اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان:

13 درصد مأموریت‌های سال 90 اورژانس اصفهان برای سالمندان بود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اورژانس 115 شهرستان اصفهان در سال گذشته 133 هزار و 420 مأموریت فوریت‌های پزشکی را انجام داد، گفت: 13 درصد این مأموریت‌ها برای سالمندان بالای 60 سال بوده است.

13 درصد مأموریت‌های سال 90 اورژانس اصفهان برای سالمندان بود

حمید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در سال 90 به 133 هزار و 420 مأموریت اعزام شدند، اظهار داشت: 13 درصد این موارد یعنی عددی افزون بر 17 هزار و 234 مأموریت مربوط به سالمندان بالای 60 سال بوده است.

وی افزود: از تعداد 17 هزار و 234 مورد حادثه‌ رخ داده برای شهروندان بالای 60 سال اصفهانی 9 هزار و 176 نفر مرد و 8 هزار و 58 نفر زن بوده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: بیماری‌های قلبی، سقوط و زمین‌خوردگی و نیز مشکلات تنفسی به ترتیب با 27، 18 و 12 درصد بیشترین حوادث مربوط به سالمندان شهرستان اصفهان در سال 90 بود.

وی سبک جدید زندگی در جوامع شهری، عادات غذایی، سیگار کشیدن، بی‌تحرکی و تنش عصبی را عوامل بسیار مؤثر در بیماری‌های قلبی دانست و یادآور شد: مهم‌ترین حوادث مربوط به افراد سالمند، سقوط و زمین‌خوردگی در سطوح هم‌سطح است که سبب ایجاد شکستگی در پا و یا اندام‌های تحتانی و در نتیجه محدودیت حرکتی در فرد می‌شود که همین امر سبب افت کارکرد تمامی سیستم‌های بدن شده و پوکی استخوان و تحلیل رفتن عضلات بدن را به همراه دارد.

اسماعیلی اظهار داشت: هنگامی ‌که فرد سالمندی دچار شکستگی در استخوان‌های بدن شد کارکرد خود را از دست می‌دهد و در نتیجه برای انجام امور روزانه‌ نیاز به کمک دیگران دارد و افراد زیادی را درگیر خواهد کرد.

وی پیشگیری از بروز هرگونه حادثه برای افراد سالمند را بهترین اقدام عنوان کرد و افزود: هر سال تعداد زیادی از افراد بالای 65 سال دچار زمین‌خوردگی و آسیب می‌شوند که بیشتر آنها در منزل و اطراف آن مثلاً در حیاط خانه رخ می‌دهد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: عوامل متعددی می‌تواند سبب زمین خوردن و به دنبال آن صدمه‌ها و آسیب شود و بیشترین صدمه هنگام زمین خوردن در لگن، استخوان ران و کوفتگی عضلات و گاهی شکستگی در مهره‌های کمر است و ترس از زمین خوردن دوباره به دنبال یک ‌بار زمین خوردن از عوامل بی‌تحرکی و نگرانی در سالمندان است که آن هم عواقب بد و زمین‌گیری در سالمندان را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تمامی سالمندان در معرض خطر افتادن هستند، اما این احتمال در برخی از سالمندان بیش از دیگران است، گفت: هر سالمندی که قبلاً یک بار دچار افتادن و زمین‌خوردگی شده و سابقه افتادن‌های مکرر همراه با شکستگی دارد، هم‌چنین دارای ضعف عضلات پا، مشکلاتی در راه رفتن یا تعادل، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون یا سرگیجه و یا اختلالات شناختی، قدرت بینایی ضعیف، مبتلایان به دیابت نوع 2 هستند، خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند.

اسماعیلی اضافه کرد: سالمندانی که برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج، اپیوییدها، داروهای روان‌گردان، کورتیکوستروییدها (داروهای کورتونی) و ضد نامنظمی ضربان قلب مصرف می‌کنند و آنهایی که سیگار می‌کشند و خیلی چاق یا لاغر هستند، بیشتر از دیگران احتمال دارد که در معرض زمین خوردن قرار گیرند.

وی تأکید کرد: فرزندان افراد سالمند بیشترین مسئولیت را در قبال سلامت آنها دارند، بنابراین باید تلاش کنند که عوامل خطر سقوط را در محیط زندگی آنها شناسایی و مشکلات را برطرف کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان نکات ایمنی لازم برای سلامت سالمندان گفت: برای حمام، دست‌شویی و پله‌ها، نرده یا دستگیره نصب کنید تا سالمندان بتوانند دست خود را به آنها بگیرند، زیر دوش حمام از کفی‌های پلاستیکی آج‌دار استفاده کنید و کف‌پوش حمام باید غیر لغزنده باشد، هم‌چنین در صورت زیاد بودن مدت ایستادن در حمام، می‌توان از دوش سیار و یک صندلی استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر در خانه از توالت‌فرنگی استفاده می‌کنید، به طور حتم کنار توالت دستگیره‌ای قرار دهید تا برای بلند شدن از آن استفاده کنند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه ارتفاع تخت سالمندان نباید زیاد بلند باشد، تصریح کرد: برای سالمندان از صندلی‌های کوتاه استفاده نکنید و ارتفاع صندلی باید حدود 35 تا 40 سانتی‌متر بوده و کنار آن دسته داشته باشد، کابینت‌ها و قفسه وسایل آشپزخانه نباید بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشد، چرا که سالمندان هرگز نباید برای برداشتن وسیله از کابینت روی بلندی یا صندلی بروند، شما به عنوان مراقب یا فرزند باید تا حد امکان وسایل ضروری را در دسترس آنها قرار دهید.

وی ادامه داد: دمای اتاق باید نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد، گرما و سرمای بیش از اندازه می‌تواند سبب زمین خوردن سالمندان شود، وسایل محیط زندگی و اتاق سالمندان باید کم باشد، وجود وسایل زیاد از جمله مبلمان و میزها و ریختن اجسام ریز و درشت در کف اتاق احتمال زمین خوردن سالمندان را زیاد می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان بیان داشت: سیم تلفن، تلویزیون و سایر وسایل برقی نباید به قدری بلند باشد که باعث زمین خوردن سالمندان شود.

وی با اشاره به اینکه انجام یک برنامه منظم ورزشی برای تقویت عضلات آنها ضروری است، در مورد کفش سالمندان گفت: کفش سالمندان باید به گونه‌ای باشد که خطر لیزخوردگی به حداقل برسد و استفاده از دمپایی ابری روی سطوح سرامیک و مرطوب برای آنها بسیار خطرناک است، بنابراین بهتر است کفش سالمندان آجدار باشد.

اسماعیلی افزود: داروهایی که سالمندان مصرف می‌کنند باید به طور دوره‌ای بررسی و به عوارض جانبی آن توجه شود، زیرا برخی داروها می‌توانند سبب خواب‌آلودگی یا سرگیجه شوند و نکته مهم اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش و مصرف ویتامین D سالمندان را از زمین افتادن حفظ می‌کند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول