اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

معاون وزیر نیروی دولت موقت: نیروگاه بوشهر را تعطیل می کنیم

خبرگزاری فارس: دکتر فریدون سحابی معاون وزیر نیرو: با توجه به مخاطرات نیروگاه های اتمی بوشهر پیشنهادی مبنی بر تعطیل شدن این نیروگاهها که کار ساختمانی آنها به پایان رسیده است تسلیم هیئت دولت خواهد شد . با این اظهارات قرار داد تاسیس دو نیروگاه دیگرتوسط فرانسه نیز لغو می شود .

معاون وزیر نیروی دولت موقت: نیروگاه بوشهر را تعطیل می کنیم

رخدادهای 24 فروردین 1358

امروز رهبر انقلاب پاسداران و تعدادی از خانواده های شهدا و مردم گنبد را به حضور پذیرفته و در باره حوادث اخیر این بخش از کشور سخنرانی کردند . امام خمینی با ضد انقلاب خواندن اشرار این منطقه به آنان اخطار دادند در صورتی که از شرارت دست برندارند با آنها معامله دیگری خواهد شد .

امام خمینی در پاسخ به مادر یکی از شهدا که از جنایت های اشرار در این منطقه سخن گفت آرزوی مرگ کردند . سخنان امام با گریه شدید حضار همراه شد .

امروز همچنین دکتر فریدون سحابی معاون وزیر نیروی دولت موقت  و سرپرست  سازمان انرژی اتمی با اعلام این که به انرژی اتمی نیاز نداریم گفت : نیروگاه بوشهر را تعطیل خواهیم کرد و قرار داد ساخت 2نیروگاه دیگر با فرانسه را نیز فسخ می کنیم .

امروز انتخابات شورای شهر سنندج نیز برگزار شد . با اختلاف پیش آمده بین گروه های چپ و مذهبی تعدادی از گروه ها این انتخابات را تحریم کردند . طرفین همدیگر را به تقلب در انتخابات و تلاش برای خرید رای مردم متهم کرده اند ...

فاجعه گنبد توطئه ضد انقلاب و عوامل اجانب

رهبر انقلاب امروز پاسداران و تعدادی از مردم گنبد را به حضور پذیرفته و در باره حوادث اخیر این بخش از کشور فرمودند : «اینها که در آن محل به شلوغی و به سمپاشی و به شرارت مشغولند، اینها به دلیل اینکه ما برای این ملت می‎خواهیم یک آزادی، یک استقلال، یک رفاه پیدا بشود و آن جمعیت مُفْسِد می‎خواهند نباشد و شلوغ بشود و به هم بخورد اوضاع تا اینکه اربابانشان برگردند. از این جهت ما اینها را متهم می‎کنیم به اینکه اینها، هم ضد انقلابند و هم دست‎نشاندۀ اغیار و اجانب. اینها اگر هوادار ملت هستند، چرا در موقعی که برای ملت، دولت و ما، کارهایی که رفاه آنها هست می‎خواهیم انجام بدهیم اینها مانع می‎شوند؟ چرا از رفراندمی که همۀ ملت با او موافق است اینها مخالفت می‎کنند؟»(1)

امام خمینی بعد از سخنان این مادر شهید فرمودند : « ای مادر! برای من مرگ بهتر از این است که این مصیبتها را بشنوم. ای مادرها و خواهرهای من! جوانهای شما جوانهای ما بودند. مولا امیرالمؤمنین ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ برای ربوده شدن یک خلخال از پای یک کسی که یهودیه بود فرمود که اگر انسان بمیرد بهتر از این است که بشنود این را. من اگر بمیرم بهتر از این است که [این مصیبتها را بشنوم].
امام خمینی خطاب به اشرار گنبد نیز فرمودند «من اخطار می‎کنم به این اشرار که اگر دست از شرارتشان برندارند ما با آنها معاملۀ دیگر خواهیم کرد.»(2)

دیدار رهبر انقلاب با جمعی از خانواده های شهدای گنبد

در این دیدار ابتدا مادر یکی از شهدا خطاب به رهبر انقلاب گفت : ای امام! ما در گنبد هیچ امنیت نداریم، ناموس و مالمان در خطر است. من دختر چهارده ساله‎ام را در آنجا گذاردم تا به حضور شما برسم. وقتی حرکت می‎کردم دخترم گفت: مرا هم به خدمت امام ببر، مرا به چه کسی می‎سپاری؟ آیا من از خود و ناموسم چگونه دفاع کنم؟ ای رهبر! من شرم دارم بگویم که مادری با گریه می‎گفت در جلوی روی من این گروه جنایتکار به دخترم تجاوز کرده و سر از بدن او جدا کردند.

امام خمینی بعد از سخنان این مادر شهید فرمودند : « ای مادر! برای من مرگ بهتر از این است که این مصیبتها را بشنوم. ای مادرها و خواهرهای من! جوانهای شما جوانهای ما بودند. مولا امیرالمؤمنین ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ برای ربوده شدن یک خلخال از پای یک کسی که یهودیه بود فرمود که اگر انسان بمیرد بهتر از این است که بشنود این را. من اگر بمیرم بهتر از این است که [این مصیبتها را بشنوم]. ای مادرها و خواهرهای من! ای برادرهای من! اسلام از این شهیدها بسیار داشته است.»(3)

سخنان امام با گریه شدید حضار و خانواده شهدا همراه شد ، تعدادی از حاضران هنگامی که رهبر انقلاب برای خود آرزوی مرگ کردند در حالی که به شدت گریه می کردند خطاب به امام خمینی گفتند : ما پیش مرگ شما هستیم ، این حرف را نزنید ... (4)

شیخ علی تهرانی قاضی شرع دادگاه های انقلاب خراسان شد

رهبر انقلاب امروز طی حکمی شیخ علی تهرانی را به عنوان قاضی شرع دادگاه های انقلاب خراسان منصوب کردند .

در بخشی از حکم امام خمینی آمده است : «به جنابعالی ماموریت داده می شود که در دادگاههای انقلاب اسلامی که در شهر مقدس مشهد و شهرهای دیگر استان خراسان تشکیل می‎شود، حضور به هم رسانید و در احکام صادره نظارت داشته باشید؛ و منصب قضاوت شرعیه را در دادگاههای مزبور به عهده گیرید.»(5)

دکتر سحابی : نیروگاه بوشهر را تعطیل می کنیم

دکتر فریدون سحابی معاون وزیر نیرو در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت : با توجه به مخاطرات نیروگاه های اتمی بوشهر پیشنهادی مبنی بر تعطیل شدن این نیروگاهها که کار ساختمانی آنها به پایان رسیده است تسلیم هیئت دولت خواهد شد .

سحابی با بیان این که نیروگاه های اتمی در زمان شاه سابق از سوی غرب به ایران تحمیل شده است ادامه داد : تاسیس نیروگاه اتمی بوشهر هزینه های زیادی برای ما دارد .

قرار بود علاوه بر نیروگاه اتمی بوشهر دو نیروگاه دیگر نیز توسط فرانسه در ایران ایجاد گردد ولی با اظهارات اخیر معاون وزیر نیرو قرار داد تاسیس این نیروگاه ها لغو می شود . (6)

سخنان سحابی در حالی مطرح می شود که کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و انگلیس با گسترش نیروگاه های اتمی خود از انرژی هسته ای علاوه بر تولید سلاح های کشتار جمعی در مصارف صلح آمیز و تولید برق و ...نیز استفاده می کنند .

اظهارات سرپرست سازمان انرژی اتمی دولت موقت مبنی بر عدم نیاز به نیروگاه اتمی بوشهر و لغو قرار داد با فرانسه در زمینه ساخت دو نیروگاه جدید ، در حالی اعلام می شود که این موضوع دقیقا خواست کشورهای غربی وخصم انقلاب اسلامی است و کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و انگلیس با گسترش نیروگاه های اتمی خود از انرژی هسته ای علاوه بر تولید سلاح های کشتار جمعی در مصارف صلح آمیز و تولید برق و ...نیز استفاده می کنند .
انتخابات شورای شهر سنندج انجام شد

انتخابات شورای شهر سنندج از ساعت 7 صبح امروز آغاز شد و مردم برای گزینش 11عضو شورای شهرستان پای 68صندوق رای گیری رفتند .

در جریان رای گیری اختلافاتی بین طرفداران کاندیداهای جناح مذهبی و چپ روی داد که منجر به تحریم انتخابات از سوی برخی گروه ها شد . 

طرفداران کاندیداهای چپ ، اسلامی ها را متهم کردند که شب قبل از رای گیری با توزیع خوارو بار و قند و شکر در محلات فقیر نشین ساکنین محلات مذکور را ترغیب به رای دادن به کاندیداهای خود نموده اند و طرفداران کاندیداهای مذهبی نیز متقابلا گفتند که چپ ها با پرداخت 70تومان به هر کارگر سعی در جلب آرای آنان کرده اند .

مذهبی ها در پاسخ به اتهامات چپ ها می گویند : کمک به محلات فقیرنشین از یک سال پیش و توسط نیکوکاران و بازاریان سنندج صورت می گرفته است .

گفتنی است در انتخابات سنندج 66کاندیدای نمایندگی در چهار گروه چپ ، مذهبی، منفردین و وابستگان ، حزب دموکرات کردستان حضور یافتند . (7)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 8

2- همان

3- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 10

4- رک سایت صحیفه امام ، http://ruhollah.info/pg_e/1642/m/1/d/24/

5- صحیفه امام ، جلد 7 ، صفحه 5

6- اطلاعات ، 25فروردین 1358، صفحه 8، دکتر فریدون سحابی برادر دکتر یدالله سحابی ، اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از انقلاب اسلامی است .  او متولد سال 1316 در تهران است. دکترای زمین شناسی و اکتشاف نفت را از دانشگاه لندن گرفت و سپس به ایران آمد. در دانشگاه تهران به عنوان هیات علمی به تدریس مشغول شد. با وقوع انقلاب اسلامی در بهمن 1357 پست معاون وزیر نیرو در امور انرژی و سرپرسی سازمان انرژی اتمی ایران در دولت موقت به او واگذار شد. در این مسئولیت کار را با چالش های زیادی آغاز کرد تا اینکه در اواخر سال 61 با استعفای او از سرپرسی انرژی اتمی موافقت شد اما از معاونت وزیر نیرو موافقت نشد و  تا سال 65 همچنان در پست معاون وزیر نیرو به خدمت خود ادامه داد.

7- اطلاعات ، 24اسفند 1358، صفحه 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول