اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شبکه بهداشت شهرستان نور:

ترکیب جمعیتی ایران با سونامی سالمندی روبه‌رو می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون شبکه بهداشت شهرستان نور گفت: ترکیب جمعیتی در 50 سال آینده به گونه‌ای می‌شود که 20 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

ترکیب جمعیتی ایران با سونامی سالمندی روبه‌رو می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، علیرضا جلالی صبح امروز در جمع رابطان بهداشت و سلامت مدارس شهرستان نور بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی با توجه به موضوع سال، شعاری را انتخاب و همه دنیا موظف به انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم متناسب با این شعار هستند.

وی بیان داشت: موضوع شعار امسال با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جهان انتخاب شد که با عنوان سالمندی و سلامت با شعار زندگی سالم، طول عمر بیشتر تعیین و اعلام شد.

معاون شبکه بهداشت شهرستان نور ابراز داشت: بنا به اهمیت ویژه سلامت از زمان شکل‌گیری جنین تا سالمندی و داشتن آگاهی لازم بهترین فراگیران دانش‌آموزان هستند که نقش رابطان سلامت در آگاهی، آموزش و اطلاع‌رسانی بسیار مهم و حساس است.

* ایرانیان نخستین متولی اهمیت و نامگذاری روز سالمندان

جلالی با بیان اینکه تجربه سالمندان چراغ هدایت برای همه ما است، تصریح کرد: ایرانیان نخستین کسانی بودند که قبل از اسلام با نام روز آشیش‌وان که 25 شهریور هر سال می‌شد در واقع به اخلاق و معنویت احترام گذاشته و برای سالمندان احترام ویژه‌ای قائل بودند.

وی اذعان داشت: با ظهور اسلام بحث اخلاقی و معنویت رنگ و بوی الهی پیدا کرد و کامل‌تر شد و جایگاه سالمندان در ادبیات ما هم فراوان آمده و ابیات فراوانی ذکر شده است.

* افزایش امید به زندگی در کشور

معاون شبکه بهداشت نور یکی از دستاوردهای مهم کشور پس از انقلاب اسلامی را افزایش امید به زندگی عنوان کرد و افزود: با اجرای برنامه‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه بسیار مناسب پس از انقلاب، امید به زندگی از 52 سال به حدود 75 سال رسید.

جلالی ابراز داشت: در سال 56 متوسط عمر در کشور 52 سال بود که در سال 63 به 58 سال رسید و در سال 89 این عدد به 72.4 رسید و الان به 75 سال نزدیک شدیم که البته در خانم‌ها به 75 رسیده است.

وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی در 50 سال آینده به گونه‌ای خواهد شد که 20 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و با سونامی سالمندی روبه‌رو می‌شویم به گونه‌ای که تا 40 سال آینده در کشور 10 میلیون سالمند داریم و این آمار اکنون 4 میلیون نفر است.

معاون شبکه بهداشت شهرستان نور با تاکید بر برنامه‌ریزی به منظور نشاط و سرزندگی دوران سالمندی اذعان داشت: صرفا بهداشت و بهزیستی نمی‌تواند زندگی دوران سالمندی را تامین کند، به‌طور قطع نمی‌توان از سالمندی پیشگیری کرد ولی می‌توان سالمند سالم بود که این امر با تغذیه سالم، داشتن تحرک و عدم استفاده از مواد غذایی چرب و... امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ن20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول