی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهرخ پارسا ظهر امروز در نشست کمیته مدیریت منابع آب این استان اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارش‌ها در این استان نسبت به میانگین بلند مدت با 17 درصد کاهش مواجه شده که این مقدار در برخی مناطق استان به 29 درصد هم می‌رسد.

وی به کاهش 24 درصدی بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ به عنوان دومین قطب پربارش کشور اشاره و تأکید کرد: هم‌اکنون چهارمحال و بختیاری از نظر رتبه‌بندی شرایط کمبود بارش، در جایگاه 12 کشوری قرار دارد.

پارسا کمبود بارش در شهرستان کوهرنگ در سال زراعی جاری را 296 میلی‌متر برشمرد و افزود: کاهش بارش تجمعی این ایستگاه در چهار سال اخیر از هزار و 987 میلی‌متر هم بیشتر شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ذوب کامل برف در ایستگاه کوهرنگ را یکی از علت‎های اصلی این کاهش بارش اعلام و تصریح کرد: در دوره مشابه آماری به طور میانگین در این زمان 24سانتی‌متر برف بر روی زمین وجود داشته که اکنون برفی در این منطقه نیست.

وی میانگین دما در فصل زمستان را هشت دهم درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‎دهد شب‎های زمستان گذشته گرم‎تر از میانگین سال‏های آماری بوده است.

پارسا افزایش فراوانی روزهای همراه با پدیده گرد و غبار، به عنوان پدیده‎ای نوظهور را به طور کامل قابل لمس اعلام و خاطرنشان کرد: کانون‏های تولید گرد و غبار محلی مانند دشت شهرکرد نیز در سال زراعی جاری، کاهش دید افقی و افزایش ذرات معلق در هوا را به دنبال داشته است.

وی افزود: بر اساس پیش‎آگاهی یک ماهه بارش چهارمحال و بختیاری، وضعیت بارش در ماه‎های اردیبهشت تا تیر امسال در استان، نرمال تا بیشتر از نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال افزایش دما در بهار سال جاری در کنار کاهش بارش موجود، توجه ویژه و بیشتر به مصرف بهینه آب در استان را می‌طلبد.

وی به کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری به صورت حاد در چند سال اخیر اشاره و تأکید کرد: سهم بارش‌های ماه‌های آینده نیز در رژیم سالانه بارش قابل توجه نبوده و انتظار است آثار و پیامدهای خشکسالی تشدید شود.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول